Såg nyligen en tillfällig carportlänga på en offentlig plats, det var ett rejält och stadigt bygge med plats för i runda tal ett tiotal bilar. Det som fångade mitt intresse var att det var byggt på betongplintar som stod ovan mark, dvs egentligen ingen fast installation.
Jag skulle behöva en carport på min villatomt men platsen där den skulle passa är prickad, skulle det vara möjligt att bygga en liknande konstruktion och att den då skulle räknas som tillfällig och inte kräva bygglov? Någon som vet hur regelverket ser ut?

När det gäller tillfälliga byggnader, så har det med hur länge de faktiskt står där. Som efter X antal år ses ju en husvagn som en fast byggnad osv, Exakt hur lång tid det är gör du bäst i att fråga din kommun, en del är slappare på regelverket.

Är du 100 på att du inte får bygga en carport på marken som är prickad? Vad jag vet finns det kommuner som godkänner just andra komplementsbyggnader där. Tex friggebod och attefallshus går bra.

Jonatan79 skrev:
Är du 100 på att du inte får bygga en carport på marken som är prickad? Vad jag vet finns det kommuner som godkänner just andra komplementsbyggnader där. Tex friggebod och attefallshus går bra.
Nej tog det för givet bara, har en balkong som står på pelare ut från huset i det prickade området idag men den byggdes innan prickarna kom dit. Skall nog kolla upp det 👍😀

som sagt, Börja med att prata med "ditt" byggnadskontor och hör hur möjligheterna ser ut hos just dig.
Varför är marken prickad för det första?

Det är parallellt med gatan i villaområdet, skall vara nåt med brandsäkerhet

Det borde gå att diskutera med kommunen om. Bygger du tex med lite trä och mycket metall så blir det ju ingen nämnvärd brandfara ifrån din byggnad

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.