12 025 läst ·
123 svar
12k läst
123 svar
Tillsats eller inte Thermia 7.5KW BVP
huset är två plan plus källare. 3 radiatorer i källaren 5 på bottenplan och 5 på övervåningen varav en radiator i sovrummet är strypt då vi vill ha lite svalare där. Totalt 13 radiatorer varav 3 st är små. Är detta antalet okej för 14f + 75m2?V växelventil skrev:Tror inte det men tycker det blir lättare att börja på exempel RUM 21 och gå ner på kurvan så känns som värmekomfortern blir lättare att hantera.Tycker om du känner för det att lägga lite tid på justera radiatorerna för dom är minst lika viktiga som själva värmepumpen.Tänk om du ställer 10 radiatorer på rad så behöver den radiatorn som ligger närmast värmepumpen minst värme så den behöver minst flöde om man tänker att den som längt bort/från värmepumpen behöver mest flöde. Om du exempel vill ha 21 grader i ett rum så kan du sänka/öka flödet på returen och så försätta till nästa rum osv Inga termostater på och gärna lite kallt ute och ingen sol och sedan tålamod.
är jag hjälpt utav att strypa radiatorer på övervåningen för att få mer värme på radiatorerna på bottenplan eller ska jag börja med att strypa radiatorerna i källaren som är närmast pumpen för att på så vis tvinga värmen till bottenplan?
Du ska göra det i kombination med att kontrollera temp differens på in och utgående och försöka hålla 6-7 grader om det går för att pumpen ska ha det optimalt. Helst ska du även kontrollera in/ut på radiatorerna där jag använt IR-tempmätare.
Ev. kan man få justera hastighet på cirkulationspump.
Ev. kan man få justera hastighet på cirkulationspump.
Diffen är just nu på 8. Jag har precis strypt tre stora radiatorer i källaren med ca 50%.A AndersS skrev:
hur sänker jag diffen?
Redigerat:
Men diffen är perfekt då du behöver inte ändra hastigheten på cirkulationspumpen.Ändra inte för mycket för enligt siffrorna som du redovisade tidigare så går din pump bra.J JD1170E skrev:
Hej! Nu har jag dragit ner på radiatorerna i källaren, inväntar resultat. Är jag hjälp av att strypa radiatorerna på övervåningen också på verkar detta radiatorerna på bottenplan eller fungerar det inte så? Vi har verkligen inte problem med värmen på övervåningen då den stiger.V växelventil skrev:
Helst vill man inte skicka ut mer värme än nödvändigt så kan man som i ditt fall sänka värmen genom att dra ner på termostaterna så kommer du fördela värmen ner till radiartorerna på undre plan men det är bättre att justera på returen för om man börjar stänga termostaterna så finn risken att du kommer få flödesproblem med larm som följd.Men om du tycker att det fungerar skapligt nu så kanske du inte behöver justera värmen.När jag justerar hos en kund börjar med den radiatorn som ligger närmast VP och skruvar justerskruven i botten och skruvar sedan upp den typ 1/2varv och lägger en temperaturmätare i rummet och går vidare till nästa rum som ligger lite längre ifrån VP och tar skruvar upp 1/1 helt varv osv.problemet är offtas inte temeraturen inne utan teperaturen ute så inte blåst;solintrång påverkar så lite som möjligt.Samtidigt har jag ställt RUM 20 och KURVA 40 standard inställning mao vill jag ha så lite framledning som möjligt och när jag hittat bra temperaturer i dom rummen som jag justerat så sätter jag tillbaka termostaterna (om nu kunden har det) så ökar jag 1-2 snäpp på kurvan så termostaterna påverkar så lite som möjligt och vill man att termostaterna ska påverka mer så ökar man kurvan lite mer.Du kan ju prova på 1st radiator och sätt en lapp på väggen hur många varv du justerar(viktigt) så om du inte blir nöjd kan du ju justera tillbaka.Vissa kör exempel inga termostater alls utan låter innegivaren styra framledningen och det är nog det bästa sättet men har man olika plan kan det vara svårt att få till en jämn temperatur på alla planen och hitta en bra placering av givaren.J JD1170E skrev:
Jag har memorerat med lapp, mina justerhus på ventilerna har läge 1-7. Källarens samtliga raddar är inställd på 2 samt 2 av 5 raddar på övervåningar är på 3 (var på 7). Jag var dock osäker på ifall vattnet går till nedervåningen ovanifrån så att säga.. trodde bara att vattnet går åt ett håll dvs upp till högste punkt.V växelventil skrev:Helst vill man inte skicka ut mer värme än nödvändigt så kan man som i ditt fall sänka värmen genom att dra ner på termostaterna så kommer du fördela värmen ner till radiartorerna på undre plan men det är bättre att justera på returen för om man börjar stänga termostaterna så finn risken att du kommer få flödesproblem med larm som följd.Men om du tycker att det fungerar skapligt nu så kanske du inte behöver justera värmen.När jag justerar hos en kund börjar med den radiatorn som ligger närmast VP och skruvar justerskruven i botten och skruvar sedan upp den typ 1/2varv och lägger en temperaturmätare i rummet och går vidare till nästa rum som ligger lite längre ifrån VP och tar skruvar upp 1/1 helt varv osv.problemet är offtas inte temeraturen inne utan teperaturen ute så inte blåst;solintrång påverkar så lite som möjligt.Samtidigt har jag ställt RUM 20 och KURVA 40 standard inställning mao vill jag ha så lite framledning som möjligt och när jag hittat bra temperaturer i dom rummen som jag justerat så sätter jag tillbaka termostaterna (om nu kunden har det) så ökar jag 1-2 snäpp på kurvan så termostaterna påverkar så lite som möjligt och vill man att termostaterna ska påverka mer så ökar man kurvan lite mer.Du kan ju prova på 1st radiator och sätt en lapp på väggen hur många varv du justerar(viktigt) så om du inte blir nöjd kan du ju justera tillbaka.Vissa kör exempel inga termostater alls utan låter innegivaren styra framledningen och det är nog det bästa sättet men har man olika plan kan det vara svårt att få till en jämn temperatur på alla planen och hitta en bra placering av givaren.
Då kan du testa att sänka kurvan och samtidigt öka på termostaterna så dom jämnar ut sig men ta lite i taget och som sagt tålamod.J JD1170E skrev:Jag har memorerat med lapp, mina justerhus på ventilerna har läge 1-7. Källarens samtliga raddar är inställd på 2 samt 2 av 5 raddar på övervåningar är på 3 (var på 7). Jag var dock osäker på ifall vattnet går till nedervåningen ovanifrån så att säga.. trodde bara att vattnet går åt ett håll dvs upp till högste punkt.
V växelventil skrev:
Jag kör på denna inställning som är på raddarna nu samt kurva 37 rum bör 21 och väntar tills imorgon för att se ifall värmen från ovanvåningen +´källaren hamnar på raddarna på bottenplan, ok?
Ja känns det kallt så bara öka men upplerver du att det känns kallt i hela huset med tanke på att du hade sänkt på termostaterna i vissa rum.Bättre i så fall öka på termostarna helt och avakta 1 dygn.det man är ute efter när man justerar på returen istället för att skruva ner termostaterna är att man vill ha så lite som möjligt påverkar flödet negativt.J JD1170E skrev:
inte kallt ännu. Vi tycker temperaturen på bottenplan ör bättre efter att ha ställt ner vissa raddar.V växelventil skrev:Ja känns det kallt så bara öka men upplerver du att det känns kallt i hela huset med tanke på att du hade sänkt på termostaterna i vissa rum.Bättre i så fall öka på termostarna helt och avakta 1 dygn.det man är ute efter när man justerar på returen istället för att skruva ner termostaterna är att man vill ha så lite som möjligt påverkar flödet negativt.
framledning 45 (44)
Retur 37 (50)
kurva 37 rumbör 21
-5 ute senast jag skrev så hade vi -14.
Ingen tillsats har gått in sedan första justering av integralen
bra värden?
Redigerat: