Ok
Men skriv ett avtal med din farbror snarast så löser det sig
 
U Uffe A skrev:
Ok
Men skriv ett avtal med din farbror snarast så löser det sig
Jag har försökt. Men han vill inte. Det minskar värdet på hans tomt, säger han.
Så den möjligheten känner jag inte finns just nu. Tyvärr.
 
U Uffe A skrev:
Ok
Men skriv ett avtal med din farbror snarast så löser det sig
Det handlar om typ 2 x 20 meter
 
Hur mycket mycket minskar det värdet med?
Om det blir billigare än dina åtgärder för att få åtkomst till ditt gärde så erbjud honom den summan
Annars så får du ta den smällen men då behöver du inte ställa upp för den nya tomtägaren när denne är i behov av det
Synd att folk inte kan vara flexibla och tillmötesgående
 
Redigerat:
  • Gilla
ThomasHedberg
  • Laddar…
Du kan ansöka om att ta bort en del av muren för att möjliggöra tillträde till mark vid länsstyrelsen. Det vanliga är att även om det omfattas av biotopskydd så är det vanliga att om när det handlar om skötsel av mark ur ett jordbruksperspektiv, såsom åker eller bete för djur, att man får öppna upp för att möjliggöra då det saknas andra vettiga alternativ. Däremot får inte stenarna avlägsnas utan måste byggas upp i en ny mur i anslutning till den befintliga.
 
D Destrier skrev:
Ibland blir det fel, och länsstyrelserna har ofta fel....
[länk]
Det rättsfallet hade väl inget med den saken att göra? Gärningsmannen fick ju återställa gärdsgården, det var väl snarare bevisläget kring hur mycket gärsgård det var tal om som diskuterades?
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Man har alltid rätt att ha en väg för tillträde till sin mark så om du inte hittar en lösning så kan du vända dig till Lantmäteriet och be dem att göra en förrättning så att du får en väg. Men så fort Lantmäteriet är inblandade så brukar det bli väldigt dyrt och i många fall delas det mellan alla påverkade markägare, men jag vet inte om de gör det även vad gäller vägar.
Så om de två markägarna är intresserade av en lösning så prata med Lantmäteriet om hur de gör, hur mycket ni har att säga till om, uppskattad kostnad och hur kostnaden ska fördelas. Sen när du har lite mer kött på benen så fundera ut ett förslag som är mer fördelaktigt för dem och lägg fram det. Förklara även alternativet, men på ett sätt så att det inte upplevs som utpressning. Med lite tur inser de att det blir bättre och billigare om ni kan komma överens än att blanda in Lantmäteriet
 
  • Gilla
redep och 1 till
  • Laddar…
T
Mucshrrom Mucshrrom skrev:
Jag har försökt. Men han vill inte. Det minskar värdet på hans tomt, säger han.
Så den möjligheten känner jag inte finns just nu. Tyvärr.
Snäll farbror, pengar före blod.

Personligen skulle jag bara gjort ett hål i muren och lagt upp stenarna på ett sätt så det ser snyggt ut.
Vem skulle någonsin kontrollera en stenmur och om så finns dom ju kvar att lägga tillbaka.
Det ju bara stenar på hög trots allt.
 
  • Gilla
Destrier och 4 till
  • Laddar…
Köp tomt nr 2 av din farbror, fixa servitut och sälj sedan tomt 2 igen.
 
  • Gilla
ann-chatrine
  • Laddar…
Flytta på stenarna utan att säga till någon, vem kommer någonsin att märka detta?
 
K Kasc skrev:
Flytta på stenarna utan att säga till någon, vem kommer någonsin att märka detta?
Visst kan det märkas. Kristianstadärendet (refererat ovan) rörde just vad man uppmärksammat på flygfoton.
 
pelpet pelpet skrev:
Köp tomt nr 2 av din farbror, fixa servitut och sälj sedan tomt 2 igen.
Ska jag vara ärlig så är det ingen höjdare tomt. Ganska smal.Till rätt pris skulle kunna köpa den. Men han säger att budgivningen får bestämma priset. Först och främst vill jag försöka hitta en lösning att nå mitt gärde.
 
Mucshrrom Mucshrrom skrev:
Ska jag vara ärlig så är det ingen höjdare tomt. Ganska smal.Till rätt pris skulle kunna köpa den. Men han säger att budgivningen får bestämma priset. Först och främst vill jag försöka hitta en lösning att nå mitt gärde.
Det verkar som du vill ha kakan och äta den också.

Alternativen är ju klara.

1. Bjud högst och köp.
2. Gör en egen "väg" på den egna marken.
3. Begär en förättning från lantmäteriet. (före eller efter försäljning)
4. Förhandla.

/ATW
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Mucshrrom Mucshrrom skrev:
Ska jag vara ärlig så är det ingen höjdare tomt. Ganska smal.Till rätt pris skulle kunna köpa den. Men han säger att budgivningen får bestämma priset. Först och främst vill jag försöka hitta en lösning att nå mitt gärde.
Om farbrorn kör hårt kan du också göra det. Skicka ett rekommenderat brev till honom där du skriver att du avser att begära förrättning om inte ett servitut överenskoms. Berätta att du avser att delge den nya ägaren brevet.

Farbrodern vill uppenbarligen sälja tomten för mer än den är värd. Han har rätt i att ett servitut nog sänker värdet men han försöker skicka den bollen vidare till näste ägare. Med ett sånt brev så skapar du risken att farbrodern blir stämd av köparen ifall farbrodern döljer detta.

Överlag känns det som risk för osämja mellan dig och farbrorn.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Mucshrrom Mucshrrom skrev:
Ska jag vara ärlig så är det ingen höjdare tomt. Ganska smal.Till rätt pris skulle kunna köpa den. Men han säger att budgivningen får bestämma priset. Först och främst vill jag försöka hitta en lösning att nå mitt gärde.
Har inte koll på allt som skrivits innan men... om du kör till din tomt nu via tomt 2 så finns väl en öppning redan? Kanske drt då är ”av gammal hävd” den kan vara kvar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.