Har i taket haft 2 plafondrar som tagits bort. Innertakets gipsskivor ska bytas.

Jag vill helst inte borra hål i gipset och montera synliga doslock i det nya taket.

Får jag täcka över de gamla dosorna med gips?

Där går ju lite sladdar men självklart inga lösa ändra utan bara vidarekopplingar med klämmor gjorda av elektriker.

Utan att kunna hänvisa till lagrum, regler, praxis eller annat, så säger jag nej. Tvärnej.

Kabeln ska kunna bytas ut utan att behöva riva hela taket, det är omöjligt om du har byggt in dosor. Ta bort dosorna, skarva rören, och dra oskarvade kablar hela vägen.

Jag har själv fått leta fram dosor som är ingipsade, och det vill jag gärna slippa göra om.

• Gilla
Mattias_Edeslatt och 3 till
  • Laddar…
PatrikJo skrev:
Utan att kunna hänvisa till lagrum, regler, praxis eller annat, så säger jag nej. Tvärnej.

Kabeln ska kunna bytas ut utan att behöva riva hela taket, det är omöjligt om du har byggt in dosor. Ta bort dosorna, skarva rören, och dra oskarvade kablar hela vägen.

Jag har själv fått leta fram dosor som är ingipsade, och det vill jag gärna slippa göra om.
Mjaaaahaa, ;) Misstänkte att det skulle bli protester.

Då får det nog bli uppborrat och doslock istället.

Elektriker här: Nej! Som Patrik skriver, om du inte vill ha dosa så måste du dra om allt och skarva ihop rören. Men ingen, förutom du, märker två stycken doslock i taket :-)

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Är taket bortplockat så är det ju bara att slita bort dosorna och skarva på en liten bit flexslang på VP-rören. Sedan tar du ut slangarna genom ett hål i takgipset.

pelpet skrev:
Är taket bortplockat så är det ju bara att slita bort dosorna och skarva på en liten bit flexslang på VP-rören. Sedan tar du ut slangarna genom ett hål i takgipset.
Taket är borta ja. Varför ska jag ha slangarna ur genom ett hål i taket? :confused:

Jag trodde du skulle ha lampor där. Men om det inte är tanken kan du ta bort dosan, skarva ihop rören och dra om ledarna. Inte jättekomplicerat.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
S
Jag är elektriker och i mitt hus har jag gjort som du vill göra. Gipsat över dosor, dock ska man se till att allt är kopplat med pålitliga klämmor, absolut inte ubåtar eller torix. Sen mäter du ut centrum på dosorna mätt från vägg och golv. Dokumenterar detta med fotografier och måtten o sen smäller du in det i huspärmen.

Jag har t.ex en dosa och 3 rörutlopp dolda i väggen, dessa grejer är till för om jag någonsin får lust att ta bort projektorduken o sätta TV istället, då borrar jag bara fram dosan, sätter uttag, borrar fram rören o drar i HDMI.

Det är väl lite känsligare med en takdosa iom. att den används som kopplingspunkt. Men jag vet hur jag hade gjort :)

Redigerat:
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Formellt får du gipsa över en dosa om den inte används för koppling.

Jag saxar från 1999:5 (Den ligger öppen på nätet, och Detta har inte ändrats)

526.3 Alla förbindningar skall vara tillgängliga för besiktning, provning och underhåll med följande undantag
– skarvar hos nedgrävda kablar,
– massafyllda eller kapslade skarvar,
– förbindning mellan kall ledare och takvärmeelement eller golvvärmesystem.

Så antingen skarvar du ihop rören och drar om kablarna, eller också borrar du upp och sätter Doslock.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Jag tror inte att du är elektriker, man bygger inte in kopplingsdosor. Eftervärlden kommer att döma dig hårt med tillmälen typ idiot osv. Att det skulle spela någon roll vad man kopplar med kan jag inte förstå, för oavsett kopplingsmetod ska kopplingen vara säkert utförd.
Har man däremot ett tomrörsystem överbyggt så säger jag inget om det.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
S
elmont skrev:
Jag tror inte att du är elektriker, man bygger inte in kopplingsdosor. Eftervärlden kommer att döma dig hårt med tillmälen typ idiot osv. Att det skulle spela någon roll vad man kopplar med kan jag inte förstå, för oavsett kopplingsmetod ska kopplingen vara säkert utförd.
Har man däremot ett tomrörsystem överbyggt så säger jag inget om det.
Vadå eftervärlden? Jag tar väl för fan fram dosorna om jag flyttar härifrån. Lägg ner med attityden. Det är så väl dokumenterat att det krävs lika stor ansträngning att ta fram dosorna som om det satt skruvade lock på den.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Och om du ramlar framför bussen eller blir dement eller.........

S
Så finns det extremt väldokumenterat i pärmen, visst det kräver en viss insats. Fast jag såg nu att du kritiserade att bygga in dosor som används som kopplingsdosa, där förstår jag kritiken även om jag kanske skulle kunna göra en sån fullösning i mitt eget hus. Allt hänger på dokumentationen.

Detta gäller dock enbart dosor som jag tror att jag skulle kunna ha användning av i framtiden OM jag vill ha en lampa där t.ex.

SueCia skrev:
Detta gäller dock enbart dosor som jag tror att jag skulle kunna ha användning av i framtiden OM jag vill ha en lampa där t.ex.
Aha, det var stor skillnad på vad jag uppfattade det som. Jag tänkte som elmont att du inte kan vara elektriker om du gipsar över dosor med tråd och kopplingar. Tomdosor däremot kan jag förstå, fast jag hade nog inte ens gjort det.

vänd på dosan så du kommer åt den från vinden och smäll på ett doslock

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.