Hej,

Funderar på 70mm+70mm. Idag finns enbart 45mm+45mm på insidan. Tycker ni det låter som en bra mängd? Ska ändå byta fönster och panel.

Behöver jag ta bort gamla panelen och tjocka tjärpappen, eller kan det sitta kvar så jag enbart behöver ta bort lockläkten?

Det ni ser på bilden är stående reglar på 45mm.

Något skadad äldre väggkonstruktion med 45mm reglar, tjärpapp och delvis bortplockad panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Ja det blir nästan som dagens standard då.

Pappen behöver du inte ta bort, däremot tycker jag du ska ta bort.panelen för att verkligen få bra stabilitet när du sätter två lager med 70 reglar.

• Gilla
Patrik Karlsson5
  • Laddar…
Tack :) då känns det vettigt med 70+70 då? Eller är det lite för mkt? 45+45 är kanske ett alternativ det med.

Har du kollat på västkustskiva?

Din vägg består av spontad plank. Vanliga dimensioner var 2, 2,5 och 3 tum (riktiga tum = 25 mm). 2 tums plank användes bara till små hus och snålbyggen. Att tjockleken skulle vara 45 mm tror jag inte på. Kolla vid ett fönster. Isoleringsvärdet för massivträ är ungefär en tredjedel av mineralull. Om dina plankväggar är 2 tum skulle en utvändig tilläggsisolering med 70+70 och en befintlig invändig på 45+45 ge ett U-värde som motsvarar en vägg med 255 mm isolering, dvs något under dagens nybyggnadsstandard. Dock får en på det sättet tilläggsisolerad vägg bättre termiska egenskaper.

Gör så här: Ta bort lockläkten men behåll ytterpanelen (och pappen bakom denna). Använd istället 95+45, då får du ett stabilare regelverk. Täck isoleringen utvändigt med någon form av vindtätning innan du sätter ny panel. För att inte husets utseende skall förvanskas och för att undvika en del andra problem bör du flytta ut fönstren så att de hamnar i liv med den nya panelen. Då får du dessutom chansen att förbättra drevningen mellan fönsterkarm och vägg.

• Gilla
Roger1966 och 2 till
  • Laddar…
Tack, fantastiskt bra svar!

Hur lång takfot har du? Om du bygger ut väggen med 140mm på ett äldre hus med fina proportioner kan det se konstigt ut t.o.m. för jä...... ut på vissa hus man sett som blivit tilläggsisolerat.
Det går att lösa i efterhand om man ska lägga om taket, men det blir lite extra arbete att förlänga takstolstassarna. Har gjort det på fritidshuset.
Ta gärna en bild på huset så man ser helheten.

• Gilla
spaxx
  • Laddar…
Hej,

Det kommer bli en extra våning, proportionerna fixar vi då.

Källarväggar/grundmur skall också isoleras på något sätt.

Kanske en dum fråga, men ska ni tilläggsisolera före ni bygger den extra våningen eller bygger ni den samtidigt som ni isolerar? Påverkar hur man bör göra.

• Gilla
spaxx
  • Laddar…
Hej,

Vet inte, det är ett huvudbry. Huset måste väl få ett "liv" om jag isolerar nuvarande innan ny våning, alternativt att man måste panela om.

Så jag vet inte än, hur jag ska göra.

Har nu tillägsisolerat 45+45 på insidan, känns riktigt bra. Nästa steg är att få ordning på grund, källarväggar, dränering.

A AndersS skrev:
Hur lång takfot har du? Om du bygger ut väggen med 140mm på ett äldre hus med fina proportioner kan det se konstigt ut t.o.m. för jä...... ut på vissa hus man sett som blivit tilläggsisolerat.
Bra synpunkt som jag glömde ta upp. Även om den, som det visat sig i det här fallet saknar betydelse, så kan det vara viktigt för andra som har liknande planer. Enligt min erfarenhet är det framför allt takutskjutningen på gavlarna som är känsligast. Dock lättare att kompensera än att förlänga taksprånget vid takfoten.

H
S spaxx skrev:
Hej,

Vet inte, det är ett huvudbry. Huset måste väl få ett "liv" om jag isolerar nuvarande innan ny våning, alternativt att man måste panela om.

Så jag vet inte än, hur jag ska göra.

Har nu tillägsisolerat 45+45 på insidan, känns riktigt bra. Nästa steg är att få ordning på grund, källarväggar, dränering.

Måste bara informera om en sak så du inte missar den vilket vi pratat om i andra trådar och varit en livlig diskussion.
Du måste ha en bredd luftspalt och de räcker inte med en horisontell läkt.
Utan forskning har visat att de krävs en vertikal samt en horisontell läkt för att skapa god luftomsättning och möjlighet att ventilera bort fuktig luft

• Gilla
spaxx
  • Laddar…
H
Gällande fönster som någon nämner att dom hamnar längre in i fasaden.
så är ju de positivt hur många synpunkter om man kan leva med att de inte ser ut som man brukar.

Många nya fastigheter bygger man ju men fönster indragna från början för att komma åt dessa fördelar

H hul skrev:
Måste bara informera om en sak så du inte missar den vilket vi pratat om i andra trådar och varit en livlig diskussion.
Du måste ha en bredd luftspalt och de räcker inte med en horisontell läkt.
Utan forskning har visat att de krävs en vertikal samt en horisontell läkt för att skapa god luftomsättning och möjlighet att ventilera bort fuktig luft
Hej, tack. I vilken tråd har ni diskuterat detta?

Idag finns ingen luftspalt alls, dock en äldre konstruktion, så det kanske inte tillämpar på ett tillägsisolerat äldre hus.

Min tanke var att isolera utsidan, samt sätta luftspalt som det sig bör.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.