kok enkel ritning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hello!

Förutsättningar:
Hus från 1909, betongplatta med golvvärme som värms av Husqvarna kökskamin + acctank. Har även en stor vedspis i köket. De två går upp i samma skorstensrör ( stål). Inget avancerat ventilationssystem i huset utan självdrag...

Problem: Svårt med draget i särskilt vedspisen, men även kökskaminen slocknar/pyr om man försöker elda "långsamt". Måste ha ordentlig öppna luckor hela tiden vilket gör att det brinner ut väldigt fort.Sotare har påtalat att tilluften är för dålig i huset.
Så.... frågan lyder hur jag nu på bästa sätt ordnar bättre tilluft till kamin/ vedspis? Kan inte dra rör i golvet med separat tilluft pga betongplattan, så alternativet är som jag ser det att montera friskluftsdon i huset på ett par ställen, eller?
Om jag nu gör detta så undrar jag var de skall sitta för att på bästa sätt ge störst effekt till spisarna. Både kami/vedspis är centralt placerade i ett stort kök . Ritning kommer på hur det ser ut. Tips?

Redigerat:
Enklast bäst med tilluftsventiler i fönsterbågarna, eller skall jag in med riktiga don i väggarna och var är i så fall bästa placeringen enligt ritningen ovan?

Jag hade börjat med det som är enkelt, dvs tillluftsventilerna i fönsterbågarna. Om det räcker för att förbättra ventilationen men inte för att elda smärtfritt så hade jag övervägt att dra en ventilationskanal med ett spjäll som mynnar nära eldstäderna så att man kan öppna lokal tillluft där. Det kanske går att göra en snygg lösning med rektangulära ventilationskanaler som döljs eller målas in på något sätt. Då kan du öppna spjället när du eldar och slipper få en massa drag från fönstren.

mmm..kanske kan dra eventuellt på ett vettigt sätt... Måste kika på det. Kan ev dra från rum i hall och mynna ut vid spisarna.. Ingen dum ide. Fler förslag :-)

Utan att veta nåt om detaljförhållandena;Eftersom syftet i detta fallet att minimera tryckdifferensen mellan ute och inne hade jag satt upp följande regler för att finna den optimala lösningen:

1. Så nära eldstaden/eldstäderna som möjligt
2. På en eller flera platser där du kan leva med kallare temperatur
3. På en plats där det inte stör inredningen eller det visuella intrycket i övrigt.

• Gilla
torparnorpan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.