Hej,
Har en integrerad diskmaskin från Miele från 2014. Funktionellt tuffar den på utan konstigheter även om både under- och överkorg rostat en del på sina håll.
Häromdagen märkte jag dock att ett fäste mellan kåpan på styrenheten och resterande av diskmaskinen spräckts. Då kåpan i sin tur fäster på fronten medför det att det blir ett kåpan dras ut cirka 5 mm varje gång man öppnar diskmaskinen. När jag tog av fronten såg jag även en vertikal spricka kring annan infästning på styrenhetens kåpa.
Ej aktuellt att köpa ny styrenhet då dessa kostar 5700 kr plus frakt. Då maskinen fungerar i övrigt känns det även dumt att kassera enbart för spricka i styrenhetens kåpa. Samtidigt tänker jag att det behöver lagas eftersom kåpan utsätts för belastningar varje gång diskmaskinen öppnas vilket gör att det bara är en tidsfråga innan den dras sönder helt.
Tänkte därför höra; förslag på provisorisk lösning? Eller är det bara att lägga ner arbetet och kanske köpa en billigare Bosch/Siemens istället?
Har en integrerad diskmaskin från Miele från 2014. Funktionellt tuffar den på utan konstigheter även om både under- och överkorg rostat en del på sina håll.
Häromdagen märkte jag dock att ett fäste mellan kåpan på styrenheten och resterande av diskmaskinen spräckts. Då kåpan i sin tur fäster på fronten medför det att det blir ett kåpan dras ut cirka 5 mm varje gång man öppnar diskmaskinen. När jag tog av fronten såg jag även en vertikal spricka kring annan infästning på styrenhetens kåpa.
Ej aktuellt att köpa ny styrenhet då dessa kostar 5700 kr plus frakt. Då maskinen fungerar i övrigt känns det även dumt att kassera enbart för spricka i styrenhetens kåpa. Samtidigt tänker jag att det behöver lagas eftersom kåpan utsätts för belastningar varje gång diskmaskinen öppnas vilket gör att det bara är en tidsfråga innan den dras sönder helt.
Tänkte därför höra; förslag på provisorisk lösning? Eller är det bara att lägga ner arbetet och kanske köpa en billigare Bosch/Siemens istället?
Vet inte exakt men det är styrenhet med manöverpanel och kabelstam så rimligtvis en hel hel kontakter och kablage.G gmogmo skrev:
Men kanske behöver veta hur det ser ut precis bakom skador?
Lite glasfiberväv och epoxylim på baksidan av kåpan så håller det länge till.
Produkter som diskuteras: "epoxylim"
Epoxylim Gorilla
Härdar på 30 sekunder
116 kr inkl moms
Läs mer
Tack för förslag! Kan måhända även funka med glasfibertejp? Eller tillför kombinationen väv och epoxilim en annan styvhet som behövs? https://www.tesa.com/sv-se/industri/tesa-professional-60101-fibreglass-tape.htmlUtsättaren skrev:
Några tips på hur jag löser infästningen på sidan? Måhända svårt att se men det är själva skruv-kanalen som spräckts och släppt från resten av kåpan.
limma ihop det med PL400Belmlu skrev:
Finns ju en hel hög skruv 90.Belmlu skrev:
Är en del av 10 helt bortbruten eller bara sprucken.
Om du skulle limma fast 100 i 10 så borde det förstärka 10, eller?
Svårt att se hur skruven sitter. Kan du ersätta det trasiga skruvfästet med någor du fäster i 10?
Detta något ser ut att kunna vara bredare än nuvarande, men det är svårt att se på bilderna.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden