3 267 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Tilluft på loftet?
Vi bygger i 2 och ett halvt plan med frånluftsvärme. Vi bygger frånluften enligt ritningar från Nibe. Det jag undrar över är att det kommer att samlas en massa varmluft på loften som inte har några till eller frånluftsflöden. Ska vi sätta ett tilluftsflöde på varje loft. Då får vi kall tilluft som blandas med den varma luften innan den kommer ner till andra våningen. Därmed undviker vi kallras samtidigt som det inte kommer att bli olidligt varmt på loften.
Tänker vi helt åt helvete? Sätter vi ventilationssystemet, som Nibe räknat ut, ur funktion om vi sätter ut fler tilluftsflöden högst upp?
mvh
David
Tänker vi helt åt helvete? Sätter vi ventilationssystemet, som Nibe räknat ut, ur funktion om vi sätter ut fler tilluftsflöden högst upp?
mvh
David
Du ska inte försöka arbeta mot naturlagarna. Det kommer inte lyckas, arbeta med dem istället! Varm luft stiger ju och om du vill ersätta den varma luften på ett loft med svalare så måste du suga ut den varma luften från loftet och låta svalare luft stiga upp nerifrån.
Om du istället blåser in kall luft på loftet så är risken stor att den söker sig närmsta vägen ner till lägre nivåer och det enda du åstadkommit är drag.
Om du istället blåser in kall luft på loftet så är risken stor att den söker sig närmsta vägen ner till lägre nivåer och det enda du åstadkommit är drag.
Klicka här för att svara