28 874 läst ·
36 svar
29k läst
36 svar
Tilluft till kaminen. Lösningar?
Har du "torpargrund" så kan du dra tilluftröret under huset och upp i kamin, alternativt från taket/gavelspets och vindan och ned, men du kan inte ta luften från vindan eller från under huset direkt , du måste dra ut till fri luft
/R
/R
Kaminen står på andra våningen. Bor i ett suturenghus så neråt går inte. Enda möjlighet som jag ser det är att dra den igenom väggen bakom kaminen och låta röret gå längs golvet i det rummet. Får ställa en säng eller ett skrivbord som döljer röret. Frågan är om det finns något snygg isolerat rör/kanal så man slipper bygga in den.
Det är inte ett alternativ för går vi neråt för då kommer den in i mitten i vårt sovrum. Som jag ser det så finns det två möjligheter. Antingen dra den i väggen som jag nämnde tidigare i tråden eller lägga den längs golvet i rummet bakom kaminen. Enklaste och den som jag siktar på är den senare varianten. Fast jag vill ha den snyggt. Skall åka runt lite idag och spana på rör och se om det är något som kan passa.
Trött man blir. Har varit i dom stora byggbutikerna i Uddevalla och ingen av dom har aluminiumslang under 100mm i diameter. Jag vill ha så nära 64mm som det går dock inte under och isolering till den. ca 50cm långt. Har testat med bilföretag och båtföretag som säljer reservdelar. Varit inne i VVS butiker och plåtslagare mm. ingen har något förutom en kamin butik som säljer original delen som kostar 800kr. Måste ju finnas att köpa någonstans. Någon som känner till var man kan få tag på en sådan slang?
Efter en del letande så hittade jag ett rör. VARMLUFTSLANG kallas dom och säljs i båt och husvagns tillbehörsbutiker ex http://www.hjertmans.se/ eller http://www.bataccenten.se/index.php?stl=OJ&sok=&id=&q=1&s=1&o=60&l=30&template_file=db_lista.html
Nu skall man bara fixa issolering som passar också.
Efter en del letande så hittade jag ett rör. VARMLUFTSLANG kallas dom och säljs i båt och husvagns tillbehörsbutiker ex http://www.hjertmans.se/ eller http://www.bataccenten.se/index.php?stl=OJ&sok=&id=&q=1&s=1&o=60&l=30&template_file=db_lista.html
Nu skall man bara fixa issolering som passar också.
Redigerat:
Bra tips det där. Det fanns gott om storlekar. Jag måste ju även hitta nån slags övergångsmuff från 65 till mina 100mm rörmarw77 skrev:
JAG har nästan samma bekymmer!marw77 skrev:Ja det är samma med min. Luckan i uppstartläget dom första 10minuterna. Upptäckte en sak som gör att jag troligen måste sätta i en tilluftsrör till kaminen. Har inte haft kaminen mer än 5-6 veckor så man är ju ny i ämnet men jag tycker det luktar lite mycket rök i huset när man startar den. Även dagen efter. Att det kanske luktar vid start köper jag eftersom man har luckan på "glänt" men dagen efter. Hur som helst så gjorde jag ett test. Lade in ett reklampapper och tände på och stängde luckan Reklam rycker som f.... Samtidigt som jag kollade om det kom någon rök någonstans. Som jag misstänkte så kom det en hel del ut ur tilllluftshålet. Detta beror troligen på att vi har en frånluftspanna i huset och gör att det är undertryck i huset så den suger luften bakvägen när kaminen är kall. Inte så kul. Känns som jag måste fixa något A.S.A.P. Någon som har haft liknande bekymmer.
Jag har tilluftsrör till kaminen, genom sockeln och ner i torpargrunden och ett rör ut till en ventil ut!
Pannan drar ut luft både från grunden OCH som hos dig, skorsten->kamin->rum och det luktar!
Draget är såå bra MEN när kaminen inte är igång så drar pannan in luft från grunden/röret och luften läcker ut ur sockeln!
Golvet blir SKITKALLT runt om!!! Hela huset kyls ner!
Jag har haft en fima att installera det men de säger att det inte är något fel men skulle återkomma med förslag till lösning.
Är det någon här som vet hur varm en sockel/underdel av en kamin blir?!??
Jag vet att det finns silikon som tåler upp till 300 grader, ordnar montör-firman det inte så kanske man får gå lös på det!??
/Jimmy
Det måste ju vara tätt ut annars så blir det nog galet. Sedan så måste du isolera rören. Om inte firman fixar det så hade jag fyllt upp taket i grunden med stålull efter jag hade tätat den.
Sedan så va en tekniker här hos mig igår och bytte två givare i våran nibe panna. Första ha sa var att jag hade för högt varvtal på utsugen. så han sänkte den. Detta gjorde ju att vi hade ett större undertyck i huset än vad man skall ha= suger in extra luft genom alla hål. Så nu kanske man inte behöver slang till kaminen vilket jag redan har köpt. 105kr/m 65mm passar perfekt utan någon slangklämma.
Om du vill veta hur varm kaminen blir på undersidan så ta och känn lite försiktigt. Min anslutning på undersidan är gjort av något grafikplastliknande material och den blir inte varm madens allt annat blir hett som fan. .
/M
Sedan så va en tekniker här hos mig igår och bytte två givare i våran nibe panna. Första ha sa var att jag hade för högt varvtal på utsugen. så han sänkte den. Detta gjorde ju att vi hade ett större undertyck i huset än vad man skall ha= suger in extra luft genom alla hål. Så nu kanske man inte behöver slang till kaminen vilket jag redan har köpt. 105kr/m 65mm passar perfekt utan någon slangklämma.
Om du vill veta hur varm kaminen blir på undersidan så ta och känn lite försiktigt. Min anslutning på undersidan är gjort av något grafikplastliknande material och den blir inte varm madens allt annat blir hett som fan. .
/M
Hmmm...hur menar du där?marw77 skrev:Det måste ju vara tätt ut annars så blir det nog galet. Sedan så måste du isolera rören. Om inte firman fixar det så hade jag fyllt upp taket i grunden med stålull efter jag hade tätat den.
/M
"så hade jag fyllt upp taket i grunden med stålull efter jag hade tätat den."
Montörerna borrade ett hål och satt ett genomgångsrör i mitt golv sedan spände de på en stålslang typ som de drog ut till en ventil i torpargrunden. De har fest upp den i "taket" med stålband. Sotaren tyckte det såg bra ut!
De verkade mycket noggranna, de tom byggde och stadgade upp mitt golv som "buktade" 2-3mm, det hade inte behövts utan de kunde ha skimsat kaminan som lutade mindre än någon mer än jag kunde se(fick bevisa det för sambon med vattenpass!)
Varför skulle man täta en slang som drar in kalluft?!?
Eller menar du att man borde täta sockeln på kaminen där luften läcker in?
Jag eldade hårt igår och sockeln blev inte ens ljummen så värmefast silikon borde göra susen!
Och det där med din panna...Jag vet vad du menar, pannan sätts alltid vid inst på fullt ös på fläkten. När det sedan har kommit möbler/lite dam i kanalerna osv SKA man kalibrera den. Våran panna lät som jag vet inte vad i början men det blev dödstyst efter kalibreringen!
Undertryck har vi ändå, dehär Smålandsvillorna verkar ruskigt täta!
Förresten, Ang eldning och nibe fr panna...Min panna håller alltid 50-52 grader i vv-beredaren, MEN om jag eldar i kaminen stiger värmen däri till 55-60 grader. Sedan är det varmt i ett dygn i hela huset och jag har bara en gjutgärnskamin!
Är den så smart att den lagrar extra när det är varmt inne o kallt ute?!?!
Produkter som diskuteras: "stålband"
Montageband
Metallband med hål är mångsidiga infästningskomponenter, som erbjuder en praktisk lösning för en mängd olika bygg- och monteringsprojekt. Dessa band kan stärka förbindelser, bidra till en jämn belastningsfördelning, och fungera som en
Läs mer
Hej Igen
" Förresten, Ang eldning och nibe fr panna...Min panna håller alltid 50-52 grader i vv-beredaren, MEN om jag eldar i kaminen stiger värmen däri till 55-60 grader. Sedan är det varmt i ett dygn i hela huset och jag har bara en gjutgärnskamin!"
Har du elpatronen på?
"Är den så smart att den lagrar extra när det är varmt inne o kallt ute?!?! "
Det borde inte vara någon fara för det finns ju en knapp där man höjer tempen under 6timmar. Då är det väll 60grader om inte jag mindes rätt.
" Förresten, Ang eldning och nibe fr panna...Min panna håller alltid 50-52 grader i vv-beredaren, MEN om jag eldar i kaminen stiger värmen däri till 55-60 grader. Sedan är det varmt i ett dygn i hela huset och jag har bara en gjutgärnskamin!"
Har du elpatronen på?
Det borde inte vara någon fara för det finns ju en knapp där man höjer tempen under 6timmar. Då är det väll 60grader om inte jag mindes rätt.
Ok, jag fattar det där med isoleringen nu! Men jag har ett golv som är, jag gissar på 30-40 cm med isolering så det torde inte vara bekymmer..!marw77 skrev:Hej Igen
Har du elpatronen på?
Jag har inte kickat in elpatronen ännu och jag tror inte heller det är någon fara men det är ju intressant om pannan nu kan nyttja värmen på det viset! Plus i kanten lixxom!
Väcker liv i tråden.
Varför ska man ha tilluft uteifrån? Det kan inte handla om stora mängder luft man bränner.
Alt 2. Varför skulle man inte kunna tillföra uteluften via ett rör som skulle löpa längst skorstenen?
Varför ska man ha tilluft uteifrån? Det kan inte handla om stora mängder luft man bränner.
Alt 2. Varför skulle man inte kunna tillföra uteluften via ett rör som skulle löpa längst skorstenen?
Det kan vara flera orsaker till att man vill ta luft utifrån.kamilenski skrev:
Jag har tex. mekanisk frånluft i huset som motverkar kaminens behov av luft. Den drar så att säga ur luften ur kaminen till följd att det är svårt att få fart på elden, det ryker in osv.. När kaminen har en egen separat tilluft så behöver den inte tävla mot den mekaniska frånluften.
Det finns säkert fler orsaker