Storsockret
Ok det här må vara en dum fråga, men det är vad det är.

Sambon vill ha växthus, alltså ett sånt där litet (5-8kvm?) som man köper på Biltema/Plantagen/Krauta osv och jag blir inte klok på vad det räknas som om det räknas som något öht när det kommer till eventuella tillstånd.

Tilltänkt placering är förmodligen närmare än 4,5m till tomtgräns om det gör skillnad.

Går det typ som friggebod och är OK med enbart grannens godkännande?

Kan väl även flika in en snabb fråga om trädäck. Jag har förstått att så länge höjden är låg nog så kan du klä hela tomten i trädäck om du så vill, men måste det vara sammanlänkade med huset på något vis eller är det fritt fram att bygga ett fristående däck för tex fikaplats eller ja, växthuset i det här fallet då, ute i trädgården?

tack på förhand

Ett mindre växthus går som friggebod. Du kan ha flera friggebodar men de får sammanlagt inte vara mer än 15 kvm. Nära tomtgräns behöver du grannes godkännande. Bra att ha det skriftligt.

Samtidigt är ju ett enkelt växthus lätt att plocka ner om någon har synpunkter. Om man råkar ha en friggebod sedan tidigare.

• Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Storsockret
mexitegel mexitegel skrev:
Ett mindre växthus går som friggebod. Du kan ha flera friggebodar men de får sammanlagt inte vara mer än 15 kvm. Nära tomtgräns behöver du grannes godkännande. Bra att ha det skriftligt.
D Daniel 109 skrev:
Samtidigt är ju ett enkelt växthus lätt att plocka ner om någon har synpunkter. Om man råkar ha en friggebod sedan tidigare.
Tack. Vi har inga tidigare friggebodar och vi planerar inga ytterligare så då ska det ju vara lugnt.

Får jag haka på tråden med en till fråga på liknande tema?

Om man vill bygga något i storlek friggebod (men som skall användas som gym), i ett hörn av tomten. I vårt fall skulle byggnaden dels komma närmre än 4,5 m från en granne, vilket vi nog skulle få ok på. Men också närmre än 4,5 m från en gata (villaområde, 30 km väg).

Som jag har förstått det, får man inte bygga enligt friggebod-/attefallsregler nära kommunens mark, vägar etc, eftersom kommunen inte kan ge sådant tillstånd. Så man skulle hehöva bygglov, även om det handlar om något i storlek friggebod. Korrekt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.