44 874 läst ·
129 svar
45k läst
129 svar
Till er som använder cirkelsåg
Sänksågen är i en högre klass vid finlir. Dock funkar cirkelsågen lika bra skulle jag säga med en styrskena. Den styrskena jag har av märket bosch rör sig aldrig ´när jag sågar. Låser inte heller fast den och det funkar.
Cirkelsågen går ju också att ställa djupet på och behöver det inte ändras hela tiden så funkar det också enkelt. Cirkelsågen är ju också billigare och ger med rätt klinga ett lika bra resultat skulle jag säga.
Cirkelsågen går ju också att ställa djupet på och behöver det inte ändras hela tiden så funkar det också enkelt. Cirkelsågen är ju också billigare och ger med rätt klinga ett lika bra resultat skulle jag säga.
Måste instämma.Har en sp6000j. Kör jag den med dammsugare och offerskiva under det som ska kapas så dammar den nästan 0, och det är väl den enda skillnaden mot cirkelsåg på samma skena. Klart man kan börja mitt i materialet med sänksåg, men det är inte en funktion som de flesta använder.FredrikR skrev:
Hmm, jag har kört en del med min Hitachi C6BU2 och min billiga grovis i torpet och det funkar prima att köra inomhus. Är nog ganska individuellt beroende både på såg och dammsugare.FredrikR skrev:
De flesta cirkelsågar är, likt C6BU2, öppna i sidan och även om tillkopplad dammsugare tar det mesta brukar det smita ut en hel del. När jag sågar med MT55 med underlag och dammsugare blir det nära nog inget spån utanför. Det var faktiskt den största anledningen att jag skaffade sänksåg.nikasp skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 995 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 995 inlägg
Det är många som nämner kombinationen cirkelsåg och speedsquare - det är ett bra sätt men tycker en variant som verkligen ska lyftas fram är mattiasp:s kapmojäng - den lyfter det imho ännu ett par snäpp och gör att min lilla makita 18v-såg kommer till användning väldigt mycket mer än den skulle gjort annars…
(Sorry om någon redan nämnt och jag missat)
/U
(Sorry om någon redan nämnt och jag missat)
/U
Jag började med en liten smidig grön Bosch cirkelsåg för typ 20 år sedan för att kapa laminat och fasadbräder. Eftersom jag har lånat stora maskiner innan dess så uppskattade jag vikten. Den var, och är, min favorit när det ska fulkapas. Sedan ramlade en Festool sänksåg med skenor (två långa och en kort) ner i knät på mig och det var lite av en chock när jag använde den första gången. Wow. Snitten var som från en bordssåg. Men när jag inte behöver den kvaliteten eller är osäker på spik och skit under ytan så åker den gamla gröna fram. Med det sagt så är jag ju investerad i Bosch 12v så jag sneglar ibland på den varianten. (som om det inte räcker med sticksåg, tigersåg, multiverktyg, dremelverktyget och en hög med skruv/borr/knack-dragare redan)
Tre cirkelsågar, två kap och gersågar, en justersåg och en festool sänksåg. När det kommer till sågar med runda klingor. Jo förresten jag har en rund sågklinga avsedd för vinkelslip också, men den har jag aldrig vågat prova. Så stark har min dödslängtan inte blivit ännu.T Ejmelie skrev:Jag har aldrig ägt en cirkelsåg. Sänksåg har jag dock haft i 10 år. Ett grymt verktyg som jag verkligen uppskattar. Även om den inte används jätteofta.
Ni som har cirkelsåg. Upplever ni att ni använder den mycket? Vad brukar ni använda den till?
Har ni både sänksåg och cirkelsåg eller har ni endast valt en av dem?
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Byggt ett par altaner senaste åren, Den första med hjälp av en utmärkt stationär gersåg. Blev bra såklart men en tidsödande procedur att såga på annat ställe än bygget skedde,
Sen senaste enbart med en billig Ryobi battericirkelsåg och en Hultafors speedsquare. Visst, ett litet mindre bygge men oj vad jag fick omvärderat mina uppfattningar om hur små cirkelsågar kan användas! Fantastiskt snabbt och smidigt med fullt ok precision även med litet klurigare snitt i dubbla vinklar, supermidigt. Man tenderar att såga där man bygger, logistiskt perfekt och sparar mycket tid!
Sedan bara detta att kunna grovsåga redan på brädgården typ Byggmax, Guld! Slapp släp vid åtskilliga tillfällen, förvånansvärt vad man får in i en gammal Volvo s80 med fällda baksäten
Sen senaste enbart med en billig Ryobi battericirkelsåg och en Hultafors speedsquare. Visst, ett litet mindre bygge men oj vad jag fick omvärderat mina uppfattningar om hur små cirkelsågar kan användas! Fantastiskt snabbt och smidigt med fullt ok precision även med litet klurigare snitt i dubbla vinklar, supermidigt. Man tenderar att såga där man bygger, logistiskt perfekt och sparar mycket tid!
Sedan bara detta att kunna grovsåga redan på brädgården typ Byggmax, Guld! Slapp släp vid åtskilliga tillfällen, förvånansvärt vad man får in i en gammal Volvo s80 med fällda baksäten
Redigerat:
Enda cirkelsågen jag skulle rekommendera är med en kapskena( som festool, mafell och metabo har) av en enda anledning, säkerhet. Eftersom sågen sitter fast i skenan och du håller fast skenan med andra handen så ”kan” inte sågen skada dig. Jag skulle aldrig våga använda cirkelsågen utan skenan. Jag är för rädd om mina fingrarT Ejmelie skrev:
L Lovan83 skrev:Enda cirkelsågen jag skulle rekommendera är med en kapskena( som festool, mafell och metabo har) av en enda anledning, säkerhet. Eftersom sågen sitter fast i skenan och du håller fast skenan med andra handen så ”kan” inte sågen skada dig. Jag skulle aldrig våga använda cirkelsågen utan skenan. Jag är för rädd om mina fingrar![]()
Den cirkelsåg som de flesta rekommenderar är SkilSaw Mag77 som förmodligen är värdens mest använda, eller för våra Europeiska förhållanden Hitachi C6BU2.L Lovan83 skrev:
Om man bara ska såga tunn panel eller osb kanske dagens batteri maskiner är jättebekväma men det är ju inget att ha om man ska regla ett garage eller småhus på ackord.
Själv har jag kvar min Skil sedan 90 talet och glädjer mig att den håller och funkar fortfarande trots mångårigt bruk och en del misshandel, kol och klinga får man ju byta ibland men den tuggar på oavsett om den legat oanvänd en dag eller ett år.
Jag har ingen känsla av hur snabbt man sågar reglar med den gamla skil-sågen men åtminstone HKC har förvånansvärt bra tempo. Känner inte att den skulle vara långsammare än en kap-ger. Jag kan tänka mig att de mindre 12v mfl inte riktigt är där prestandamässigt dockF fribygg skrev:Den cirkelsåg som de flesta rekommenderar är SkilSaw Mag77 som förmodligen är värdens mest använda, eller för våra Europeiska förhållanden Hitachi C6BU2.
Om man bara ska såga tunn panel eller osb kanske dagens batteri maskiner är jättebekväma men det är ju inget att ha om man ska regla ett garage eller småhus på ackord.
Själv har jag kvar min Skil sedan 90 talet och glädjer mig att den håller och funkar fortfarande trots mångårigt bruk och en del misshandel, kol och klinga får man ju byta ibland men den tuggar på oavsett om den legat oanvänd en dag eller ett år.
Sen så är det onekligen skönt att inte behöva fastna i sladden eller att den tynger ner maskinen på ett obalanserat sätt
Men framförallt så är det just att skenan håller fast maskinen när man är lite disträ och får en kick-back…
Största problemet är oftast att stycket man ska kapa är för lätt eller litet
En bit av listen (som stöd) fastsatt på en offerbräda gör att man kan kapa lister med förvånansvärt bra resultat också
Jobbar man fulltid som anställd snickare och har någon annan som betalar verktygen kanske 18 eller 40V maskinerna vore intressanta men att motivera några tusenkronorsbatterier om man bara bygger åt sig själv eller för egen förvaltning är knappast ekonomiskt.L Lovan83 skrev:Jag har ingen känsla av hur snabbt man sågar reglar med den gamla skil-sågen men åtminstone HKC har förvånansvärt bra tempo. Känner inte att den skulle vara långsammare än en kap-ger. Jag kan tänka mig att de mindre 12v mfl inte riktigt är där prestandamässigt dock
Sen så är det onekligen skönt att inte behöva fastna i sladden eller att den tynger ner maskinen på ett obalanserat sätt
Men framförallt så är det just att skenan håller fast maskinen när man är lite disträ och får en kick-back…
Största problemet är oftast att stycket man ska kapa är för lätt eller litet
En bit av listen (som stöd) fastsatt på en offerbräda gör att man kan kapa lister med förvånansvärt bra resultat också![]()
Kapger använder man till lister, att släpa reglarna till sågen är ohållbart tidskrävande och tungt om man ska hålla nått tempo och reglar, spån, ply/osb och råspont fodrar inte direkt precision och cirkeln är överlägsen.
Att hyra eller låna en bra sänksåg då man monterar kök är idé men till allmänt husbyggande verkar det klumpigt jämfört med handklingan.