12 045 läst ·
46 svar
12k läst
46 svar
Tillägg för plattsättning av natursten?
Väldigt självklart skulle jag säga att olika arbete kräver olika betalt, vore intressant om du kan förklara varför ett enkelt utförande skulle vara lika betalt som ett avancerat utförandeM maria01 skrev:
//Kramla
Lägga en gång med handhuggna gamla smågatsten kostar mer per kvm då det är betydligt mer avancerat arbete som tar betydligt längre tid att lägga per kvm än fabriksnya betongsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har bara lagt klinker och då är det mycket enkelt att skära till de bitar man behöver genom att knäcka dem efter en skåra, och kan föreställa mig att detta tar väldigt mycket längre tid med natursten.Erica78 skrev:
Nybyggnation av villa. Gällande extrakostnad för plattsättning av natursten. Något som lagt natursten fallande längder 30*60 upp till 30*90 i badrum och tvättstuga/groventré?
Vad har byggentreprenören debiterat EXTRA som TILLÄGG per kvadratmeter eller timme för att det är plattsättning med natursten och detta större format som avses
Istället för standardplattor?
Vad har ni betalat extra för kakling av nischer och halvvägg?
Byggaren säger att det tar 3 ggr så lång tid att lägga natursten, vattensåg etc. Är det rimligt?
Enligt uppgift jag fått bör en kvadratmeter plattsättning med standardplattor fyrkantigt kakel 15x15 exkl. tätskikt ta en timme eller kosta en arbetstimme.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 166 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 166 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Att kapa tar mycket längre tid när man jobbar med naturstenBirgitS skrev:
vad snackar du om länken var inget om själva jobbet bara produkten ?BirgitS skrev:
Husägare
· Stockholms län
· 363 inlägg
Maria,M maria01 skrev:
Du har en ovänlig attityd som jag, och sannolikt andra läsare inte uppskattar i denna tråd. Vi bör alla försöka hjälpa TS i det vi skriver.
Om vi lämnar skillnader i kostnaden för ytmaterialet åt sidan så tar det längre tid att kapa och anpassa vissa material för att få en snygg installation. En del material ger också mer spill och kräver mer sättbruk och applicering på både golv och platta. Till sist kommer även tidsåtgången för fogning att variera beroende på fogbredd, klinker/stenkanternas ojämnhet och hur fin eller grov ytan är.
Att plattsättare oftast tar samma timkostnad vid montering av olika ytmaterial har inget med saken att göra, det är den totala arbetstiden som kunden måste betala för, utöver installationsmaterialet
Detta har i stort sett framkommit i tidigare inlägg.