Jag tänkte tilläggsisolera vinden i vinter, just nu ligger det gullfiber där uppe, men pga senare installerad ventilation blir det svårt att lägga på mer gullfiber, därför har jag börjat fundera på att köpa lösull och lägga ut ovanpå den befintliga isoleringen.

Jag räknar ytan till c:a 100 kvadrat som skall isoleras och jag tänkte lägga c:a 30cm ull.

Jag har bara kikat isolering på byggmax, har inte ringt och hört på någon annan bygghandel vad dom har för priser på isolering, men bara för att kunna räkna ut vad priset kommer bli satt jag som sagt och tittade på byggmax.

Paketvikten ligger på 17kilo på byggmax, men det står inte hur mycket det räcker till.

Är det någon som har isolerat som skulle kunna ge mig en vink om hur mycket det kommer gå åt och vad priset kan hamna på? Mellan tummen och pekfingret. Maskin har jag tillgång till, och jag gör arbetet själv så det är bara materialkostnaden jag är ute efter

Det bästa sättet att lösa detta är nog att be en isoleringsfirma spruta upp lösull på vinden.
Det blir både bättre, och går fort, troligen räcker en timme eller två för jobbet.

Kostnaden blir gissningsvis 15.000 kr inkl. material och arbete.
Om huset är äldre än fem år kan du dessutom få ROT-avdrag, dvs. du behöver bara betala halva arbetskostnaden.

S
hur mycke isolering har du nu?
sen blir det säkert billigare att låta en firma blåsa än göra det själv.

KnockOnWood skrev:
Det bästa sättet att lösa detta är nog att be en isoleringsfirma spruta upp lösull på vinden.
Det blir både bättre, och går fort, troligen räcker en timme eller två för jobbet.

Kostnaden blir gissningsvis 15.000 kr inkl. material och arbete.
Om huset är äldre än fem år kan du dessutom få ROT-avdrag, dvs. du behöver bara betala halva arbetskostnaden.
Ja, ROT-avdraget lär väl inte bli många kronor för ett par timmars jobb i.f.h.t materialkostnaden.
Det kan åtminstone inte det som blir avgörande för affären ? :wow:

Jag har inte mätt isoleringen, men den är ganska tunn, 10-15 cm skulle jag tro. Isoleringen ligger inte omlott, så det är mycket springor som det kan ta sig mellan.

Visst skulle jag kunna ta in en firma som gör det, men jag tänkte göra vinden först nu, och under nästa år ska jag isolera i garaget, är inte riktigt klar där inne än så det får bli senare, men det känns dumt att ta in firma två olika tillfällen, då blir det absolut dyrare (och innan jag är helt klar i garaget har rot-avdraget försvunnit..)

roland53 skrev:
Ja, ROT-avdraget lär väl inte bli många kronor för ett par timmars jobb i.f.h.t materialkostnaden.
Det kan åtminstone inte det som blir avgörande för affären ? :wow:
Nej, avgörande är det väl inte :)

Men i alla fall ett argument för att inte göra jobbet själv.
Att stå och kratta ut 30 kubikmeter lösull låter inte så inbjudande tycker jag i alla fall :confused:

KnockOnWood skrev:
Att stå och kratta ut 30 kubikmeter lösull låter inte så inbjudande tycker jag i alla fall :confused:
På tal om att kratta, jag uppfattade det som TS hade tillgång till maskin?

Vad är detta för typ av maskin? Blåser den upp lösullen med en viss viskositet eller ?

Nyfiken på vilken typ av maskin TS refererar till ?

När jag anlitat lösullsfirmor så blåser dom upp olika viskositet beroende på om det är snedtak eller plant liggande yta.

Kan man som amatör själv klara detta? :eek:

Även om en firma skulle kopplas in i det hela, hade det varit skönt att på en höftning veta vad materialkosnaden skulle ligga på, men det verkar vara lika bra att fråga någon som håller på med detta som kanske kan ge svar

Tackar för alla svar, ha en fortsatt trevlig söndag :-)

Ring Beijer eller xl-bygg eller båda och fråga efter en offert på lösull måtten har du ju.

Flukie skrev:
...hade det varit skönt att på en höftning veta vad materialkosnaden skulle ligga på, men det verkar vara lika bra att fråga någon som håller på med detta som kanske kan ge svar...
Så du gillade inte min uppskattning?
Den grundade sig på ett liknande jobb som jag fick gjort år 2011.

Trevlig söndagskväll själv :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.