M MiaSthlm skrev:
Kommer fråga om de är intresserade av tidigare tillträde vid nästa fråga, tror inte att de har möjlighet till tidigare tillträde då deras boende inte är sålt ännu 6 veckor innan tillträde
Ok, då är det knappast intressant med tidigare tillträde för köparna. Om ni ändå medger tillgång till bostaden i förväg löper ni en del risker som diskuterats här. Det är er sak att bedöma. Det fungerar säkert bra i många fall, men inte alltid. Men om ni är osäkra för att köparna kanske begär senare tillträdesdag och slutbetalning bör ni vara försiktiga.

Hemmakatten
Jag skulle definitivt INTE godkänna att köparna fick tillgång till lägenheten innan tillträdesdagen av anledningarna som beskrivits ovan.

• Gilla
Appendix och 9 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag skulle också vara orolig över köparna. Ni har skriftligen i ett kontrakt kommit överens om en överlåtelsedag. Trots detta börjar köparna deala om att få tillgång till lägenheten tidigare och t o m byta ut vitvaror. Det indikerar att de är spontana, inte kan planera och troligen lite gränslösa. Troligen har de även en ansträngd ekonomi.

Jag ser risker och problem med denna typ av individer.

• Gilla
Appendix och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag skulle också vara orolig över köparna. Ni har skriftligen i ett kontrakt kommit överens om en överlåtelsedag. Trots detta börjar köparna deala om att få tillgång till lägenheten tidigare och t o m byta ut vitvaror. Det indikerar att de är spontana, inte kan planera och troligen lite gränslösa. Troligen har de även en ansträngd ekonomi.

Håller med jag har hela tiden känt lite i magen. Innan försäljning frågade jag mäklaren om han kollade lånelöften. Den här familjen stannade på en budgivning på en likadan lägenhet vid en betydligt lägre bud än vad de gav för den här lägenheten. Och när mäklaren talade om vilka det va som hade högsta budet var min första reaktion "Har de råd med den det" Ja vi får se .

Om det kändes olustigt så varför inte ta budgivare 2 istället för att chansa med budvinnaren om det nu väcktes misstankar redan vid avslut

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Om det kändes olustigt så varför inte ta budgivare 2 istället för att chansa med budvinnaren om det nu väcktes misstankar redan vid avslut
Tanken har slagit mig men nu har vi skrivit med budgivare 1. Det som gör mig lite kall i det här läget att pengarna från försäljningen igentligen inte behövs men det kommer naturligtvis inte köpare o mäklare få reda på.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M MiaSthlm skrev:
Tanken har slagit mig men nu har vi skrivit med budgivare 1. Det som gör mig lite kall i det här läget att pengarna från försäljningen igentligen inte behövs men det kommer naturligtvis inte köpare o mäklare få reda på.
Det kan ju vara skönt att ha som vetskap vilket då gör att man chansar lite mer speciellt om det skiljer mycket mellan 1&2.

Men nu får tiden utvisa om det går bra eller ej, men jag skulle inte ge tillträde innan det är dags.

L Lutte skrev:
Det kan ju vara skönt att ha som vetskap vilket då gör att man chansar lite mer speciellt om det skiljer mycket mellan 1&2.

Men nu får tiden utvisa om det går bra eller ej, men jag skulle inte ge tillträde innan det är dags.
i budgivning så las det på 50.000 varje gång (i snitt) och till slut stannade 2:an .

Om köparen till slut hoppar av så är det troligen en ny situation. Budgivare 2 har kanske hittat ett annat boende under tiden. Då får ni starta om processen att sälja bostaden. När det är avslutat vet ni vilka kostnader ni haft för boendet under tiden och eventuellt lägre försäljningspris. Sedan kan ni begära detta som ersättning, så det kan bli dyrt för köparen att hoppa av. Det mest troliga är nog att köparen löser situationen och fullföljer avtalet.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Jag har precis köpt ett hus som ej är bebott. Vi har från arvingarna fått tillträde att mäta och planera. Känns helt orimligt att ställa in grejer el annat innan man har ett formellt tillträde. Absolut inte någon form av fixande med vatten och avlopp. Man har allt att förlora på det som säljare och jag tycker det känns oseriöst från köparhåll. Man får allt vänta till man har fått nycklarna och tagit över alla fastighetens risker.

Se men inte röra! Ni är snälla om ni släpper in dom. Ni är dumma om ni tillåter att de får göra ändringar er egen fastighet.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:

Idag fick jag samtal från mäklaren att köparen inte får sålt sin lägenhet och vill flytta fram tillträde 1 mån mot att de betalar avgiften för den månaden. Nej tack sa jag det var i allra minsta laget.

• Gilla
  • Ledsen
Appendix och 2 till
  • Laddar…
M MiaSthlm skrev:
Idag fick jag samtal från mäklaren att köparen inte får sålt sin lägenhet och vill flytta fram tillträde 1 mån mot att de betalar avgiften för den månaden. Nej tack sa jag det var i allra minsta laget.
Hoppas att du inte gett tillträde i förväg, då denna köpare tycks vara krånglig.

Att flytta tillträdet mot en månadsavgift är ingen vidare ersättning. Många säljare skulle råka ut för dubbla lånekostnader och även andra utgifter. Ni är kanske i en gynnad situation som säljer utan att behöva betala för en annan bostad. I så fall skulle ni ha stora problem nu. Samtidigt så finns det nog ingen annan lösning. Föreslå ersättning med dubbla månadsavgiften till exempel?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Månadsavgift och räntekostnad för köpeskillingen är lättare att motivera. Just nu känns det ju inte som att risken för ett ras i priser är överhängande. Då är det relativt ofarligt att gå med på något sådant.

K klimt skrev:
Hoppas att du inte gett tillträde i förväg, då denna köpare tycks vara krånglig.

Att flytta tillträdet mot en månadsavgift är ingen vidare ersättning. Många säljare skulle råka ut för dubbla lånekostnader och även andra utgifter. Ni är kanske i en gynnad situation som säljer utan att behöva betala för en annan bostad. I så fall skulle ni ha stora problem nu. Samtidigt så finns det nog ingen annan lösning. Föreslå ersättning med dubbla månadsavgiften till exempel?
Stämmer att vi har en gynnsam situation gamla föräldrar som flyttat till boende men bara för det så behöver det inte utnyttjas till att köparen fördel. För ingen vet vad pengarna skall användas till.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
K klimt skrev:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.