12 025 läst ·
123 svar
12k läst
123 svar
Tillsats eller inte Thermia 7.5KW BVP
Jag förstår. Jag testar med dessa inställningar något dygn så får vi se vad det mynnar ut i! Kommer ihåg att jag förra vintern bara ändrade kurvan från 40 till 50 för att testa i något dygn och då gick energiförbrukningen sky high. Jag vill nu en gång för alla optimera anläggningen så bra som möjligt! Inställningarna under kurvan beroende på utetemperatur tror jag kommer att göra susen kring 0-gradigt.V växelventil skrev:
Bästa svaret
Nu kommer ju den frågan som många installatörer inte vill ha.Ska man var riktig så tycker jag att man ska lägga mer tid på injusteringen av vp men framförallt i ditt värmesystem.Man kan ju faktiskt få till ett riktigt bra inomhusklimat med bara utegivare om man lägger tid på injusteringen på exempel radiatorerna och problemet är själva inomhusklimatet när man injusterar utan hitta sån bra utomhustemperatur som påverkar så lite som möjligt.Själv hade jag innegivare från början men tyckte inte jag fick till det mellan vånigsplanen så nu kör jag med bara utegivare men som sagt lagt ner tid på injusteringen.J JD1170E skrev:
Ja oftast är det runt nollan och blåsigt som många upplever kallt men kan man kompensera i kompboxarna brukar det bli rätt bra men man får prova sig fram.J JD1170E skrev:Jag förstår. Jag testar med dessa inställningar något dygn så får vi se vad det mynnar ut i! Kommer ihåg att jag förra vintern bara ändrade kurvan från 40 till 50 för att testa i något dygn och då gick energiförbrukningen sky high. Jag vill nu en gång för alla optimera anläggningen så bra som möjligt! Inställningarna under kurvan beroende på utetemperatur tror jag kommer att göra susen kring 0-gradigt.![]()
Jag förstår. Hur ser dina inställningar ut? Vad gäller injustering av radiatorerna så kan jag nog inte få dessa så mycket bättre.. De är gammal som gatan, det eldades med olja i huset innan.. Ska jag byta ut samtliga kanske dock är de väldigt varma.V växelventil skrev:
En fundering till. Efter att ha sänkt kurvan från 40 till 37 samt ökat Rumbör från 20 till 21.. Tar inte dessa värden i praktiken ut varandra? Kan du förklara lite mer vad skillnaden har blivit i mitt fall, så jag förstår hela bilden.V växelventil skrev:
Jag har en diplomat tws 8kw 2005 A1-80 A2 -800 och du kan nog lägga en del tid på att justera in dom och du har nog ett så kallat högtempssystem 60-80 perfekta radiatorer för värmepumps tröghet och är vissa väldigt varma så har du nog lite möjlighet att få ner kurvan och tjäna lite pengar.Du ska justera flödet till dom som är för varma/kalla.J JD1170E skrev:
Jo det gör dom men som jag skrev tidigare så ändrar man bara kurvan exempel från 38 till 39 märker du inte så mycket utan skulle RUM 21 bli för varmt så börja med att sänka kurvan 37 till 36 så du småjusterar och avaktar 1 dygn innan du märker skillnad.Tålamod med andra ord.J JD1170E skrev:
tack för svar. Är justering av kurvan en mer ekonomsik och precis justering än rumbör?V växelventil skrev:
Tror inte det men tycker det blir lättare att börja på exempel RUM 21 och gå ner på kurvan så känns som värmekomfortern blir lättare att hantera.Tycker om du känner för det att lägga lite tid på justera radiatorerna för dom är minst lika viktiga som själva värmepumpen.Tänk om du ställer 10 radiatorer på rad så behöver den radiatorn som ligger närmast värmepumpen minst värme så den behöver minst flöde om man tänker att den som längt bort/från värmepumpen behöver mest flöde. Om du exempel vill ha 21 grader i ett rum så kan du sänka/öka flödet på returen och så försätta till nästa rum osv Inga termostater på och gärna lite kallt ute och ingen sol och sedan tålamod.J JD1170E skrev:
Redigerat:
Har du noterat att vissa tempgivare inte fungerar i ts pumpV växelventil skrev:
Beroende av vilka det är så vet man ju inte effekten av att börja ändra olika parametrar
Jag har en liknande och du hittar det i inställningsmenyn. Det finns två nivåer för inställning och jag "tror" att den finns i första där du även ser köldbäraren. Man kan få vänta när de värdena visad för det kan visas flera värden.
Brukar nu bara kolla en gång/år och notera olika tider för värme, varmvatten och tillskottsel. Om du ändrar något så skriv ned vad du gjort.
Brukar nu bara kolla en gång/år och notera olika tider för värme, varmvatten och tillskottsel. Om du ändrar något så skriv ned vad du gjort.