Vill bara dubbelkolla innan jag börjar...

Har ett hus med timmerstomme (ca 2 dm timmer). Panelen är spikad direkt på utsidan av timmret och på insidan är det uppreglat med 45 regler +(plywood+gips) för att skapa en instalations zon... Ska nu (om två veckor) byta panelen på en sida av huset och tänkte då också tillägsisolera på en gång med 120 mm cellulosa skivor. Det jag planerat hela vintern är att "bara" riva den gamla panelen, regla med 45*120 reglar på timmerstommen och isolera med cellulosa. Sen på med vindduk och glepanel och ny ytterpanel. Är detta rätt utfört, blev osäker nu eftersom det inte kommer finnas någon ångbroms på insidan av huset... Men daggpunkten kommer ju hamna i cellulosa isoleringen och den är ventilerad under panelen så kanske jag överdriver... (Huset är uppvärmt till minst 18 grader året runt och en enkel FTX instalerad men huset är otätt)

Alternativet är att sätta en ångbroms på timmerväggen innan isoleringen men det känns som risk att funkt akkumuleras i timmerstommen då...

Är jag orolig i onödan...

Det är helt rätt tänkt. Den fukten som kommer ut kommer cellulosan kunna hantera.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Tekniskt sett borde cellulosaisoleringen fungera OK.

Fasaden får djupa fönstergluggar, ett helt annat uttryck. Och fasaden kommer väl att hänga ut över grunden? Att flytta ut fönstren och grunden kanske inte helt omöjligt men jättejobb.

Jag som är byggnadsvårdsinriktad skulle välja tunnare isolering, 45 mm. Ändringen vid fönstren och grunden mer hanterbar. Årskostnaden för uppvärmning minskar nästan lika mycket som med 100 mm om jobbet görs noga, utan luftläckage.

Ska man tilläggsisolera så mkt blir det så mkt bättre om man gör det i två skikt. 70+ 45 eller 45+ 45

M måns hagberg skrev:
Tekniskt sett borde cellulosaisoleringen fungera OK.

Fasaden får djupa fönstergluggar, ett helt annat uttryck. Och fasaden kommer väl att hänga ut över grunden? Att flytta ut fönstren och grunden kanske inte helt omöjligt men jättejobb.

Jag som är byggnadsvårdsinriktad skulle välja tunnare isolering, 45 mm. Ändringen vid fönstren och grunden mer hanterbar. Årskostnaden för uppvärmning minskar nästan lika mycket som med 100 mm om jobbet görs noga, utan luftläckage.
Dom gamla fönstren kommer flyttas ut och en granit sockel 100 mm kommer sättas på befintlig grund så den kommer också ut så allt kommer linjera fint... Det enda som blir mindre är takutsprången men dom är förhållandevis stora nu så kommer ligga inom marginalen...

Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Ska man tilläggsisolera så mkt blir det så mkt bättre om man gör det i två skikt. 70+ 45 eller 45+ 45
Du menar med kors liggande reglar så att det inte blir köldbryggor? (Funderade på det men fick tag på isolering 100 mm till bra pris... Kommer bli 3 x isolervärdet på väggen endå mot idag...)

B Betula_Pendula skrev:
(Funderade på det men fick tag på isolering 100 mm till bra pris... Kommer bli 3 x isolervärdet på väggen endå mot idag...)
Isåfall bör du regla på väggen med 4 tums reglar , dvs 100mm och inte 45*120

Ja blir 45*95 reglar eftersom jag fick tag på 100mm isolering till bra pris...
F fribygg skrev:
Isåfall bör du regla på väggen med 4 tums reglar , dvs 100mm och inte 45*120

B Betula_Pendula skrev:
Dom gamla fönstren kommer flyttas ut och en granit sockel 100 mm kommer sättas på befintlig grund så den kommer också ut så allt kommer linjera fint... Det enda som blir mindre är takutsprången men dom är förhållandevis stora nu så kommer ligga inom marginalen...
Låter bra! Lycka till!

(Då det gäller isoleringen, var noga med vindtätningen inte minst nertill där det är svårast att komma åt.)

• Gilla
Betula_Pendula
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.