Vi bor i ett gavelradhus byggt -76 och fasadbräderna är murkna nertill.
Tidigare ägare har kapat av och lagt liggande panel nedtill men nu är som sagt nederdelen av den stående panelen murken.

Jag funderar fram och tillbaka på om man bara ska byta panel upp till midjan eller om man ska tilläggsisolera hela gaveln med 50mm västkustskiva.

Panelen på övre delen av gaveln är i bra skick så det känns dumt att riva ner den.

I väggen är det cirka 15cm isolering, det är ingen vindpapp men en lite hårdare isoleringsskiva ytterst.
Det drar kallt ur vägguttagen på gavelväggen så frågan är om en enkel lösning skulle vara att riva ner panelen och läkten nedanför midjan och på med vindduk, läkt och ny panel.
 
  • Stående rödmålad träpanel på gavelradhus med synlig skugga, skador och murknad nära grunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Brukar vara mest energieffektivt att isolera på vinden. Kan du det?
 
Vinden och kattvindarna är tilläggsisolerade och vi har nya 3-glasfönster.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.