Om det tränger in vatten utifrån så måste problemet lösas utifrån.

• Gilla
Mr. SG och 1 till
  • Laddar…
Tack för tipsen - håller på att ta in offerter från olika sanerare och desto fler synpunkter jag får in desto bättre.

En intressant grej jag inte nämnt tidigare är att en mindre del av huset faktiskt har vindpapp mot timret på insidan - det är verkar som att den som byggde huset kommit på att det borde vara vindpapp under byggets gång, och vindpappen är satt mellan reglarna, uppvikt mot dessa och häftad.

I denna del ser man inte spår av något inträngande vatten, men regeln är lite mörkare under vindpappen. Dock föreslår skadesaneraren att denna del också görs om pga att vindpappen inte går bakom reglarna. Hans teori är att det blir övertryck på utsidan när det blåser mot timret, och lägre tryck i den lösa mineralullen och därför blir det ett luftflöde in.

Inuti vägg med delvis vindpapp mellan träreglar, isolering synlig nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vidpapp på insidan av timret strider mot all fuktfysik jag har läst.

H heimlaga skrev:
Vidpapp på insidan av timret strider mot all fuktfysik jag har läst.
Jag är inte kunnig på ämnet men jag har sett andra forum där detta diskuterats där det blivit rekommenderat eller folk har fått det rekommenderat från hantverkare - tanken verkar vara att vindpappen ska hindra att det kan bli en luftström genom drevningen.

Bäst hade såklart varit om antingen drevningen var lufttät i sig eller att man har panel, vindskydd och isolering på utsidan.

Vad är din rekommendation i detta fallet, vad gör jag?

Först och främst skulle jag se om utskiftena på taket är tillräckligt långa och om det finns fungerande takrännor.
Sedan så ser jag två alternativ:

1. Tilläggsisolera och brädslå utsidan och låt timret vara yta inåt eller klåä insidan med en skiva direkt på timret.

2. Driva med lindrev mellan stockarna och ta bort tilläggsisoleringen på insidan. Brädslå bara den allra mest väderutsatta väggen på utsidan. En 5 tums timmervägg räcker på en sommarstuga som inte är helvarm året runt. Man kan klä insidan med 30mm huokoleijona skiva om man vill ha litet tilläggsisolering som andas och torkar bra.

• Gilla
Timmerö
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Först och främst skulle jag se om utskiftena på taket är tillräckligt långa och om det finns fungerande takrännor.
Sedan så ser jag två alternativ:

1. Tilläggsisolera och brädslå utsidan och låt timret vara yta inåt eller klåä insidan med en skiva direkt på timret.

2. Driva med lindrev mellan stockarna och ta bort tilläggsisoleringen på insidan. Brädslå bara den allra mest väderutsatta väggen på utsidan. En 5 tums timmervägg räcker på en sommarstuga som inte är helvarm året runt. Man kan klä insidan med 30mm huokoleijona skiva om man vill ha litet tilläggsisolering som andas och torkar bra.
Tack! Lutar nog åt 2). Men blir det inte konstigt med bara delvis brädfasad?

Skadeutredaren har föreslagit liknande, dreva om så gott det går med lindrev, vindpapp på insidan som tejpas+ Fogas så ingen luftström kan bildas, och sen träfiber- eller cellulosaisolering och ångbroms längst in mot invändig väggbeklädnad.

lägger in några bilder på tak och hur väggen ser ut utifrån
. Hörn av hus med mörkbrun brädfasad och vitmålade bjälkar under ett tak, med ett stuprör och grönska i bakgrunden.
Skapa konto
Svartmålad brädfasad med synliga sprickor och skarvar.
Skapa konto
Mörk brädfasad på byggnad med överblick av takfot och lampa, omgiven av grönska.
Skapa konto
Närbild på en vägg med mörkbrun, horisontell brädfasad som visar åldrande och slitage.
Skapa konto

Timran ser hyfsat välgjord ut och utskiftet är långt men nåten gapar halvtoma och skriker efter drev.

Då skulle jag börja med att gå med en spackelspade och packa in lindrev i alla springor både utifrån och inifrån. Verkligen packa in det hårt och i precis varenda nåt och skarv så mycket som går att få in. Kanske till och med slå in det med klubba och drevjärn. Förr räknade man med att då man drev en otät timra skulle den drivas så hårt att hela väggen blev några centimeter högre.

Sedan skulle jag spika en 30mm huokoleijona skiva på insidan direkt på timret......... och acceptera att isoleringen är litet halvdan.
Som huset har stått nu har timran varit så dåligt driven att den praktiskt räknat inte har fungerat som någon isolering. Det var bara tilläggsisoleringen som isolerade.
Driver du upp timran ordentligt får bara timmerväggen utan någonting mer ungefär samma teoretiska U-värde som din gamla tilläggsisolering hade. Med en Huokoleijona på insidan lär du få bättre isoleringsvärde än du ar haft. Huokoleijona (eller motsvarande från annan tillverkare) tål litet vatten och torkar bra. Inga fuktspärrar och inga vindskydd för här gäller det att skapa en snabbtorkande vägg.

Sedan om någon vägg visar sig ha tagit in mycket mer vatten än de andra så går den att brädslå på utsidan och kanske tilläggsisolera utanpå bakom bräderna. Det ser du när ni börjar riva. Om det har varit extra mycket vatten någonstans.

• Gilla
Timmerö
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Timran ser hyfsat välgjord ut och utskiftet är långt men nåten gapar halvtoma och skriker efter drev.

Då skulle jag börja med att gå med en spackelspade och packa in lindrev i alla springor både utifrån och inifrån. Verkligen packa in det hårt och i precis varenda nåt och skarv så mycket som går att få in. Kanske till och med slå in det med klubba och drevjärn. Förr räknade man med att då man drev en otät timra skulle den drivas så hårt att hela väggen blev några centimeter högre.

Sedan skulle jag spika en 30mm huokoleijona skiva på insidan direkt på timret......... och acceptera att isoleringen är litet halvdan.
Som huset har stått nu har timran varit så dåligt driven att den praktiskt räknat inte har fungerat som någon isolering. Det var bara tilläggsisoleringen som isolerade.
Driver du upp timran ordentligt får bara timmerväggen utan någonting mer ungefär samma teoretiska U-värde som din gamla tilläggsisolering hade. Med en Huokoleijona på insidan lär du få bättre isoleringsvärde än du ar haft. Huokoleijona (eller motsvarande från annan tillverkare) tål litet vatten och torkar bra. Inga fuktspärrar och inga vindskydd för här gäller det att skapa en snabbtorkande vägg.

Sedan om någon vägg visar sig ha tagit in mycket mer vatten än de andra så går den att brädslå på utsidan och kanske tilläggsisolera utanpå bakom bräderna. Det ser du när ni börjar riva. Om det har varit extra mycket vatten någonstans.
Tack, uppskattar verkligen tipsen! Tycker det låter vettigt.

Vad har jag sen som insida? Gips? Hade varit smidigt att ha insidan på samma ställe som tidigare med tanke på golvet.

T Timmerö skrev:
Tack, uppskattar verkligen tipsen! Tycker det låter vettigt.

Vad har jag sen som insida? Gips? Hade varit smidigt att ha insidan på samma ställe som tidigare med tanke på golvet.
Man kan tapetsera direkt på huokoleijona skivan eller måla den.

Skall du ha insidan på samma ställe som förr blir det värre......

• Gilla
Timmerö
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Man kan tapetsera direkt på huokoleijona skivan eller måla den.

Skall du ha insidan på samma ställe som förr blir det värre......
Betyder det att det inte bör vara en luftspalt mellan huokoleijona och tex gips som man ser inifrån? Får komma på något annat med golv och elkablar i så fall..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.