Belmlu
Hej,

Har en integrerad diskmaskin från Miele från 2014. Funktionellt tuffar den på utan konstigheter även om både under- och överkorg rostat en del på sina håll.

Häromdagen märkte jag dock att ett fäste mellan kåpan på styrenheten och resterande av diskmaskinen spräckts. Då kåpan i sin tur fäster på fronten medför det att det blir ett kåpan dras ut cirka 5 mm varje gång man öppnar diskmaskinen. När jag tog av fronten såg jag även en vertikal spricka kring annan infästning på styrenhetens kåpa.

Ej aktuellt att köpa ny styrenhet då dessa kostar 5700 kr plus frakt. Då maskinen fungerar i övrigt känns det även dumt att kassera enbart för spricka i styrenhetens kåpa. Samtidigt tänker jag att det behöver lagas eftersom kåpan utsätts för belastningar varje gång diskmaskinen öppnas vilket gör att det bara är en tidsfråga innan den dras sönder helt.

Tänkte därför höra; förslag på provisorisk lösning? Eller är det bara att lägga ner arbetet och kanske köpa en billigare Bosch/Siemens istället?

• Närbild av en delvis öppen diskmaskin med fokus på en metallskena och ett skadat fäste på styrenhetens kåpa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprucken kåpa på Miele diskmaskin från 2014, med vertikal spricka och rost på korgar synliga. Kåpan dras ut vid öppning.
    Skapa konto
  • Spricka i styrenhetens kåpa på en integrerad Miele-diskmaskin. Kåpan visar skador runt infästningar och rostiga delar.
    Skapa konto
Hur ser det ut på baksidan av plastkåpan?

Belmlu
G gmogmo skrev:
Hur ser det ut på baksidan av plastkåpan?
Vet inte exakt men det är styrenhet med manöverpanel och kabelstam så rimligtvis en hel hel kontakter och kablage.

Men kanske behöver veta hur det ser ut precis bakom skador?

• Ritning av manöverpanel och kabelstam med listad styrenhet och komponenter, inklusive kontakter och kablage.
    Skapa konto
Lite glasfiberväv och epoxylim på baksidan av kåpan så håller det länge till.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Belmlu
Utsättaren Utsättaren skrev:
Tack för förslag! Kan måhända även funka med glasfibertejp? Eller tillför kombinationen väv och epoxilim en annan styvhet som behövs? https://www.tesa.com/sv-se/industri/tesa-professional-60101-fibreglass-tape.html

Några tips på hur jag löser infästningen på sidan? Måhända svårt att se men det är själva skruv-kanalen som spräckts och släppt från resten av kåpan.

Belmlu Belmlu skrev:
Tack för förslag! Kan måhända även funka med glasfibertejp? Eller tillför kombinationen väv och epoxilim en annan styvhet som behövs? [länk]

Några tips på hur jag löser infästningen på sidan? Måhända svårt att se men det är själva skruv-kanalen som spräckts och släppt från resten av kåpan.
limma ihop det med PL400

• Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Utsättaren Utsättaren skrev:
Försök om möjligt att lägga en styv förstärkning tvärs sprickan på baksidan.
Du behöver också limma fast en fästpunkt för skruven.

• Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Belmlu
G gmogmo skrev:
Försök om möjligt att lägga en styv förstärkning tvärs sprickan på baksidan.
Du behöver också limma fast en fästpunkt för skruven.
Tips på fästpunkt? Är väldigt skralt med både material och utrymme där. Funderade på att borra mindre hål och använda buntband för stt hålla ihop.

Belmlu Belmlu skrev:
Tips på fästpunkt? Är väldigt skralt med både material och utrymme där. Funderade på att borra mindre hål och använda buntband för stt hålla ihop.
Är det 100 eller 10 i sprängskissen som är sprucken?

Belmlu
G gmogmo skrev:
Är det 100 eller 10 i sprängskissen som är sprucken?
Nr 10 på två ställen; i mitten samt hålet där skruv med nr 90 fäster

Belmlu Belmlu skrev:
Nr 10 på två ställen; i mitten samt hålet där skruv med nr 90 fäster
Finns ju en hel hög skruv 90.
Är en del av 10 helt bortbruten eller bara sprucken.

Om du skulle limma fast 100 i 10 så borde det förstärka 10, eller?

Svårt att se hur skruven sitter. Kan du ersätta det trasiga skruvfästet med någor du fäster i 10?

Detta något ser ut att kunna vara bredare än nuvarande, men det är svårt att se på bilderna.

• Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Belmlu
Blev (förhoppningsvis) löst med att tvinna ihop med ståltråd, glasfiberremsa och epoxilim (PL400 jag hade hemma var för gammal).

• Gilla
Utsättaren och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.