Hej,

Går det bra att tillsätter isolering till en bergvärmepump? Det kan kanske mindre energiförluster om man använder isoleringskivor till utsidan av pumpen?

Eller kan det bli inte bra för elektronik i pumpen? Man kan kanske använder de här skivor: https://www.bauhaus.se/isoleringsskiva-isodran-100mm-60-ka.html

Tyvärr min svenska är inte bra, jag skriver också på engelska:

Is it a good idea to add insulation panels to the outside of a bergvärme boiler? It could perhaps reduce the energy losses and reduce the electricity bill? Or is there a risk this could damage the electronics inside the bergvärme pump, if the internal temperatures rise because of extra insulation on the outside of the boiler? Here is the type of panels which could maybe be used: https://www.bauhaus.se/isoleringsskiva-isodran-100mm-60-ka.html

• Gilla
_Elman_
  • Laddar…
Det finns säkert en viss risk att elektroniken kan bli överhettad. Men framförallt tror jag att det ger en extremt liten besparing. De delar i värmepumpen som behöver isolering, är redan isolerade därinne.

• Gilla
MrCurry
  • Laddar…
A
Utrymmet som värmepumpen står i nåste hållas varmt och torrt också,
Ev spillvärme bidrar till detta

Tack. Rummet är värm, eftersom det kommer spillvärme från bergvärme pump. Kanske det är bättre att tillsätt isolering till rummet, men det är inte så lätt.

Om det kommer spillvärme från bergvärme pump, så verkar det att man kan spara pengar med isolering till utsidan av pumpen. Kanske jag kan försöka det och om larm komma på skärmen så ska jag ta bort isolering.

På engelska:
Thanks, the room is warm due to the heat lost from the boiler. Maybe a better solution is to insulate the room better so it keeps more of this heat and slows the rate at which heat leaks from the boiler, but it's not so easy to insulate a whole room.

Since I know there is heat leaking out of the boiler (because the room is warm), it seems like there could be money to be saved by improving the insulation of the boiler. I was thinking I might try this and if the internal temperatures in the boiler become a problem I would see an alarm displayed on the LCD screen of the boiler. In that case I can simply take away the insulating panels.

Apologies if I'm writing bad Swedish in my posts. Hopefully I'll improve over time.

H hempularen skrev:
Det finns säkert en viss risk att elektroniken kan bli överhettad. Men framförallt tror jag att det ger en extremt liten besparing. De delar i värmepumpen som behöver isolering, är redan isolerade därinne.
Hej, tack för ditt svar. Varför tror du besparing kommer att bli extremt lite? Ja, det finns isolering därinne, men det är gräns på storlek i pumpen, så det kan alltid kommer mer isolering så att mindre spillvärme. Den där isolering kan sänk spillvärme 24/7/365 så även om det ar bara xWh kommer det snart att bli XX kWh.

Hi, thank you for answering. Why do you think the savings will be very little? There may be insulation within the bergvärme pump, but the size of the pump is limited and there will always be potential to add more insulation and reduce the rate of flow of heat to the outside.

Once added the insulation will be saving energy 24/7/365 and it adds up. Even a few watt hours will become many kWh over time.

A
Ja och en kwh är en krona...
Änn en gång du måste värma upp rummet hur eller hur
Välj
Oisolerad pump!
Eller
Montera värmeelement!

Tack för ditt svar! Ja, en kWh kostar inte så mycket, men i 3, 5, 10 år kan man spara mycket tror jag. Kanske rätt svar är att förstår vad kostar isolering och hur mycket kan man sänk spillvärme, så man kan förstår om det är bra idé eller inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.