Vi har en braskamin/insats vilken sitter i murstocken i mitten av huset.
Tilluften sitter i botten av kaminen.

Huset har mekanisk frånluft och jag funderar på om jag borde ordna med separat tillförsel till kaminen så att den får tillförsel via inneluften?

Eftersom vi till stor del eldar för att hålla ner elförbrukningen vill jag ha den så effektiv som möjligt.
Sen funderar jag på hur det påverkar ventilationen i huset. Antar att jag får ett ökat sug in i huset (ökat undertryck) när jag eldar i kaminen?

Det jag funderar på är hur jag ska lösa tillförsel. Kaminen sitter placerad ca 40 ovan golv, inmonterad i eldstaden i murstocken. Då den sitter i mitten av huset kan jag inte smidigt dra en slang från tilluftshålet och ut genom väggen.

Är det möjligt att dra en slang under golvet och sätta en ventil vid yttervägg, en sträcka på ca 4-5 m? Hur påverkar det tilluften? Vad bör jag ha för dimension och typ av slang?

Det är en gjuten platta men jag har funderat på att byta golv så det kommar jag ändå att bryta upp.

Om du har en stos i insatsen att fästa en slang vid så påverkas inget annat än eldstaden, i annat fall blir det som en vanlig ventil dock väldigt nära spisen, i så fall bör den ha ett spjäll så du kan stänga när du inte eldar. 100mm spiro i golvet duger gott, glöm inte kondensisolera.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.