A AG A skrev:
Jag tar också samna pris för kakel och natursten. Jag tar 500kr/h oavsett material:cool:.
Sätter du lika många kvm per timme oavsett om det är kakel eller natursten?

lunnabo lunnabo skrev:
det är så här ofta i byggsvängen i sverige man tar extra betalt för saker som är annorlunda som man inte gör varje dag

lunnabo lunnabo skrev:
Naturligtvis inte:crysmile:.
Det var snarast ett försök att påvisa tankevurpan från en annan person.

• Gilla
jonas_da och 5 till
  • Laddar…
Kramla
M maria01 skrev:
det är så här ofta i byggsvängen i sverige man tar extra betalt för saker som är annorlunda som man inte gör varje dag
Väldigt självklart skulle jag säga att olika arbete kräver olika betalt, vore intressant om du kan förklara varför ett enkelt utförande skulle vara lika betalt som ett avancerat utförande :thinking:

//Kramla

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Kramla Kramla skrev:
Väldigt självklart skulle jag säga att olika arbete kräver olika betalt, vore intressant om du kan förklara varför ett enkelt utförande skulle vara lika betalt som ett avancerat utförande :thinking:

//Kramla
folk hävdar att det är avancerat utförande för bara kunna ta mer betalt

• Haha
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
A
lunnabo lunnabo skrev:
Ja, du är helt omöjlig att förstå.
Du skriver att din plattsättare har ett fast dagspris.
Nu verkar du i all din otydlighet skriva något annat.
Bra om Du istället kan vara klar och tydlig.
Rumänien har det

Lägga en gång med handhuggna gamla smågatsten kostar mer per kvm då det är betydligt mer avancerat arbete som tar betydligt längre tid att lägga per kvm än fabriksnya betongsten. En trädgårdsgång med grus, nyplanterade buskar, vita grindar, stenkanter och en trädgårdslampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kullerstensgång med kurva, kantsten, gräs, ofärdig del, hög med stenar bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Maria T och 9 till
  • Laddar…
Erica78 Erica78 skrev:
Nybyggnation av villa. Gällande extrakostnad för plattsättning av natursten. Något som lagt natursten fallande längder 30*60 upp till 30*90 i badrum och tvättstuga/groventré?
Vad har byggentreprenören debiterat EXTRA som TILLÄGG per kvadratmeter eller timme för att det är plattsättning med natursten och detta större format som avses
Istället för standardplattor?
Vad har ni betalat extra för kakling av nischer och halvvägg?
Byggaren säger att det tar 3 ggr så lång tid att lägga natursten, vattensåg etc. Är det rimligt?
Enligt uppgift jag fått bör en kvadratmeter plattsättning med standardplattor fyrkantigt kakel 15x15 exkl. tätskikt ta en timme eller kosta en arbetstimme.
Jag har bara lagt klinker och då är det mycket enkelt att skära till de bitar man behöver genom att knäcka dem efter en skåra, och kan föreställa mig att detta tar väldigt mycket längre tid med natursten.

BirgitS
M maria01 skrev:
[länk]

varför är det här svårare en vanligt kakel ?
Accepterar man så väldigt ojämna fogbredder och fogsprång som visas på bild 2 där så blir ju tidsskilnnaden mellan olika sorters plattor mindre än om man ska se till att fogbredden är konstant och att inga fogsprång förekommer.

• Gilla
Bllomqvist och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Accepterar man så väldigt ojämna fogbredder och fogsprång som visas på bild 2 där så blir ju tidsskilnnaden mellan olika sorters plattor mindre än om man ska se till att fogbredden är konstant och att inga fogsprång förekommer.
Att kapa tar mycket längre tid när man jobbar med natursten

BirgitS BirgitS skrev:
vad snackar du om länken var inget om själva jobbet bara produkten ?

lunnabo lunnabo skrev:
Lägga en gång med handhuggna gamla smågatsten kostar mer per kvm då det är betydligt mer avancerat arbete som tar betydligt längre tid att lägga per kvm än fabriksnya betongsten.[bild] [bild]
vad har gatsen att göra med vad ts frågar om " badrum och tvättstuga/groventré"

M maria01 skrev:
vad har gatsen att göra med vad ts frågar om " badrum och tvättstuga/groventré"
Det handlar om natursten kontra fabrikstillverkade produkter.
Hantverk som kräver skicklighet och erfarenhet.

lunnabo lunnabo skrev:
Det handlar om natursten kontra fabrikstillverkade produkter.
Hantverk som kräver skicklighet och erfarenhet.
hanteverkare som vill kunna ta mer betalt för en sak över den andra

vad heter din firma?

Redigerat:
M maria01 skrev:
hanteverkare som vill kunna ta mer betalt för en sak över den andra

vad heter din firma?
Maria,
Du har en ovänlig attityd som jag, och sannolikt andra läsare inte uppskattar i denna tråd. Vi bör alla försöka hjälpa TS i det vi skriver.

Om vi lämnar skillnader i kostnaden för ytmaterialet åt sidan så tar det längre tid att kapa och anpassa vissa material för att få en snygg installation. En del material ger också mer spill och kräver mer sättbruk och applicering på både golv och platta. Till sist kommer även tidsåtgången för fogning att variera beroende på fogbredd, klinker/stenkanternas ojämnhet och hur fin eller grov ytan är.

Att plattsättare oftast tar samma timkostnad vid montering av olika ytmaterial har inget med saken att göra, det är den totala arbetstiden som kunden måste betala för, utöver installationsmaterialet

Detta har i stort sett framkommit i tidigare inlägg.

• Gilla
  • Haha
maria01 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.