21 605 läst ·
110 svar
22k läst
110 svar
Tilläggskostnader
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det låter som vi har ett upplägg till en ny, spännande faktureringsmodell på gång här. Du hyr in hantverkare för 400:- timmen. Så långt är allt OK. Men det kunden inte är medveten om är att hantverkarna är ungefär som Arnolds entré i Terminator II - du har köpt dem stående på arbetsplatsen spritt språngande nakna. Alla kostnader de har faktureras kunden: verktyg, kläder, resor, maskiner, mat, toapapper, plåster, tvål... Skulle de till äventyrs äga något verktyg så hyrs det ut till kunden.
En utveckling av detta är att ha två bolag, ett som hyr ut arbetskraften (alltså Den Nakne Snickaren), ett som äger all utrustning. Denna hyrs sedan ut till kunden, på en separat faktura, som kommer som en glad överraskning när man trodde allt var över.
En utveckling av detta är att ha två bolag, ett som hyr ut arbetskraften (alltså Den Nakne Snickaren), ett som äger all utrustning. Denna hyrs sedan ut till kunden, på en separat faktura, som kommer som en glad överraskning när man trodde allt var över.
Lite OT, men ändå inte.
Ett företag jag arbetat på hade en VD som rekryterades just för hans kunskaper inom finansieringslösningar, ekonomi och juridiken kring dessa frågor, han fick rätt många miljoner i lön.
Men detta räckte tydligen inte, för han hade också en egen juristfirma vid sidan om sitt VD jobb, där han var den enda anställda, och det firmans största kund var företaget han var VD på.
Frågan är hur man motiverar honom att sköta sitt VD jobb, när han också hyrde in sig själv som jurist, och fick mångmiljonbelopp som jurist också?
Ett företag jag arbetat på hade en VD som rekryterades just för hans kunskaper inom finansieringslösningar, ekonomi och juridiken kring dessa frågor, han fick rätt många miljoner i lön.
Men detta räckte tydligen inte, för han hade också en egen juristfirma vid sidan om sitt VD jobb, där han var den enda anställda, och det firmans största kund var företaget han var VD på.
Frågan är hur man motiverar honom att sköta sitt VD jobb, när han också hyrde in sig själv som jurist, och fick mångmiljonbelopp som jurist också?
Jag har tidigare hört talas om hantverkare som inte hade egna verktyg utan hyrde allt från Cramo på kundens bekostnad. Men det här var ju ännu smartare upplägg. Hyra ut en spikpistol som kostar 10000:- i inköp för 7000:- kr i månaden. Ren vinst efter första månaden!
Det här gör stor skillnad i vinst för de enskilda hantverkarna. Nästan 90 kr extra i timpenning för bil och spikpistol blir omkring 15% högre timpenning.
Det här gör stor skillnad i vinst för de enskilda hantverkarna. Nästan 90 kr extra i timpenning för bil och spikpistol blir omkring 15% högre timpenning.
Intressant. Så yrkesmannen är sämre utrustad än de flesta amatörer.nino skrev:
Sen är ju frågan om de direkt vidarebefordrar hyresräkningarna till kunden (efter vederbörligt påslag, givetvis).
A
Alfred Jonsson
Bannad
· Västra Götaland
· 208 inlägg
Alfred Jonsson
Bannad
- Västra Götaland
- 208 inlägg
Det stämmer men sedan så hyr ju inte PEAB ut verktygen utan den kostnaden ligger ju inbakad i offerten från början eller i timpriset.nino skrev:
Mjo, det är ju en skillnad att utrusta 50 snickare till ett områdeskontor jämfört med att en hempulare har köpglädje kanske.andersmc skrev:
Vad jag vet hyr Peab alla maskiner från Lambersson eftersom att dom äger det. Sen tror jag knappast att dom maskiner dom hyr är inbakad i ett rörligt timpris, utan det läggs på separat. Men gör dom ett fast jobb så är det givetvis maskinerna inräknade. Givetvis med ett påslag, vilket jag kan garantera att nästan alla företag gör.
Njä, jag tar inget extra för vare sig maskiner jag äger eller ev hyr då jag inte skulle kunna utföra jobbet utan dom. Att köpa någon speciell maskin ser jag som en investering och måste jag hyra något för att det är en typ av maskin man använder 2-3 ggr om året så informerar jag kunden om det och dom får betala självkostnadspris för den.Thflod skrev:Vad jag vet hyr Peab alla maskiner från Lambersson eftersom att dom äger det. Sen tror jag knappast att dom maskiner dom hyr är inbakad i ett rörligt timpris, utan det läggs på separat. Men gör dom ett fast jobb så är det givetvis maskinerna inräknade. Givetvis med ett påslag, vilket jag kan garantera att nästan alla företag gör.
Glufsglufs... Nu har jag ingen aning om vad du jobbar med eller vad du tar i timmen. Men vart går gränsen för värdet som ska ingå i timpriset enligt dig? Visst, har man en hammare som verktyg köper jag det.
Eller i mitt fall en spade. Men jag har ju också andra maskiner för några miljoner som jag använder dagligen, ska inte företaget jag jobbar åt få fakturera det till kund? Hur gör ett bilföretag, tar dom bara ut timmarna en montör har skruvat ihop bilen eller lägger dom också på ett påslag all material dom köpt? 
Pratar vi inte handmaskiner i tråden nu? Det är skillnad på en grävare och en skruvdragare. sen är det också skilland på att ta betalt för material och hyra på ägda/hyrda handmaskiner.
Vi har fortfarande ett värde på handmaskiner på ett x antal tusen, undrade mest på var gränsen går? Men om du inte tar extra när du använder dom, tar du ju teoretiskt extra mycket mot kunden när du inte använder dom.
Nä, jag har ju samma timpris rakt igenom som täcker maskinkostnader och resor inom staden, 380 + moms. Jag ser ingen anledning till att ta nått extra för handmaskiner jag äger då de tillhör något jag mer eller mindre måste använda dagligen. Sen har jag ju vanliga verktyg samt lite specialgrejer som dock kostar en del samt div mätinstrument men det är ju också saker jag måste använda ständigt om man ska kunna utföra jobbet. Om jag behöver någon specialgrej som tex en stege med inställbara ben för arbete i trappa så hyr jag det men lägger inte på något extra mer än att kunden får betala för tiden att hämta den men det är ju då kunden redan informerad om.
Hade ett större projekt förut med mycket spårning i betong och köpte mig då en större modell av spårfräs och att investera i den jämfört med att hyra eller bila med bilmaskin sparade så pass mycket tid att maskinen var intjänad efter 1/3 av projektet.....inte heller någon anledning att då eller senare ta ut något extra för den maskinen.
Hade ett större projekt förut med mycket spårning i betong och köpte mig då en större modell av spårfräs och att investera i den jämfört med att hyra eller bila med bilmaskin sparade så pass mycket tid att maskinen var intjänad efter 1/3 av projektet.....inte heller någon anledning att då eller senare ta ut något extra för den maskinen.
Det jag menade är att någonstans måste du ta pengarna att köpa maskiner ifrån, vilket resulterar i högre timpris som du tar ut, för det är väl inte privata pengar du köper maskiner för? Då har du ett tim pris med maskiner, om du inte använder några maskiner på ett jobb tar du ju fortfarande lika mycket, alltså får den kunden betala extra för du inte använder dina verktyg och har du mycket verktyg kan det vara onödigt kostsamt för den kunden.