Hej! Jag är på väg att köpa ny diskmaskin till stugan ute i skogen. Det finns redan en diskmaskin sedan tidigare, så el och vatten ska redan finnas redo. Jag försöker bara vara förberedd till när installatören kommer så det inte blir hälften gjort då det visar sig att någon del som jag ska vara förberedd med saknas.
Jag kan inte se vart tilloppsslangen sitter? Ser ut som att utloppsslangen funkar som både tilopp och utlopp?
Alltså att vattnet leder upp till kranen och sedan ned till den fyrkantiga lådan, där sedan utloppslangen fortsätter. Är det möjligen så att det är som jag tror? Vad behöver jag tänka på inför installation av en ny Bosch maskin?
Jag kan inte se vart tilloppsslangen sitter? Ser ut som att utloppsslangen funkar som både tilopp och utlopp?
Alltså att vattnet leder upp till kranen och sedan ned till den fyrkantiga lådan, där sedan utloppslangen fortsätter. Är det möjligen så att det är som jag tror? Vad behöver jag tänka på inför installation av en ny Bosch maskin?
nejE Emil Wahlin skrev:Hej! Jag är på väg att köpa ny diskmaskin till stugan ute i skogen. Det finns redan en diskmaskin sedan tidigare, så el och vatten ska redan finnas redo. Jag försöker bara vara förberedd till när installatören kommer så det inte blir hälften gjort då det visar sig att någon del som jag ska vara förberedd med saknas.
Jag kan inte se vart tilloppsslangen sitter? Ser ut som att utloppsslangen funkar som både tilopp och utlopp?
Alltså att vattnet leder upp till kranen och sedan ned till den fyrkantiga lådan, där sedan utloppslangen fortsätter. Är det möjligen så att det är som jag tror? Vad behöver jag tänka på inför installation av en ny Bosch maskin?
din avloppsslang sitter upp till höger
men i dessa äldre boschar så har de gemensamt ytterhölje med inloppslangen.
vad jag ser på bilderna är att du behöver inte göra någonting
Hej! Tack snälla för svar. jag förstår att avloppsslangen sitter uppe till höger, formad som ett upp-och nedvänt "U". Men den leder ju ned till dendär lilla mackapären tillsammans med ett böjbart rör från kranen. Sen vidare från mackapären så går den en och samma slang till diskmaskinen till vänster.electroluxaren skrev:
Ja. Det uppochnervända Uet är avloppet. Den flexibla stålomspunna är tilloppet. Den lilla mackapären innehåller sannolikt en magnetventil som öppnar och stänger för tilloppsvattnet. Ner ur mackapären går både tillopp och avlopp samt en kabel till ventilen i samma gråa ytterslang.E Emil Wahlin skrev:Hej! Tack snälla för svar. jag förstår att avloppsslangen sitter uppe till höger, formad som ett upp-och nedvänt "U". Men den leder ju ned till dendär lilla mackapären tillsammans med ett böjbart rör från kranen. Sen vidare från mackapären så går den en och samma slang till diskmaskinen till vänster.
Tror du kan se på baksidan av mackapären att avloppsslangen går förbi mackapären. Tilloppsslangen går in i mackapären från ovansidan och sen visar pilen att vattnet går ner genom den och sen in i den tjocka samlingsslangen nertill.
Så vad man behöver veta är hur kopplingen på ovansidan av mackapären ser ut. Skulle gissa på lekande mutter på stålomspunna slangen och utvändig 1/2" på mackapären (eller magnetventilen).
Så vad man behöver veta är hur kopplingen på ovansidan av mackapären ser ut. Skulle gissa på lekande mutter på stålomspunna slangen och utvändig 1/2" på mackapären (eller magnetventilen).
Tack för svar! Nu förstår jag lite mer 
den lekande muttern är 3/4" och sitter på aquastopet.Tomtom79 skrev:
Tror du kan se på baksidan av mackapären att avloppsslangen går förbi mackapären. Tilloppsslangen går in i mackapären från ovansidan och sen visar pilen att vattnet går ner genom den och sen in i den tjocka samlingsslangen nertill.
Så vad man behöver veta är hur kopplingen på ovansidan av mackapären ser ut. Skulle gissa på lekande mutter på stålomspunna slangen och utvändig 1/2" på mackapären (eller magnetventilen).
dvs TS behöver inte göra någonting alls för att byta diskmaskin, tom extremt enkelt för den oinvigde att att byta disk själv i detta fall.
så jag kan enkelt beställa en ny diskmaskin samt ta med mig en installatör som då kan fullfölja installationen utan konstigheter? Ingen extra del som behövs?
Hej! Det blev en utmaning ändå. Jag plockade ut den gamla diskmaskinen. När den nya kom och jag skulle koppla in inlopp så är inte ändarna kompatibla med varandra. jag kollade anslutning från gamla diskmaskinen och då fanns det en mutterliknande del som var kopplad till slangen under diskbänken (ursäkta dålig beskrivning) hoppas bilderna förklarar tydligare. Vet någon vad jag behöver införskaffa?
Du skall ta bort adaptern från den gamla aquastopen eller köpa en ny övergång 1/2" till 3/4".E Emil Wahlin skrev:Hej! Det blev en utmaning ändå. Jag plockade ut den gamla diskmaskinen. När den nya kom och jag skulle koppla in inlopp så är inte ändarna kompatibla med varandra. jag kollade anslutning från gamla diskmaskinen och då fanns det en mutterliknande del som var kopplad till slangen under diskbänken (ursäkta dålig beskrivning) hoppas bilderna förklarar tydligare. Vet någon vad jag behöver införskaffa?
Ofta följer denna adaptern med i nya maskiner
Tack, hittade adapter.electroluxaren skrev:
En installation ska enligt regler utföras på kallvattenanslutning. Hur vet jag om vartifrån det ansluts (Kall eller varmvatten) om det leder två rör till kranen från golvet, en med varm och en med kallvatten- och sen bara en ned från kranen mot diskmaskinen....
En installation ska enligt regler utföras på kallvattenanslutning. Hur vet jag om vartifrån det ansluts (Kall eller varmvatten) om det leder två rör till kranen från golvet, en med varm och en med kallvatten- och sen bara en ned från kranen mot diskmaskinen....[/QUOTE]
om inget ändrats så är blandaren normalt inställd så att det går kallt vatten till diskmaskinen
om inget ändrats så är blandaren normalt inställd så att det går kallt vatten till diskmaskinen
aha, intressant! Kan man se på blandaren på nått sätt om vad den har för inställning?T tergo skrev:
Jag har kopplat ut den gamla bosch diskmaskinen som ståttt i 20år, inte rört några inställningar. Borde det funka då?




