Hej!

Jag ska tilläggsisolera mina ytterväggar. Jag har precis rivit ner gamla Treetex-skivor som satt direkt spikade mot plankväggen - bifogar en bild här.

När jag har rivit Treetex så ser väggen ut såhär utifrån och in:

Fasadpanel
vindpapp
45 mm gammal isolering
1,5 cm plankor .

Min tanke är att regla upp 45x45 direkt på plankorna, isolera med Hunton Nativo, sätta ångbroms typ Variabel Bison och avsluta med OSB/Gips.

Låter det som ett bra upplägg för en plankvägg?

Såhär skulle det i såna fall bli:

Fasadpanel
Vindpapp
45 mm gammal isolering
Plankor
45 mm Hunton Nativo träfiberisolering
Ångbroms
OSB/Gips.

• Träplankvägg med nedriven Treetex-skiva, visar exponerad struktur före tilläggsisolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det ett bostadshus i Sverige?

F fribygg skrev:
Är det ett bostadshus i Sverige?
Ja det är det, Värmdö närmare bestämt.

Jag skulle inte vilja värma upp ett permanent hus med mindre än 170mm isolering i vägg, 195mm i golv och ca 300mm i tak.

Du kan givetvis köra med endast 45 mm isolering i yttervägg om du så önskar men det blir onödigt kallt och dessutom dyrt att värma.

U
Det där är ju inte det som i fackspråk benämns en plankvägg. Tar du bort råsponten lär du ju ha en vanlig regelstomme?
När är huset byggt?

• Gilla
Joak
  • Laddar…
S
Är det en plankvägg så är det en papp/ kraftigt papper bakom brädorna på din bild, sen ett fack 4-5 cm fyllt med sågspån och sen en papp igen och sen plankväggen.

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Hej! Tack för snabba svar. Jag har inte koll på termerna som ni märker!

Plankorna är inte spontade, utan det är glipor mellan, som varierar i bredd från någon mm till ca 1,5 cm.

Väggen är nu uppbyggd såhär utifrån sett.

Fasadpanel 3 cm
Vindpapp
Gammal isolering, typ mineralull, sannolikt från 70talet - 4,5 cm
Plankor (de som ni ser på bilden) 1,5 cm.

Väggreglarna bakom plankorna är 9 cm breda och sitter cc 78 cm +/- ngn cm.

Min tanke var att regla 45-reglar på plankorna och isolera med Hunton, sen ångbroms och sist gips/OSB. Det skulle ge sammanlagt 90 mm isolering.
Tror ni att det hade varit en ok lösning, eller är det risk att det blir kondens inne i väggen med plankorna där mellan mina isoleringslager? Det är torrt och fint och luktar ingenting nu.
Alternativet är väl att riva plankor och befintlig isolering och göra allt nytt.

Har lite brådis för det kommer hit en elektriker om några dagar och ska dra el, därför kan jag tänka mig en lite sämre isoleringsförmåga, gentemot att det går snabbare. Därför är jag sugen på att behålla väggen som den är nu, och köra 45-reglar. Men om ni tror att det är risk för kondens och om det skulle bli extremt mkt bättre isolerat så får jag tänka om.

Det här är min plan:

Fasadpanel
Vindpapp
45 mm gammal isolering
Plankor
45 mm Hunton Nativo träfiberisolering
Ångbroms
OSB/Gips.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.