Hej byggforum
Jag är ny här så provar att ställa en fråga om tillgänglighet. Vi håller på att rita på en tillbyggnad på vårt hus som är från 1929. I tillbyggnaden har vi tänkt att ett nytt vardagsrum ska vara 0,5m lägre än nivån i bottenvåningen för att på så vis få högre taghöjd i det nya vardagsrummet. Vi har haft några möten med stadsarkitekten i vår kommun och trots att vi ritat in en ramp som medför tillgänglighet så kräver de att vi kan visa på synneliga skäl för nivå-skillnaden och att vi enlig BBR 3:5111. Jag undrar därför om det är någon fär på forumet som kan dela med sig av bra argument för nivåskillnad. Det kan göras utifrån boendekvalitet eller kulturvärden. Tacksam för svar.

Hemmakatten
Kravet på tillgänglighet betyder inte att hela bottenvåningen behöver vara tillgänglig för en rullstol. Kunde inte ladda ner ritningen tyvärr. Men allmänt sett krävs tillgänglighet om man gör en betydande utbyggnad. Krav om tillgänglighet i det fallet innebär att det på bottenvåningen ska finnas sovrum , badrum och kök tillgängligt.

Har ni inte så idag, kan ni, om ni ha otur, få krav på er att handikappanpassa alla dessa rum.

Det bästa vore ju, som alla förstår, att få bygglovshandläggaren att anse att vardagsrumstillbyggnadens omfång är av mindre art.

I "värsta" fall skulle jag anlita kunnig jurist eller besiktningsman eller byggingenjör för hjälp med ärendet.

• Gilla
Magnus Erreth
  • Laddar…
BirgitS
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Krav om tillgänglighet i det fallet innebär att det på bottenvåningen ska finnas sovrum , badrum och kök tillgängligt.
Och plats för samvaro.

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Kravet på tillgänglighet betyder inte att hela bottenvåningen behöver vara tillgänglig för en rullstol. Kunde inte ladda ner ritningen tyvärr. Men allmänt sett krävs tillgänglighet om man gör en betydande utbyggnad. Krav om tillgänglighet i det fallet innebär att det på bottenvåningen ska finnas sovrum , badrum och kök tillgängligt.

Har ni inte så idag, kan ni, om ni ha otur, få krav på er att handikappanpassa alla dessa rum.

Det bästa vore ju, som alla förstår, att få bygglovshandläggaren att anse att vardagsrumstillbyggnadens omfång är av mindre art.

I "värsta" fall skulle jag anlita kunnig jurist eller besiktningsman eller byggingenjör för hjälp med ärendet.
Enligt min bedömning gäller det att hela entréplanet ska vara tillgängligt enligt BBR 3:146 och 3:147 och det tillgänglighetskravet är inte kopplat till kraven om bostadsutformningen under 3:2. Samt att tillgängligheten inte får försämras enligt 3:5111.

Vilken takhöjd får ni i tillbyggnaden utan golvsänkningen? Blir det under 2,40 meter går det kanske hänvisa till takhöjd och olägenheten i att ha lägre takhöjd och hur det sänker boendekvalitén.

Ett annat grepp är utformningsfrågan som du själv nämnt, att det är olämpligt ur varsamhetssynpunkt att inte sänka golvet då det blir en förvanskning av fasaden, samt att ni redovisar att det går att ordna med ramp som uppfyller kraven i framtiden.

När jag sökte bygglov (och fick det beviljat) för ett par år sen så var informationen jag fick från kommunen att kök, sälskapsutrymme, ett sovrum och ett hygienutrymme skulle vara tillgängliga och tillgänglighetsanpassade i bottenplanet.
Visserligen inte ett nybygge i normal bemärkelse, utan ändrad användning av en befintlig byggnad. Dock var kommunen tydligt med att det rent juridiskt räknas som nybygge, så dagens byggregler måste uppfyllas (förutom kraven på energihushållning som vi fick dispens ifrån).

Men BBR 3:147 är ju ganska tydlig, så det är svårt att skylla på olika tolkningar...

Tack för era svar. Har lämnat en skrivelse till byggenheten så väntar på att de har hållit samråd för ett utlåtande. Vi får en takhöjd på 2,7 utan golvsänkning 3,2 inkl.
Mvh

Hej, hur gick det med bygglovet? Sitter i samma sits

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.