2 979 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Tillfällig dusch i tvättstugan - våtrumsfläkt?
Eftersom vi har haft en vattenläcka i badrummet så har vi fått en tillfällig duschkabin inställd i tvättstugan i källaren. Det finns en befintlig frånluftsventil i väggen som är kopplad till ventilationskanal i skorstenen (fyrkantig modell i plåt med kedja som styr horisontella spjäll). Nu när vi kommer att behöva duscha i tvättstugan under rivning, torkning och återställande så kommer vi att fuktbelasta källaren betydligt mer. När vi hänger tvätt så kör vi med en mitsubishi luftavfuktare, men det vore kanske klokt att ändå sätta in en fläkt.
1. Kan man bara knacka bort galler och spjäll och använda någon slags övergångsstos mellan det kvadratiska hålet och fläkten?
2. Har ingen tilluft i källaren förutom befintliga otätheter i dörrar / fönster. Funderar på att sätta in spaltventil i dörren till tvättstugan så att luften kan komma in från svalen och dras ner från entréplan (det är ett öppet trapphus).
3. Har en PAX 230 med fuktstyrning i badrummet som jag har funderat på att byta ut mot en Passad för att få bättre grundventilation. Då skulle jag kunna flytta ner 230:an till tvättstugan och köpa en ny passad när badrummet börjar bli klar. Är det en bra idé?
1. Kan man bara knacka bort galler och spjäll och använda någon slags övergångsstos mellan det kvadratiska hålet och fläkten?
2. Har ingen tilluft i källaren förutom befintliga otätheter i dörrar / fönster. Funderar på att sätta in spaltventil i dörren till tvättstugan så att luften kan komma in från svalen och dras ner från entréplan (det är ett öppet trapphus).
3. Har en PAX 230 med fuktstyrning i badrummet som jag har funderat på att byta ut mot en Passad för att få bättre grundventilation. Då skulle jag kunna flytta ner 230:an till tvättstugan och köpa en ny passad när badrummet börjar bli klar. Är det en bra idé?
Produkter som diskuteras: "spaltventil"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
138 kr inkl moms
Läs mer
Självbyggare
· Stockholm
· 2 702 inlägg
En fläkt kostar så lite så stoppa in den plus ställ ner avfuktaren så den jobbar lite extra och "ligger på förhand" mot ökade fuktbelastningen
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden