21 605 läst ·
110 svar
22k läst
110 svar
Tilläggskostnader
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Vidarefaktureringen? Det är inte ok tycker jag. Den fakturering som entreprenören gör gentemot mig förväntar jag mig ingår i hans arvode. Möjligen skulle det kunna vara för det arbete som åtgår att hantera fakturan från materialleverantören. Men det låter i mina öron som ett väldigt högt arvode för det lilla arbetet, det är så lite så det borde också kunna vara inräknat i ordinarie arvode. Men jag undrar ändå så klart, hur går den ekvationen ihop?noone70 skrev:
Skulle dock vara intressant att höra husplaners egen motivering eftersom det nu var han som kom med siffran.
Jo det har du säkert rätt i (i en perfekt värld) men folk har en tendens att stirra sig blind på timkostnaden försöker de hålla ner timkostnade...mao det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellen 
Sedan är det ofta så att entrepenören har kanske 20-30% rabatt, elektriker och rörisar har 80-90% rabatt... så även om de lägger på 10% så tjänar ni båda på affären. Undantag för rörisar de lägger på 50% på listpriset...
Sedan är det ofta så att entrepenören har kanske 20-30% rabatt, elektriker och rörisar har 80-90% rabatt... så även om de lägger på 10% så tjänar ni båda på affären. Undantag för rörisar de lägger på 50% på listpriset...
Att motivera ett påslag på material med att timpriset skulle vara subventionerat denna väg är, om du ursäktar mitt ordval, något av det mest krystade jag hört tror jag. Det kan du väl ändå inte på allvar mena?noone70 skrev:Jo det har du säkert rätt i (i en perfekt värld) men folk har en tendens att stirra sig blind på timkostnaden försöker de hålla ner timkostnade...mao det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellen
Att motivera ett påslag med rabatter är inte heller gångbart, jag tror inte jag behöver förklara varför. (?)
Men vad har du för belägg att fast pris generellt är bäst och enklast för alla? Och jag är fortfarande nyfiken på marginalen på fastpris som du tar upp på 12%, var har du fått den ifrån?Husplaner skrev:Hej Mr Bygg!
Mitt inlägg är postat 2 ggr i två olika trådar det stämmer.
Argumentet för rörligt pris:
Rörligt pris ställer större krav på dig! Du måste skriva ett mycket detaljerat avtal vilket ligger till grund för arbetena som ska utföras, gärna med foto av den kvalitet och finish du önskar på arbetet. Material val osv. Om du är 110% säker på vad du vill ha så är det inte några problem. Det är oftast det som inte står i avtalet som skapar problem.
Fakta är för att rörligt pris kan fungera:
I fakturor till mig bifogar min hantverkare kvitto på inköp av varor till bygge. Jag har kontroll på vad som behövs och vet att materialet är just de vi har använt. Marginalen är lätt att räkna fram du går till www.bauhaus.se, [länk] eller någon annan byggvaruleverantörs hemsida eller så ringer du och får priset på vad de nu må vara du är ute efter. Givetvis så är det viktigt att du jämför äpple med äpple och inte med päron.
I argumenten för rörligt pris anger du att "Du måste skriva ett mycket detaljerat avtal vilket ligger till grund för arbetena som ska utföras, gärna med foto av den kvalitet och finish du önskar på arbetet. Material val osv. "
Men hur skiljer sig det från ett arbete på fast pris? Jag skulle snarare säga det omvända att väljer du att acceptera ett fastpris så bör du ha ordentligt dokumenterat vad som ingår och vad du kan förvänta dig.
Varför skulle det inte vara gångbart? Varför skulle inte entrepenören få lägga på en viss procent? Det är ingen välgörenhet de sysslar med. Om de tex har lyckats få en väldigt bra rabatt på en viss bygghandel, vad är det som säger att du som deras kund automatiskt ska få hela rabatten?
Det är ju ungefär som om du går in på ICA och kräver att få köpa maten till samma pris som handlaren köper in för.
Det är snarare regel än undantag att de är så, när jag tog in offerter på vårt nya värmesystem var det tom upplagt så att antingen köpte man materialet via dem och då fick jag ett visst timpris eller så fixade jag materialet så fick jag ett lägre timpris. En annan röris vägrade ta jobbet om han inte fick leverera allt matrerial(till riktiga ockerpriser).
Jag vet inte hur det fungerar i andra delar av landet men här i stockholm(och norrbotten) fungerar det så man har ett påslag på mtrl och dessutom har jag för mig att konsumentköplagen ger dem stöd att ha ett visst skäligt påslag. Sen vad som är skäligt är ju en annan sak
Nu känner jag han som har firman som jag har anlitat för det mesta vi har gjort (förutom byte av panna och rörmockeriet) så vi har fått alla varor till inköpspris men i annars så lägger han på 10% och då gör både han och kunden en bra affär. Givetvis får kunden själv fixa material om han vill, men i de flesta fall så är det en förlustaffär för kunden.
Det är ju ungefär som om du går in på ICA och kräver att få köpa maten till samma pris som handlaren köper in för.
Det är snarare regel än undantag att de är så, när jag tog in offerter på vårt nya värmesystem var det tom upplagt så att antingen köpte man materialet via dem och då fick jag ett visst timpris eller så fixade jag materialet så fick jag ett lägre timpris. En annan röris vägrade ta jobbet om han inte fick leverera allt matrerial(till riktiga ockerpriser).
Jag vet inte hur det fungerar i andra delar av landet men här i stockholm(och norrbotten) fungerar det så man har ett påslag på mtrl och dessutom har jag för mig att konsumentköplagen ger dem stöd att ha ett visst skäligt påslag. Sen vad som är skäligt är ju en annan sak
Nu känner jag han som har firman som jag har anlitat för det mesta vi har gjort (förutom byte av panna och rörmockeriet) så vi har fått alla varor till inköpspris men i annars så lägger han på 10% och då gör både han och kunden en bra affär. Givetvis får kunden själv fixa material om han vill, men i de flesta fall så är det en förlustaffär för kunden.
Du förstod nog inte min synpunkt. Jag har inte sagt att enreprenören inte får, jag undrar vad husplaner m.fl. har för motivering till att entreprenören ska lägga på 10%.noone70 skrev:
Verkligen inte. Du känner tydligen inte till hur det går till i dessa olika branscher.noone70 skrev:
Anledningen till att jag anser att en rabatt inte är gångbar som motivering är att de så kallade ordinarie priserna är satta så högt att de "rabatter" som lämnas gör att priserna entreprenören får hamnar i paritet med priserna på de vanliga byggvaruhusen för vanliga privatpersoner, eller högre. Det hör inte precis till vanligheterna att de priser en entreprenör tar ut för material ligger under byggvaruhusens. Entreprenörens rabatt blir sällan någon "vinst" för kunden. Detta är inte precis någon hemlighet och därför trodde jag inte heller att jag skulle behöva skriva ut det, därav min kommentar med (?).
Min syn på saken är att entreprenören tjänar sina pengar på sitt arbete och jag betalar honom ett timarvode för det han gör, där är hans inkomst. Jag förstår inte varför han helt plötsligt ska ha ut tusentals kronor extra för materialet. Hade han erbjudit samma förmåner som en butik gör med den tillgänglighet, kunskap, service och utställning så hade det varit en annan sak, men det gör han inte, och i butiken betalar jag ingen timkostnad för den hjälp jag får där. Det är som sagt min syn på saken, man kan se annorlunda på det hela, och det är det jag undrar över, hur ser husplaner på den saken med de 10% han tycker är "enkelt och bäst".
Jag har själv bra rabatter som privatperson hos flera "proffsbutiker" i stan, det enda jag behövde göra var att fråga. De priserna entreprenörerna "erbjuder" på samma produkter från samma butiker är inte billigare än vad jag betalar vare sig i den butiken eller på byggvaruhusen. Du skrev själv att entreprenören har 20-30% rabatt, jag ligger inte under den högre siffran i någon av de proffsbutiker jag fått stående rabatt som privatperson.
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 646 inlägg
Det är bara för mycket nu, alla vet tydligen exakt hur stora påslag vissa branscher har. Skulle vara roligt att höra vad ni tycker om klädbranschen t.ex.
Det skulle också vara roligt från alla som tycker att påslagen är för stora, vem skall betala för utrustning alla delar som t.ex.en röris måste åka omkring med i en lämplig bil lagerutrymmen kontorsutrymme etc.etc.Undrar var ni själva arbetar och vad ni /er arbetsgivare tar betalt för att ni skall få den lön. Ni skall ha sjuklön, semesterlön, pensionsavsättningar, eller har ni endast betalt för de timmar ni är på arbetsplatsen? Var tror ni dom pengarna kommer ifrån om inte det beror på precis det ni klagar på betydande påslag utöver er kontanta lön. Jag måste bara påpeka att jag är anställd sedan många år och har inget med hantverkeri att göra så kommentarer om det är onödigt
Det skulle också vara roligt från alla som tycker att påslagen är för stora, vem skall betala för utrustning alla delar som t.ex.en röris måste åka omkring med i en lämplig bil lagerutrymmen kontorsutrymme etc.etc.Undrar var ni själva arbetar och vad ni /er arbetsgivare tar betalt för att ni skall få den lön. Ni skall ha sjuklön, semesterlön, pensionsavsättningar, eller har ni endast betalt för de timmar ni är på arbetsplatsen? Var tror ni dom pengarna kommer ifrån om inte det beror på precis det ni klagar på betydande påslag utöver er kontanta lön. Jag måste bara påpeka att jag är anställd sedan många år och har inget med hantverkeri att göra så kommentarer om det är onödigt
Alltså...fast eller löpande kan slå totalt olika beroende på projektets art, längd och eventuella oförudsedda händelser samt vad man har reserverat sig för så att krasst säga att det ena blir billigare än det andra är omöjligt.
Sen så tex handlar jag mitt material från grossist, precis som vilket företag som helst som idkar handel, jag har sen en egen prislista som kund får ta del av om dom är intresserade (dock inte med 200% påslag eller liknande) och jag får sätta vilket jäkla pris som helst på varorna ut mot kund. Företaget är registrerat att både sälja tjänster samt utföra handel av material som är förenat med den verksamheten så det där att snacka om skäliga påslag är ju bara bullshit. Jag gör som ICA, köper in, sätter mitt pris och säljer, enda skillnaden är att jag inte gör det genom en fast butik.
ICA-handlarna i landet har ungefär lika priser och 90% av landets hantverkare likaså på det dom säljer så lev med det helt enklet. Skillnaden mot daglivaruhandel är att ni har inte en aning om ICA köper in något för X antal kr och sen lägger på 500% eller 5% men då ni kan jämföra hantverkares in och ut priser genom att kunna handla samma/liknande saker själva genom andra kanaler så ser ni där men skit samma, är man intresserad av vad varje enskild hantverkare säljer sina skruvar för så fråga då.
Kunden får ju sen då rabatter av mig med utgång på det pris jag har ut mot kund. Mitt inköpspris grundar sig på att jag är registrerad kund hos grossist och hur mycket jag handlar under ett år, den fasta höga prislista grossisten har är ju ett pris som som man utgår ifrån och ju mer man handlar ju mer rabatt får man, det är till för att man som företagare ska kunna tjäna pengar och ge företaget en vinst, inte för att slutkund ska kunna ta del av det, sen hur företagaren presenterar priset är ju upp till varje företag....precis som i handeln i övrigt.
Går tex ni som privatperson/sällanköpare in hos grossist och får köpa något så utgår ni från samma prislista men betydligt sämre om någon rabatt så alltså, köper ni material av hantverkare som gör påslag på sina egentliga inköpspriser på 10-20-30 procent så har ni fått del av den rabatten.
Sen så tex handlar jag mitt material från grossist, precis som vilket företag som helst som idkar handel, jag har sen en egen prislista som kund får ta del av om dom är intresserade (dock inte med 200% påslag eller liknande) och jag får sätta vilket jäkla pris som helst på varorna ut mot kund. Företaget är registrerat att både sälja tjänster samt utföra handel av material som är förenat med den verksamheten så det där att snacka om skäliga påslag är ju bara bullshit. Jag gör som ICA, köper in, sätter mitt pris och säljer, enda skillnaden är att jag inte gör det genom en fast butik.
ICA-handlarna i landet har ungefär lika priser och 90% av landets hantverkare likaså på det dom säljer så lev med det helt enklet. Skillnaden mot daglivaruhandel är att ni har inte en aning om ICA köper in något för X antal kr och sen lägger på 500% eller 5% men då ni kan jämföra hantverkares in och ut priser genom att kunna handla samma/liknande saker själva genom andra kanaler så ser ni där men skit samma, är man intresserad av vad varje enskild hantverkare säljer sina skruvar för så fråga då.
Kunden får ju sen då rabatter av mig med utgång på det pris jag har ut mot kund. Mitt inköpspris grundar sig på att jag är registrerad kund hos grossist och hur mycket jag handlar under ett år, den fasta höga prislista grossisten har är ju ett pris som som man utgår ifrån och ju mer man handlar ju mer rabatt får man, det är till för att man som företagare ska kunna tjäna pengar och ge företaget en vinst, inte för att slutkund ska kunna ta del av det, sen hur företagaren presenterar priset är ju upp till varje företag....precis som i handeln i övrigt.
Går tex ni som privatperson/sällanköpare in hos grossist och får köpa något så utgår ni från samma prislista men betydligt sämre om någon rabatt så alltså, köper ni material av hantverkare som gör påslag på sina egentliga inköpspriser på 10-20-30 procent så har ni fått del av den rabatten.
Redigerat:
När man gör en upphandling av hantverkstjänster så är det tre saker man ska ha koll på vad gäller priset.
1 timpengen
2 materialpriset
3 tillkommande kostnader (bilers. verktygshyra etc)
Har man dom här tre punkterna klara för sig så är det ju bara att tacka nej om man tycker det blir för dyrt.
1 timpengen
2 materialpriset
3 tillkommande kostnader (bilers. verktygshyra etc)
Har man dom här tre punkterna klara för sig så är det ju bara att tacka nej om man tycker det blir för dyrt.
Du menar väl precis tvärt om? Det du skriver gäller när man upphandlar till fast pris.Husplaner skrev:Argumentet för rörligt pris:
Rörligt pris ställer större krav på dig! Du måste skriva ett mycket detaljerat avtal vilket ligger till grund för arbetena som ska utföras, gärna med foto av den kvalitet och finish du önskar på arbetet. Material val osv. Om du är 110% säker på vad du vill ha så är det inte några problem. Det är oftast det som inte står i avtalet som skapar problem.
Jag vet inte riktigt hur du resonerar, men jag anser att den timpenning på ofta runt 500:-/h eller mer inte bara är ren lön, utan också inbegriper ovanstående, som inte ska bekostas av materialpåslag, vilket blir osäkert för entreprenören och slå väldigt olika på olika kunder.cecar33 skrev:
Men du anser alltså att en hantverkares timkostnad inte ska täcka dessa kostnader utan istället täckas av materialpåslag?
Det verkar inte som husplaner vill eller kan motivera sitt förslag om 10%!?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 646 inlägg
10% kan man förstå i sammanhanget med att hantverkaren ligger ute med pengarna för materialet istället för att köparen ligger ute med dessa (Räntekostnader, administration).
Att jämföra med detaljhandelns påslag haltar ganska rejält då man på sitt kvittot för tröjan/maten inte får påslag på de bakomliggande kostnaderna utan dessa ligger inbakade i priset istället.
Att jämföra med detaljhandelns påslag haltar ganska rejält då man på sitt kvittot för tröjan/maten inte får påslag på de bakomliggande kostnaderna utan dessa ligger inbakade i priset istället.