Köpte mig en Solberga SVT/M för ett tag sedan. Dock var det lite dåligt med tillbehör, och drivdubb + roterande dubb hade sett bättre dagar. Det jag dock fick med var en ok Röhm 125mm trebackschuck utan skruvpunkter, dvs en äldre design som jag förstått inte är så vanlig inom träsvarvning sedan de nya chuckarna tagit över.
Som referens kan sägas att Solberga har M40-gänga på spindeln och MK3 inuti. Även MK3 i dubbdockans spindel.
Nu funderar jag lite på hur jag ska ro hem detta så billigt och framtidssäkert som möjligt. Vill helst inte köpa en ny chuck och vill kunna montera allt utan att chucken först ska demonteras. Jag är ute efter en så flexibel lösning som möjligt. Svarven kommer stå i en gemensam verkstad så det är slätt omöjligt att säga något om vad den kommer användas till.
- Kollade på ex Axminster och de har ju en adapter från MK2 till cylindrisk som kan sitta i chucken:
https://www.axminster.co.uk/axminster-morse-taper-carriers-ax21686?sel=400020 även om den inte sitter så säkert som i en modern chuck. Då kan jag köpa en ny modern drivdubb med "taggar". Roterande dubb kan jag sätta en MK2 i en MK3 adapter förstås.
- Planskivor känns inte riktigt som att de kommer sitta ordentligt i chucken i och med att det är kort hals och ofta spår för nyckel. Tänkte annars att det var en bra kompromiss att ha en serie med planskivor att bygga vidare chuckar på ex egna Longworth men.
- En sak till, nån som har nåt bra ställe där man kan köpa lämpliga vändskär för att göra sina egna karbid-svarvjärn? Ordentliga HSS-stål var ju löjligt dyra och vi saknar slipmaskin.