16 871 läst ·
52 svar
17k läst
52 svar
Tillträde till min mark
Hur mycket mycket minskar det värdet med?
Om det blir billigare än dina åtgärder för att få åtkomst till ditt gärde så erbjud honom den summan
Annars så får du ta den smällen men då behöver du inte ställa upp för den nya tomtägaren när denne är i behov av det
Synd att folk inte kan vara flexibla och tillmötesgående
Om det blir billigare än dina åtgärder för att få åtkomst till ditt gärde så erbjud honom den summan
Annars så får du ta den smällen men då behöver du inte ställa upp för den nya tomtägaren när denne är i behov av det
Synd att folk inte kan vara flexibla och tillmötesgående
Redigerat:
Du kan ansöka om att ta bort en del av muren för att möjliggöra tillträde till mark vid länsstyrelsen. Det vanliga är att även om det omfattas av biotopskydd så är det vanliga att om när det handlar om skötsel av mark ur ett jordbruksperspektiv, såsom åker eller bete för djur, att man får öppna upp för att möjliggöra då det saknas andra vettiga alternativ. Däremot får inte stenarna avlägsnas utan måste byggas upp i en ny mur i anslutning till den befintliga.
Man har alltid rätt att ha en väg för tillträde till sin mark så om du inte hittar en lösning så kan du vända dig till Lantmäteriet och be dem att göra en förrättning så att du får en väg. Men så fort Lantmäteriet är inblandade så brukar det bli väldigt dyrt och i många fall delas det mellan alla påverkade markägare, men jag vet inte om de gör det även vad gäller vägar.
Så om de två markägarna är intresserade av en lösning så prata med Lantmäteriet om hur de gör, hur mycket ni har att säga till om, uppskattad kostnad och hur kostnaden ska fördelas. Sen när du har lite mer kött på benen så fundera ut ett förslag som är mer fördelaktigt för dem och lägg fram det. Förklara även alternativet, men på ett sätt så att det inte upplevs som utpressning. Med lite tur inser de att det blir bättre och billigare om ni kan komma överens än att blanda in Lantmäteriet
Så om de två markägarna är intresserade av en lösning så prata med Lantmäteriet om hur de gör, hur mycket ni har att säga till om, uppskattad kostnad och hur kostnaden ska fördelas. Sen när du har lite mer kött på benen så fundera ut ett förslag som är mer fördelaktigt för dem och lägg fram det. Förklara även alternativet, men på ett sätt så att det inte upplevs som utpressning. Med lite tur inser de att det blir bättre och billigare om ni kan komma överens än att blanda in Lantmäteriet
Snäll farbror, pengar före blod.Mucshrrom skrev:
Personligen skulle jag bara gjort ett hål i muren och lagt upp stenarna på ett sätt så det ser snyggt ut.
Vem skulle någonsin kontrollera en stenmur och om så finns dom ju kvar att lägga tillbaka.
Det ju bara stenar på hög trots allt.
Ska jag vara ärlig så är det ingen höjdare tomt. Ganska smal.Till rätt pris skulle kunna köpa den. Men han säger att budgivningen får bestämma priset. Först och främst vill jag försöka hitta en lösning att nå mitt gärde.pelpet skrev:
Det verkar som du vill ha kakan och äta den också.Mucshrrom skrev:
Alternativen är ju klara.
1. Bjud högst och köp.
2. Gör en egen "väg" på den egna marken.
3. Begär en förättning från lantmäteriet. (före eller efter försäljning)
4. Förhandla.
/ATW
Om farbrorn kör hårt kan du också göra det. Skicka ett rekommenderat brev till honom där du skriver att du avser att begära förrättning om inte ett servitut överenskoms. Berätta att du avser att delge den nya ägaren brevet.Mucshrrom skrev:
Farbrodern vill uppenbarligen sälja tomten för mer än den är värd. Han har rätt i att ett servitut nog sänker värdet men han försöker skicka den bollen vidare till näste ägare. Med ett sånt brev så skapar du risken att farbrodern blir stämd av köparen ifall farbrodern döljer detta.
Överlag känns det som risk för osämja mellan dig och farbrorn.
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Har inte koll på allt som skrivits innan men... om du kör till din tomt nu via tomt 2 så finns väl en öppning redan? Kanske drt då är ”av gammal hävd” den kan vara kvar?Mucshrrom skrev: