Har ett litet bekymmer med ett köp jag gjort som jag inte kan betala :-)

Förra året dog min kära mor och efterlämnade sig en summa pengar. Ett tag senare hittade jag det objekt jag letat efter i flera år och efter lite förhandlingar slog jag till och betalade handpenning, slutbetalningen skall göras runt maj, inget datum satt men nu har det uppstått problem med bouppteckningen som gör att den försenas och arvskiftet kommer troligtvis inte att kunna genomföras förrän juni-juli.

För att slippa bekymra säljaren med detta så funderar jag på att låna pengarna, det handlar ju bara om ett par månader så räntan är inte av så jättestor betydelse. Att låna upp till 600.000kr verkar gå bra utan säkerhet, men det fattas ju lite pengar. Jag kan få fram ca 200.000kr på kort varsel men det är ju ändå ett par hundra tusen kort.

Finns det någon bank som kan låna ut 800.000 blanco, eller kanske med bouppteckningen som säkerhet?

Jag tror att viktigaste frågan är vad läget är med arvet? Är det ett formalitetsfel som dröjer, eller finns det "riktiga" problem, typ upphittat testamente, eller någon annan arvinge som inte är överens osv.

Om det bara handlar om en formell fördröjning, att risken är noll för uteblivet eller reducerat arv. Då borde din bank kunna lösa det här. Däremot kan det kanske vara lite knepigt att komma som ny bankkund med ett sådant här problem till en ny bank. Om du i dagsläget har en traditionell "fullservicebank" så skall de lösa en sådan här knut. Annars byt bank. Men som sagt det handlar både om hur säkert det är att arvet kommer, men även hur din plan B ser ut ifall arvet ändå inte kommer oavsett hur säkert det är.

Det finns ingen risk att arvet inte betalas eller på något sätt räcker till, det är en post med aktier i USA som stökar och kräver en del tid för att reda ut.

Jag kollade lite snabbt med banken men de verkade inte så jättesugna på det (SHB) men jag kommer givetvis att kolla med dem lite mer formellt men det verkar som sagt vara ganska kallt. Större delen av arvet finns dessutom i samma bank...

B
Det går att göra ett partiellt arvskifte, vilket innebär att man skiftar ut en del av kvarlåtenskapen innan allt är klart. Det blir förstås lite administration med ett sån't förfarande men om arvingarna är överens kan det kanske vara något att fundera på.

Partiellt arvskifte kan ju vara intressant! Jag antar dock att det med mer administration betyder större kostnad om man inte gör den själv, vilket inte vi gör. Då kommer nog den andra arvtagaren att protestera skulle jag tro. Vi har inte en jättebra relation men är inte osams (ännu denna gång) vilket skulle kunna bli fallet så jag försöker att trippa lite på tå...

B
En kostnad kan det bli, men knappast större. Det handlar om ett avtal mellan arvingarna att exempelvis arvinge A får ut en del av arvet nu och att den summan räknas av från A:s del av det slutliga arvet. Avtalet kan vara ganska enkelt, professionell hjälp borde inte bli dyr. Själva bouppteckningen måste nog iofs vara klar, den är beviset på vilka som är arvingar, men den ska ju vara klar inom tre månader efter frånfället.

Fast boupteckningen får man alltid anstånd med om det finns något komplicerat. Även en boupteckning kan göras i omgångar. Man kan komma in med tilläggsboupeckning många år i efterhand.

Och som sagt, OM arvet är bombsäkert, och det inte finns andra problem, typ historia med misskötta lån/betalningar, så skall en seriös bank kunna hjälpa dig i en sådan här situation, det är det man har banker till.

Tack för alla svar!

Vi har redan uppskov med boupteckningen men nu är den klar och skickas in till skatteverket. De har vad jag förstår en väntetid på ca 1,5 månader normalt sett men nu i deklarationstider kan jag tänka mig att det tar längre tid.

Nästa steg får bli att kolla mer noggrant med banken när bouppteckningen registrerats, de kanske ser det annorlunda när de får ett papper i handen som visar att säkerhet finns. Det är ju banken själva som kommer att flytta över pengarna så jag tycker de borde kunna se det som ett säkert lån för dem.

Köpet gäller inte en fastighet som du skulle kunna belåna istället?
Misstänker att det borde vara billigare än ett blanco-lån

Nej, inte en fastighet.

Berätta nu :-) Alla vill veta vad du köpt, har ju stor betydelse för om det kan fungera som säkerhet (t.ex. konst, frimärke, etc).

D
G gaidin skrev:
Det är ju banken själva som kommer att flytta över pengarna så jag tycker de borde kunna se det som ett säkert lån för dem.
Fast var inte pengarna i aktier. Är nog det som är problemet en del aktie går ju belåna men oftast lågt % kanske därför banken inte kan tänkta sig det som säkerhet.

Sedan kan ju kursen gå upp och ner på aktier. Kom att tänka på ett avsnitt från "Million Dollar Listing New York" eller liknande program där köpet av en lägenhet inte blev igenom då köparen hade i stort sett alla pengar i samma bolag tror hon var VD eller liknande i det och aktie kursen hade rasat på någon dag.

Aktierna är bara en liten del, det handlar om kanske 40.000kr, resterande pengar finns på bankkonton och i fonder.

Sulfobus; Ja, det kanske kunde klassas som konst, det är ett vackert fartyg som jag tänkte flytta in i. :)

• Gilla
sulfobus
  • Laddar…
Båtar går väl att belåna?

Jag har inte sett någon bank som belånar en båt annat än om man köper den via en mäklare, lite som att köpa en bil. Detta är helt och hållet ett privatköp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.