Vi bor i ett gavelradhus byggt -76 och fasadbräderna är murkna nertill.
Tidigare ägare har kapat av och lagt liggande panel nedtill men nu är som sagt nederdelen av den stående panelen murken.
Jag funderar fram och tillbaka på om man bara ska byta panel upp till midjan eller om man ska tilläggsisolera hela gaveln med 50mm västkustskiva.
Panelen på övre delen av gaveln är i bra skick så det känns dumt att riva ner den.
I väggen är det cirka 15cm isolering, det är ingen vindpapp men en lite hårdare isoleringsskiva ytterst.
Det drar kallt ur vägguttagen på gavelväggen så frågan är om en enkel lösning skulle vara att riva ner panelen och läkten nedanför midjan och på med vindduk, läkt och ny panel.
Tidigare ägare har kapat av och lagt liggande panel nedtill men nu är som sagt nederdelen av den stående panelen murken.
Jag funderar fram och tillbaka på om man bara ska byta panel upp till midjan eller om man ska tilläggsisolera hela gaveln med 50mm västkustskiva.
Panelen på övre delen av gaveln är i bra skick så det känns dumt att riva ner den.
I väggen är det cirka 15cm isolering, det är ingen vindpapp men en lite hårdare isoleringsskiva ytterst.
Det drar kallt ur vägguttagen på gavelväggen så frågan är om en enkel lösning skulle vara att riva ner panelen och läkten nedanför midjan och på med vindduk, läkt och ny panel.
Klicka här för att svara
