Hej på Er, vi har köpt ett hus förra året och hann inte göra så mycket mer än att byta takpannor och värmesystem (jordvärme) och byggde om det öppna spisen till kamin kassett. Under vinter märkte jag att värmen försvann ganska snabbt. Huset är byggd 1963, kallvind med 10+cm spån och svart tjärpapper under spånet.

Jag har köpt extra kutterspån balar och kommer att jämna ut så gott det går och fyller på så det blir jämt upp mellan balkarna. Jag har några funderingar:
1) Köpte byggfolie och tänker sopa bort spånet bit för bit och vill lägga byggfolie på tjärpappen och sen tillbaka med spånet ... men jag misstänker att det blir nog fel pga av att vi har ingen självdrag alls nästan. Varken tilluft eller frånluft system, det sista naturliga självdraget försvann när vi satte rör i skorstenen och byggde in det öppna spisen. Det kommer att bli fukt som tränger sig uppåt och kommer mögla under byggfolien misstänker jag...
Vad tycker ni? Ska jag bara låta bli?

2) Tänkte ha minst 15cm kutter spån överallt och sedan köpa ISOVER fyrkanter på 30 cm och klippa och sätta dem över spånet alt låta en firma spruta in LÖSULL som kommer att bli ca 5-6000kr dyrare.

Det är djävulskt varmt på sommaren och värmen försvinner fort under kalla vinterdagar och snön smälter bort snabbare än grannarnas snö på taket.

Vad tycker ni? Har ni något bättre alternativ?

Jag tänker installera luftventiler senare men har inte tid att forska i ämnet pga all min fritid går åt vårt 5 månaders bebis :)

Så prio 1 är vinden, sedan ventilation ... och mycket mera :)

Ta bort kutterspån och spruta med träfiberisolering, undvik isolering baserad på återvunna tidningar. Behövs troligen inget mer ångspärr än tjärpappen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.