Jag håller på att göra om ett fritidshus (en västkuststuga från -77) till permanentbostad. Dels behöver jag byta fasadpanelen och ska då passa på att tilläggsisolera- idag är det 95mm isolering. För att få mer utrymme tänkte jag göra om "altanen" - som är väl mest att likna vid en hörnbalkong med tak - samt glasa in verandan vid entrén. I min hjärna var det bara att bygga upp en vägg, sätta dit fönster och dörrar och så var det klart... Men så enkelt var det förstås inte
Nu har jag stött på två saker jag måste lösa:
Altanen:
Innertaket på altanen går horisontellt ut till ungefär halvvägs ut från husväggen. Ovanför där finns vinden och viss isolering. Resten av taket sluttar och är bara insidan av yttertaket med ingen isolering alls. Kan jag tilläggsisolera taket från insidan på samma sätt som jag skulle göra med en yttervägg, dvs yttertak, luftspalt, vindpapper, isover, fuktspärr och sedan någon form av takskiva på insidan?
Fasaden:
När jag byter fasaden tänkte jag lägga på145mm isolering. Räcker det med att jag förankrar de nya reglarna i de gamla reglarna eller blir det för tungt när jag flyttar ut fönstren? (Det kommer vara nya pvc fönster.) Måste jag ha vertikala reglar som går ända ner till marknivå för att stötta upp?