Hej, är i behov av att tilläggsisolera vinden.
Jag har försökt få in offerter från olika isoleringsföretag och snickare. Jag får antingen ingen respons alls eller så blir dom sjuka och säger att dom bokar in ett nytt datum utan att återkomma.
Så nu tänkte jag ge mig på att isolera vinden själv men har dåliga kunskaper om vad som behövs göras innan. Luftspalt? Hur mycket isolering är rimligt utan att det blir fuktproblem? osv osv.
Huset är byggt 1959 utan ångbroms eller ångspärr. Idag ligger det ca 45mm stenull på vinden.
Taket inifrån till vinden - färg, gips,tretex,stenull
Taket från insida vinden till utsida - råspont, takpapp, läkt, takpanneplåt
Gavelventiler
Vinden är ca 20-25kvm
Min tanke är att köra cellulosa lösull
Kattvindarna tänkte jag regla upp och köra med cellulosaskivor. (Golvet och väggarna mot rummen)
Snedtaken mellan kattvind och takvinden kommer jag inte åt från insidan så det får jag lösa i samband med att jag lägger om taket nästa sommar.
Jag tar tacksamt emot hjälp på vad för förarbeten jag behöver göra innan om det nu behövs.
Jag har försökt få in offerter från olika isoleringsföretag och snickare. Jag får antingen ingen respons alls eller så blir dom sjuka och säger att dom bokar in ett nytt datum utan att återkomma.
Så nu tänkte jag ge mig på att isolera vinden själv men har dåliga kunskaper om vad som behövs göras innan. Luftspalt? Hur mycket isolering är rimligt utan att det blir fuktproblem? osv osv.
Huset är byggt 1959 utan ångbroms eller ångspärr. Idag ligger det ca 45mm stenull på vinden.
Taket inifrån till vinden - färg, gips,tretex,stenull
Taket från insida vinden till utsida - råspont, takpapp, läkt, takpanneplåt
Gavelventiler
Vinden är ca 20-25kvm
Min tanke är att köra cellulosa lösull
Kattvindarna tänkte jag regla upp och köra med cellulosaskivor. (Golvet och väggarna mot rummen)
Snedtaken mellan kattvind och takvinden kommer jag inte åt från insidan så det får jag lösa i samband med att jag lägger om taket nästa sommar.
Jag tar tacksamt emot hjälp på vad för förarbeten jag behöver göra innan om det nu behövs.
Nu har jag ingen erfarenhet av just kattvindar, men jag tror att du tänker rätt då det gäller dem.
* Regla upp och köra med cellulosaskivor. Golvet och väggarna mot rummen
Då det gäller nock vinden så skulle jag nog i detta fall plocka ut stenullen, lägga ångspärr och sen dit med ny isolering.
Jag skulle hålla mig ifrån att blanda isoleringstyper, som tex stenull och cellulosa lösull. Det jag har läst om det är det som att be om problem.
Sen angående mängd isolering så det jag har läst är att om man inte har ångspärr så ska man inte har mer än 20cm stenull.
Sen om du ska ha luftspalt eller inte på nockvinden vet jag inte. från dina bilder ser det inte ut som du har det idag. I övrigt tycker jag råsponten ser ok ut så jag skulle nog fortsätta som det är gjort tidigare ang luftspalt.
Då det gäller nock vinden så skulle jag nog i detta fall plocka ut stenullen, lägga ångspärr och sen dit med ny isolering.
Jag skulle hålla mig ifrån att blanda isoleringstyper, som tex stenull och cellulosa lösull. Det jag har läst om det är det som att be om problem.
Sen angående mängd isolering så det jag har läst är att om man inte har ångspärr så ska man inte har mer än 20cm stenull.
Sen om du ska ha luftspalt eller inte på nockvinden vet jag inte. från dina bilder ser det inte ut som du har det idag. I övrigt tycker jag råsponten ser ok ut så jag skulle nog fortsätta som det är gjort tidigare ang luftspalt.
syns nog lite dålig men om man tittar på första bilden på vinden så ser man att det sticker upp en masonitskiva ca 10cm från stenullen. Gissar på att det är någon form av luftspalt.M MrDizzy skrev:Nu har jag ingen erfarenhet av just kattvindar, men jag tror att du tänker rätt då det gäller dem.
Angående ångspärren, är det inte viktigt att det blir helt tätt då? Eller tänker du på ångbroms?
Jo såg masonitskivan men tycker att den ligger an råsponten utan luftspalt och mer som ett skydd mot råsponten. Men det är svårt att se.J Jocke-JB skrev:
En luftspalt brukar ju ha en 2-3 cm mellanrum iaf.
Skulle försöka få ångspärren helt tät. Eller helt enkelt strunta i den och inte köra mer än 15-20cm isolering.
Hmm, blev lite osäker nu på masoniten men är ganska säker att den inte går emot utan att det är några cm luft mellan. Ska ta mig en ordentligare titt ikväll. Isåfall är det väl bara spika läkt och fortsätta upp med masoniten där det behövs?
Jag kör nog på din idé med att köra öppet och ta bort den gamla stenullen sen på med 20cm cellulosa ull.
Jag kör nog på din idé med att köra öppet och ta bort den gamla stenullen sen på med 20cm cellulosa ull.
Precis. Det är vad jag skulle göra.J Jocke-JB skrev:
En sak du bör göra iom att du lägger in mer isolering är att stoppa in fuktövervakning i alla vindar.J Jocke-JB skrev:
Detta för att mer isolering = kallare vindar = ev högre fuktbelastning.
Antingen använder du en smarthub och smarta sensorer för det eller något motsvarande detta:
https://www.clasohlson.com/se/Trådlös-väderstation-med-3-givare/p/36-8991
( Trådlös väderstation med 3 givare )
och sätter då utesensorerna i/på vindarna
Det du behöver ha koll på i första hand är RF
Den ska alltid vara under 70% ... ref:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle RF springa iväg och bli 70% eller mer så behöver man göra åtgärder.
Bästa då är att på något sätt minska fukten från huset som kommer upp till vinden.
Näst bästa är att ventilera vinden rätt.
Antingen genom att köpa
https://trygghetsvakten.se/produkt/trygghetsvakten-vind-start
Eller bygga själv mha smarthub o smarta sesorer/uttag. (gjort denna lösning själv fungerar bra och sänkte RF på min vind med 5% från 65%(som max) till 60%
Hamnar du på problem och vill bygga egen lösning, säg bara till så hjälper jag till med råd
Tusen tack för all hjälp! Kommer starta igång nästa vecka. Kommer med en uppdatering när jag är klar.M MrDizzy skrev:Precis. Det är vad jag skulle göra.
En sak du bör göra iom att du lägger in mer isolering är att stoppa in fuktövervakning i alla vindar.
Detta för att mer isolering = kallare vindar = ev högre fuktbelastning.
Antingen använder du en smarthub och smarta sensorer för det eller något motsvarande detta:
[länk]
( Trådlös väderstation med 3 givare )
och sätter då utesensorerna i/på vindarna
Det du behöver ha koll på i första hand är RF
Den ska alltid vara under 70% ... ref:
[bild]
Skulle RF springa iväg och bli 70% eller mer så behöver man göra åtgärder.
Bästa då är att på något sätt minska fukten från huset som kommer upp till vinden.
Näst bästa är att ventilera vinden rätt.
Antingen genom att köpa
[länk]
Eller bygga själv mha smarthub o smarta sesorer/uttag. (gjort denna lösning själv fungerar bra och sänkte RF på min vind med 5% från 65%(som max) till 60%
Hamnar du på problem och vill bygga egen lösning, säg bara till så hjälper jag till med råd
Klicka här för att svara