Tjenare på er.
Här kommer ett inlägg från en erfaren snickare som söker råd och input från både garvade yrkesmän och novisa lekmän.

Jag har för avsikt att inom de närmsta åren riva ned min tilläggsisolerade fasad till stommen för att sedan börja om på ruta ett........utan att tilläggsisolera!

Förutsättningen är:
1 1/2 planare bygg -24
Plankstomme
Befitnlig stående panel med demonterade lock
70-tals tilläggsisolering 45 mm
Liggande dubbelfas utan luftspalt
Ytjordvärme
Braskamin entreplan

Anledningen till denna ide är följande. För det första förstörs utseende och funktionen av fasaden, enligt mig. Ser fördjävligt ut och kommer ut för långt för att nyttja takets skyddande funktion. För det andra tror jag inte att en 70- tals variant tillför ett skit. En riktigt genomförd tilläggsisolering anser jag vara svår att räkna hem när man lägger ihop ALLA parametrar, tycke och smak. För det tredje resulterar dagens konstruktion i att fasaden mår dåligt. Bristen på luftspalt gör att fasaden är svår att hålla fräsch.

Ideerna har varit många under nåt år nu och idag känns det som att en konstruktion enligt följande är lockande:
Stomme
Asfaboard
Vindy
Ströläkt
Lockläktpanel

Jag kan anse att en mer ekonomisk uppvärmning uppfylls genom bra fönster och dörrar, ett bra isolerat vindsbjälklag, lämplig inomhustemp, vindtätt skal och kopplad spispanna i köket.

Vad tror ni om denna, något bakåtsträvande variant?? Ös på bara!!!

God Jul!

• Gilla
findus42
  • Laddar…
Jag är med på iden. Det mesta av värmen går ändu ut genom taket.
En asfaboard ger ungefär samma effekt som 45 mm 70-tals isolering. En fråga. Vad ska du med vindy till? Asfaboarden borde ge all vindspärr du behöver.

mvh Findus

Har inget svar, men har samma tankar själv. 30-tals hus byggt med sågade stockar där lockläkts plankorna sitter kvar under en mycket dålig 45mm isolering med en tunn panel på utsidan. Skulle gärna riva ner skiten och börja om.. Följer med stort intresse..

Mitt hus från -37 borde enligt teorin vara rena katastrofen energimässigt med plankväggar och en tum sågspån som isolering (om det finns något sågspån kvar som inte sjunkit ihop efter 80 år) men med nya fönster och bergvärme drar det otroligt lite energi. Ska komplettera med en solvärmepanel och lite bättre ventilation till våren.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Fred vom Jupiter skrev:
Mitt hus från -37 borde enligt teorin vara rena katastrofen energimässigt med plankväggar och en tum sågspån som isolering (om det finns något sågspån kvar som inte sjunkit ihop efter 80 år) men med nya fönster och bergvärme drar det otroligt lite energi. Ska komplettera med en solvärmepanel och lite bättre ventilation till våren.
Själdrag idag, tänker jag? Är du inne på FTX?

findus42 skrev:
Jag är med på iden. Det mesta av värmen går ändu ut genom taket.
En asfaboard ger ungefär samma effekt som 45 mm 70-tals isolering. En fråga. Vad ska du med vindy till? Asfaboarden borde ge all vindspärr du behöver.

mvh Findus
Jo, det är mycket möjligt att det är overkill. Jag tänker att den lilla isoleringseffekten i en asfaboard bibehålls om den skyddas från drag. Är du med i resonemanget?

Du har inte funderat på ngn tunn fasadskiva istället för asfaboard? Går i liknande tankar som dig....

Larsa skrev:
Du har inte funderat på ngn tunn fasadskiva istället för asfaboard? Går i liknande tankar som dig....
Typ väggboard (wab)? Eller Tänkte du vanlig GNU?
Cellplast går bort direkt!

Som lekmän har jag två funderingar;

Om man låter asvaltsboarden vara kvar och sedan sätter vindpapp på utsidan av luftspalten så får man ca 2,5cm med stillastående luft. Det borde isolera en del.

Stämmer det verkligen att 45mm isolering från 70-talet är lika bra som en asvaltsboard?

Är inte asfaboard vindtät? Varför skall du ha både asfaboard och windy?

Det kan omöjligt stämma att asfaboarden isolerar som 70-talsisoleringen. Asfaboard är väl treetex som impregnerats med asfalt. Asfalten lär inte förbättra isoleringen och treetexen utan impregnering isolerar ungefär som samma tjocklek av modern isolering. 70-talsisoleringen lär isolera minst som fyra skivor asfaboard på varandra.

• Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Chris983 skrev:
Som lekmän har jag två funderingar;

Om man låter asvaltsboarden vara kvar och sedan sätter vindpapp på utsidan av luftspalten så får man ca 2,5cm med stillastående luft. Det borde isolera en del.

Stämmer det verkligen att 45mm isolering från 70-talet är lika bra som en asvaltsboard?
Bra ideer, dock gör en sådan lösning att man får använda dubbel strö, annars kommer vindyn ligga dikt an mot panelen. Det vill man inte.

Vad gäller 70-talaren så har jag ingen aning men jag TROR att det inte levererar ett skit, om jag ska vara ärlig.

Här är en byggnadsvårdare som gjort samma sak.
https://sodergarden.wordpress.com/2012/07/27/var-omojliga-och-osannolika-elforbrukning/

45 mm isolering är inte mycket, men rätt använt kan det ge mer än plankväggarna. Är det otätt och drar förbi den när det blåser ger det mindre. Om huset är otätt och du tätar dessa otätheter kan det mycket väl kompensera för den minskade isoleringen. Du kan förmodligen förbättra huset i övrigt så att energiförbrukningen sjunker trots tunnare isolering, men någonting ger tilläggsisoleringen i alla fall.

Nils82 skrev:
För det första förstörs utseende och funktionen av fasaden, enligt mig. Ser fördjävligt ut
Tack!!! Glad att det finns fler som ser detta, och vågar säga det.

Ett välritat hus från en tidsepok (vilken som helst) är väldigt lätt att förstöra. Just tilläggsisolering ute kan få vilken harmonisk fasad som helst att se ut som den hade skottgluggar till fönster och kåken saknar takutsprång som arkitekturen i övrigt kräver.

Vågar man rent bygg och fukttekniskt är det i så fall snyggare att isolera invändigt. Då ska man i så fall vara medveten om att man flyttar ut fasad och fönster i en kallare zon vilket är nackdelen.
Sen är det som några skriver. De här plankväggarna är inte så extremt värmeslukande som man kan tro.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
70-tal var innifrån och ut

gips
diffspärr
reglar/isolering (riktigt bra om korslagt för att få mindre köldbryggor)
vindpapp ibland med läkt för luftspalt. Bonus i så fall.
ytterpanel

Bara vindpapp gör huset vindkänsligt. Om det blåser fladdrar vindpappen rätt bra bakom panelen. Det pumpar in en massa kalluft som kyler ner väggen. En styv skiva, som asfaboard, med läkt och panel utanför tar bort nästan all vindpåverkan på isoleringen. En 70tals-vägg på 200 mm med asfa, luftspalt och träpanel har ca 95mm isolering. Är det bra gjort så har huset bättre värmeekonomi än ett hus med 145-195 mm isolering byggt vid samma tid med bara vindpapp. Låg panelen direkt på vindpappen när huset byggdes har den blivit utbytt för länge sedan. Har säkert någon gång målats med plastfärg. Det dödar panel utan luftspalt direkt. Togs huset om hand då av vettigt folk tilläggsisolerades det och fick luftspalt.

70-tals hus med luftspalt är okej. Med asfaboard mycket bättre.

mvh Findus

Tråden "fungerar" perfekt! Just asfaboarden vara eller icke vara är intressant.
Idag får den stå i skamvrån till förmån av nya typer av fasadskivor och konstruktioner. Själv tror jag stenhårt på asfaboard. Fyller sitt syfte, bygger minimalt, är lättarbetad och relativt billig.

Vore intressant att veta vilket isolervärden den egentligen har och om en utanpåliggande vindy spelar någon roll i över huvud taget!
Jag tänker att asfa+vindy kanske kan likställas med förskjutna skarver i en isolerad kontruktion.......är ni med?

Ni kanske märker att snickarn här tröttnat på all "standard" man skickar upp om dagarna. Då är det lätt att man hamnar utanför boxen :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.