Det är så att vi har en bef. kakelugn och skall sätta in en braskamin i ett annat rum.
Min tanke är att borra upp ett hål i yttervägg i vardera rum för att få tillluft för dessa, hur stort skall detta hålet vara? finns det olika storlekar ? v

Hur har du tänkt nu? Bara ett hål genom väggen? Vad har ni för grund?
Vid krypgrunder/torpargrundar brukar man göra ett hål rakt under kaminen ned i bjälklagen och dra spirorör hela vägen till en ventil. Man vill nämligen inte ha den fuktiga luften från grunden.

Antar att ni har ett hus med självdragsventilation?

Ja det är torpargrund.
borra genom golvet blir värre, då det är vattenburen golvvärme.
Just därför sätter jag upp ett tillluftsventil genom yttervägg, efter rekomendation av sotaren som blev lite kinkig när det inte fanns tillluftsventil.

Vad har ni för ventilation i huset?

Vanliga till luftsventiler finns att köpa på de flesta byggmarknader. tex fresch 90. Tror de flesta har en ytter diameter runt 110 mm. Vet dock inte vilken effekt eller fördel det skulle ha om du installerar en sådan för braskaminen. Jag skulle kolla med nån som säljer och installerar kaminer vad de rekommenderar för erat hus.

Själv hade jag tilluft via grunden i min förra kåk som var nybyggd. Bor nu i en gammal kåk och den har en vedspis och en kamin ska dessutom installeras. har ingen särskild tilluft för dessa. Jag resonerar som så att kaminen genom den befintliga självdragsventilationen suger in den luft den behöver. Nackdelen med detta jämfört med att tillföra tilluft via slang utifrån, är ju att det kommer in mer kallluft i huset. Jag ser det dock som att ventilationen blir bättre, då eldar jag iaf gärna lite för kråkorna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.