11 488 läst ·
68 svar
11k läst
68 svar
Tillbyggnaden av förrådet har kostat dem 300 000 kronor
Sida 1 av 5
På konsumentens sida
· 3 422 inlägg
När förrådet skulle byggas till hos ett par i Halland byggdes det ihop med garaget. Nu väntar löpande vite.
Du kan läsa artikeln här: Tillbyggnaden av förrådet har kostat dem 300 000 kronor
Du kan läsa artikeln här: Tillbyggnaden av förrådet har kostat dem 300 000 kronor
Paragrafrytteri, och en helt absurd vitessumma.
Kanske skulle det behövas en modern svensk variant av Nürnbergrättegångarna, där tjänstemän och andra inte kan gömma sig bakom order och regler med vansinniga konsekvenser, utan är tvungna att tänka själva.och visa hänsyn.
Det intressanta är ju att problemet med alldeles för mycket regler och detaljstyrningar belyses dock.
Kanske skulle det behövas en modern svensk variant av Nürnbergrättegångarna, där tjänstemän och andra inte kan gömma sig bakom order och regler med vansinniga konsekvenser, utan är tvungna att tänka själva.och visa hänsyn.
Det intressanta är ju att problemet med alldeles för mycket regler och detaljstyrningar belyses dock.
Reglerna är otydliga överlag, ska bygga ett växthus och frågade om jag fick bygga mot garaget vilket jag inte fick, frågade hur långt emellan det ska vara och svaret var "så länge dom inte sitter ihop" ....... jag frågade vad sitter ihop betyder och det kunde dom inte svara på. Frågade då konkret om byggnad (växthus) är fristående men jag sätter ett skärmtak emellan växthus o garage men det kunde dom inte svara på annat än att byggnad är på sätt o viss fristående men ändock tveksamt.
De har bygglov för två (mindre) byggnader men har byggt en (stor) byggnad. De följer alltså inte bygglovet. Det håller Mark- och miljödomstolen med om.
Vad är problemet? Det är ju inte så att de har fått problem utan att de aktivt har gjort fel.
Vad är problemet? Det är ju inte så att de har fått problem utan att de aktivt har gjort fel.
Uppenbarligen har de medvetet byggt ihop garaget med friggeboden, en friggebod som måste vara fristående. Sedan vill de att kommunen ska förklara hur byggnaderna ska separeras??? Sedan betalar de vitet och verkar vilja att det ska vara nog? Dessutom ska det tydligen spela roll att de är pensionärer!?!? Nä, dräm till dem med vite på 50 papp i månaden så kanske de lär sig att följa reglerna från början.
Hur man kan få det här till fel från kommunens sida med tanke på den info vi har övergår mitt förstånd. Vad har kommunen gjort fel, vad har pensionärerna gjort rätt?
Hur man kan få det här till fel från kommunens sida med tanke på den info vi har övergår mitt förstånd. Vad har kommunen gjort fel, vad har pensionärerna gjort rätt?
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 397 inlägg
Jag tycker frågan är intressant, när blir det två fristående byggnader?
1 cm mellan ska räcka, finns nog ingen dom gällande detta men man bygger iaf med ca 100 cm mellan så det går att underhålla fasaderna.Har sett grannar som knytit ihop sina förråd(friggebod) med carport/garage, genom att använda samma reglar för takstolarna. Dock med mellanrum på 1-1 1/2 meter mellan.
Vad gör det om byggnaderna sitter ihop vem far illa av det???ToRy skrev:Uppenbarligen har de medvetet byggt ihop garaget med friggeboden, en friggebod som måste vara fristående. Sedan vill de att kommunen ska förklara hur byggnaderna ska separeras??? Sedan betalar de vitet och verkar vilja att det ska vara nog? Dessutom ska det tydligen spela roll att de är pensionärer!?!? Nä, dräm till dem med vite på 50 papp i månaden så kanske de lär sig att följa reglerna från början.
Möjligtvis alla paragrafryttare och rättvisepåvar.
Ja, dax att ändra den lagen/bestämmelsen så vi slipper alla svåra tolkningar och galna kommuntjänstemän som förmodligen inte själva vill ha den regeln och en hel bunt med andra gamla mossbevuxna regler.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Jag har lite svårt att tycka synd om människor som medvetet bryter mot regler och sedan gnäller över det.
Nackdelen med "sunt förnuft" är att olika regler gäller för olika människor. Upplagt för svågerpolitik och mygel. Samma regler bör gälla för alla. Om reglerna är dåliga så ändrar man dom, men att använda "sunt förnuft" är en katastrofal väg att vandra.
Om jag hade chansat som paret i artikeln och reglerna är glasklara så är det bara dumt att dra på sig kostnaderna.
Nackdelen med "sunt förnuft" är att olika regler gäller för olika människor. Upplagt för svågerpolitik och mygel. Samma regler bör gälla för alla. Om reglerna är dåliga så ändrar man dom, men att använda "sunt förnuft" är en katastrofal väg att vandra.
Om jag hade chansat som paret i artikeln och reglerna är glasklara så är det bara dumt att dra på sig kostnaderna.
gäst skrev:
Varför är då inte alla dåliga vansinniga regler borta då???Autodidak1 skrev:Jag har lite svårt att tycka synd om människor som medvetet bryter mot regler och sedan gnäller över det.
Jag tycker man SKA bryta mot regler som är helt vansinniga annars ändras dom aldrig
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Helt ok för mig, men gnäll inte efteråt...gäst skrev:
Men jag tycker det är ganska logiskt att följa bygglovet man fått och inte hitta på något eget. Vad är det vansinniga i det?
Klart man ska gnälla efteråt annars ändras ju aldrig gamla idiotiska reglerAutodidak1 skrev:
Det vansinniga är ju att man är tvungen att ha en centimeter imellan byggnadera vem far illa av att dom sitter ihop??