1 773 läst ·
20 svar
2k läst
20 svar
Tilläggsisolera garage med 45 mm? Lämpligt eller problem?
Garaget ligger i norra Norrlands inland. Varma somrar men även ett normalläge på -15 till -20 under 4-5 månader på vintern, vissa dagar ner mot kring -30.
Diffspärren skulle med 45 mm tilläggsisolering och ett lager 11 osb hamna cirka 1/4 in i väggen om man tänker hela väggens tjocklek på 213 mm.
Med OSB ytterst så slipper du spackelmomentet men blir snyggast / mest lättstädat med gips .Husbyggaren__22 skrev:
Kanske inte så oömt , man får undvika att slänga verktyg / cyklar på väggar 🙂
Skulle definitivt ta bort nuvarande gips , är man försiktig så blir det enbart hål från gipsskruvar .
Men som ngn påpekade så kanske plasten inte är dagens standard .
Vet ej om du har utanpåliggande el i dagsläget eller elkablar i rör / slang . Bygger du ut väggen så får du dra om i vilket fall som helst .
Produkter som diskuteras: "gipsskruvar"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Vad är anledningen till att ta bort gamla gipsen? Undvika framtida problem med fukt eller "skönt att få bort"? Ser mest praktiska problem med att ta bort den gamla gipsen då man då förstör så mycket av diffspärren att den behöver bytas ut (inget fel på den, inspekterade när jag tog bort gipsen i en annan del av garaget). Finns även installationer som är i vägen. Handlar inte om pengar.Tomture61 skrev:
Med OSB ytterst så slipper du spackelmomentet men blir snyggast / mest lättstädat med gips .
Kanske inte så oömt , man får undvika att slänga verktyg / cyklar på väggar 🙂
Skulle definitivt ta bort nuvarande gips , är man försiktig så blir det enbart hål från gipsskruvar .
Men som ngn påpekade så kanske plasten inte är dagens standard .
Vet ej om du har utanpåliggande el i dagsläget eller elkablar i rör / slang . Bygger du ut väggen så får du dra om i vilket fall som helst .
Jag skulle bara regla på och isolera. Diffspärr kan som redan nämnts sitta in en 1/3-del i väggen utan problem. Ser ingen som helst anledning till att förstöra en fungerande del av väggen. Är den gamla gipsen dessutom målad med ngn blank plastfärg så är det ju i princip ett extra lager diffspärr.
Om tilläggsisoleringen inte görs av energiskäl så hade jag bara satt rejäla brädor på väggen (fästa i de stående väggreglarna) som skåpen hade kunnat fästas i/på. Hade inte velat förlora ngn värdefull golvyta.
Annars om det inte är allt för tunga grejor som ska vara i skåpen så kanske ngn std köksskåpslösning med simpel plåtlist att hänga skåpen i?
Om tilläggsisoleringen inte görs av energiskäl så hade jag bara satt rejäla brädor på väggen (fästa i de stående väggreglarna) som skåpen hade kunnat fästas i/på. Hade inte velat förlora ngn värdefull golvyta.
Annars om det inte är allt för tunga grejor som ska vara i skåpen så kanske ngn std köksskåpslösning med simpel plåtlist att hänga skåpen i?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden