5 656 läst ·
33 svar
6k läst
33 svar
Tilläggsisolering av plankstomme - Behöver åsikter för beslut
Tänk byggskiva.. ca 120 cm breda dvs två cc600 så skapa flera x längs en vägg. Annars blir det problem vid fönster, dörrar osv.G Pergel skrev:
75mm spontad stående plank är stabil. Du kan nog räkna med att den är spikad, dessutom så har du som sagt sponten på insidan.
Du behöver inte reglar för husets stabilitets skull. Däremot slipper du hänga saker i plastdistanser, går liksom inte att dra något i den stående planken utifrån eftersom du bara trycker ihop plastdistanserna. Så allt får bara monteras i panelen som liksom bara hänger i över och underkant med fasadskivor. Alternativet är att skära ett stort hål i panelen och trycka in en regel i efterhand men det är onödigt krångligt. Har man reglar med cc60( eller nåt) kan man skruva där.
Men som sagt det funkar fint och är klockrent med isolering som mål. Men jag tycker man kanske har optimerat lite för mycket m.a.p. isolering och inte tagit hänsyn till andra aspekter. Som du säger är inte vinsten så himla stor ändå.
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-ersaetta-snestraeva.239895/

Luftningen som nämns är intressant. Vid liggande panel och öppning i neder och överkant (glöm inte det vid lockstoppet eller vad det heter i överkant). Väljer du stående panel skadar det inte med en tunn list som säkrar öppen luftspalt. Skulle det tryckas in vatten vid vind eller slagregn torkar det mycket bättre.
För att få bort panelen behöver du en rejäl kofot, brukar inte vara klen spik om det är gammalt. Jag antar att du kollat på svensk träs instruktionsfilm och folder i ämnet?
Du behöver inte reglar för husets stabilitets skull. Däremot slipper du hänga saker i plastdistanser, går liksom inte att dra något i den stående planken utifrån eftersom du bara trycker ihop plastdistanserna. Så allt får bara monteras i panelen som liksom bara hänger i över och underkant med fasadskivor. Alternativet är att skära ett stort hål i panelen och trycka in en regel i efterhand men det är onödigt krångligt. Har man reglar med cc60( eller nåt) kan man skruva där.
Men som sagt det funkar fint och är klockrent med isolering som mål. Men jag tycker man kanske har optimerat lite för mycket m.a.p. isolering och inte tagit hänsyn till andra aspekter. Som du säger är inte vinsten så himla stor ändå.
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-ersaetta-snestraeva.239895/

Luftningen som nämns är intressant. Vid liggande panel och öppning i neder och överkant (glöm inte det vid lockstoppet eller vad det heter i överkant). Väljer du stående panel skadar det inte med en tunn list som säkrar öppen luftspalt. Skulle det tryckas in vatten vid vind eller slagregn torkar det mycket bättre.
För att få bort panelen behöver du en rejäl kofot, brukar inte vara klen spik om det är gammalt. Jag antar att du kollat på svensk träs instruktionsfilm och folder i ämnet?
Hur tänker du med fukt? Har du diffusionstätt inifrån? Annars riskerar väl daggpunkten hamna i isoleringen?
Jag har samma stomme som du, och har funderat på att bara spika två lager asfaboard på utsidan. Dels för att behålla proportionerna på huset någorlunda och dels för att hålla det diffusionsöppet.
Jag har samma stomme som du, och har funderat på att bara spika två lager asfaboard på utsidan. Dels för att behålla proportionerna på huset någorlunda och dels för att hålla det diffusionsöppet.
Hela väggen är diffusionsöppen. Möjlign med undantag för tjärpappen ytterst som kanske är lite fukttrög. Den hamnar nu mitt i väggen innanför fasadskivorna. Jag kan inte se någon risk med det..... väggen är som ett öppet såll..... 
Var hittar jag denna info? Låter som intressant läsning.......T Provrundan skrev:
Och du har helt rätt i spikarnas dimension. Panelen är spikad me 4".......
Jag är ju ingen expert, men har läst en del om tilläggsisolering av gamla hus. Glas/stenull utanpå en trästomme utan diffusionsspärr skall ju enligt experterna ge risk för fukt i ullen.G Pergel skrev:
Har ju som sagt samma stomme som du, och det drar och blir kallras på vintern. Har funderat länge på hur jag skall få till det bra
Leta på byggbeskrivningar.se
Har fått intrycket att utvändig isolering på detta sätt i stort sett alltid är riskfritt. Har du någon referens som pekar på motsatsen?Larsa skrev:
Jag är ju ingen expert, men har läst en del om tilläggsisolering av gamla hus. Glas/stenull utanpå en trästomme utan diffusionsspärr skall ju enligt experterna ge risk för fukt i ullen.
Har ju som sagt samma stomme som du, och det drar och blir kallras på vintern. Har funderat länge på hur jag skall få till det bra
Den ursprungliga konstruktionen blir alltid varmare eventuell kondensering borde då ske på utsidan av isoleringen mot den ventilerade panelen? Har jag missuppfattat ?
Det är inte min tolkning. Googla utvändig tilläggsisolering så hittar du mycket, även på byggahus. Problemet är när varm fuktig luft letar sig ut genom väggen och kyls av så släpper den fukten, dagg. Hamnar det i sten/glasull så kan det bli problem.G Pergel skrev:Har fått intrycket att utvändig isolering på detta sätt i stort sett alltid är riskfritt. Har du någon referens som pekar på motsatsen?
Den ursprungliga konstruktionen blir alltid varmare eventuell kondensering borde då ske på utsidan av isoleringen mot den ventilerade panelen? Har jag missuppfattat ?
Men jag är som sagt ingen expert, vill också tilläggsisolera utifrån på gammal stomme
inget jag tänkt på. Har aldrig tänkt på att detta skulle vara ett problem för "rimliga" isoleringsskikt från utsidan. Kanske om man fläskar på rejält mem jag har aldrig hört någon som fått problem med 45-90 mm isolering utvändigt (?)
Jag har frånluftsfläkt i kök/badrum och tilluft i alla sovrum för att säkerställa visst undertryck i huset.
Fasaden är även ventilerad enligt tidigare diskussion.
Har ingen plast.
Många har tilläggsisolerat gamla hus och jag har faktiskt inte sett något fall där någon fått problem. Men jag är med på teorin, någonstans i isoleringen nås daggpunkten och fukt fälls ut. Isoleringen binder inte vattnet och det faller ner mot närmsta regel. Men som sagt någon som är arg på förra ägarens tilläggsisolering borde ha dykt upp här på byggahus.
Har rivit upp delar för altan, förstukvist och nytt dörrhål efter 5-8år år och allt såg ut som nytt, inte en tillstymmelse till prickar eller fukt.
Fasaden är även ventilerad enligt tidigare diskussion.
Har ingen plast.
Många har tilläggsisolerat gamla hus och jag har faktiskt inte sett något fall där någon fått problem. Men jag är med på teorin, någonstans i isoleringen nås daggpunkten och fukt fälls ut. Isoleringen binder inte vattnet och det faller ner mot närmsta regel. Men som sagt någon som är arg på förra ägarens tilläggsisolering borde ha dykt upp här på byggahus.
Har rivit upp delar för altan, förstukvist och nytt dörrhål efter 5-8år år och allt såg ut som nytt, inte en tillstymmelse till prickar eller fukt.
Hur gör jag me den takpappslika vind/fuktskydds-papp som sitter på stommen direkt under panelen?
Huset har ju bevisligen mått gott därunder. det är snustorrt och inte så mycket som en fuktfläck eller prick av mögel.
Ska jag lyfta och titta in och låta sitta? Ska jag sätta något mer utanpå före isoleringen? Ska den bort och ersättas med något annat?
tacksam för svar och motiveringar.
Huset har ju bevisligen mått gott därunder. det är snustorrt och inte så mycket som en fuktfläck eller prick av mögel.
Ska jag lyfta och titta in och låta sitta? Ska jag sätta något mer utanpå före isoleringen? Ska den bort och ersättas med något annat?
tacksam för svar och motiveringar.
Jag vet inte vad som är bäst. Tänker mig att det skadar inte med ett vindskydd där. Annars är det bara att riva ner den (låt pappspiken sitta).