nikasp
T tanaris skrev:
Jag har klarat mig i femton år med bara sänksåg, men i somras köpte jag en batteridriven cirkelsåg och insåg att den är rätt praktisk till en massa grejer. Det enda jag ångrar är att jag inte köpte den många år tidigare (och att klingan är på fel sida, men det är väl en smaksak).
När ja la om tak saknade jag verkligen en lätt och behändig battericirkelsåg. Den här med skena verkar fin men lite omotiverat dyr för mina byggnationer.

Blev nästan myteri när en av Instagram-snickarna sa att han inte gillade den så mycket och tyckte att den är bulkig att bära runt. Verkar vara många yrkessnickares favorit.

nikasp nikasp skrev:
När ja la om tak saknade jag verkligen en lätt och behändig battericirkelsåg. Den här med skena verkar fin men lite omotiverat dyr för mina byggnationer.

Blev nästan myteri när en av Instagram-snickarna sa att han inte gillade den så mycket och tyckte att den är bulkig att bära runt. Verkar vara många yrkessnickares favorit.

[media]
Åtminstone för denna yrkessnickaren är det den största förbättring som skett tror jag.

• Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
HKC med en FSK är värd varenda krona, kommer inte ångra ett sånt köp.

• Gilla
bulleribock och 2 till
  • Laddar…
De enstaka tillfällen jag behöver såga ett hål tar jag bort klyvkniven och vips har jag en sänksåg. Den styr jag på fri hand längs ett pennstreck, längs ett vattenpass eller med en styrskena lite beroende på vilken precision som krävs. Samma om jag kapar skivor. Och så använder jag anslaget rätt ofta för längsgående inte alltför breda snitt.

För mer frekvent användning och med behov att spara tid hamnar saken i ett annat läge, men där är inte jag.

Kempa_swe
T Ejmelie skrev:
Jag har aldrig ägt en cirkelsåg. Sänksåg har jag dock haft i 10 år. Ett grymt verktyg som jag verkligen uppskattar. Även om den inte används jätteofta.

Ni som har cirkelsåg. Upplever ni att ni använder den mycket? Vad brukar ni använda den till?
Har ni både sänksåg och cirkelsåg eller har ni endast valt en av dem?
Har sänksåg och ett par cirkelsågar varav den ena inte ens är använd än. Sågar allt möjligt. Ibland sågar jag skivor men oftast så delar jag dem på justersågen

Mats-S
FredrikR FredrikR skrev:
Vilka professionella fogsvansar använder du för att få samma resultat som med sänksåg?
Ibland är bra nog tillräckligt. Behärskar man att såga rakt så är den enda skillnaden att sänksågen ger ett tätare snitt, vilket absolut inte är nödvändigt i dom flesta situationerna :)
Få sågningar - snittet bra nog => Fogsvans OK

Eller hur tror du att man klarade sig förr när sänksågen inte fanns :rofl:

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Ibland är bra nog tillräckligt. Behärskar man att såga rakt så är den enda skillnaden att sänksågen ger ett tätare snitt, vilket absolut inte är nödvändigt i dom flesta situationerna :)

Det har jag faktiskt funderat på och nu när du ändå tar upp det kanske det är läge.

Har lagt ca 100 kvm stavparkett I fiskbensmönster i mitt hus. Lite pyssligt men inte allt för svårt med bra verkty. I det projektet kändes sänksågen oersättlig, när man kapar det lagda fiskbenen innan listband och fris läggs.

Nu har man ju lagt exakt sådana golv i typ 100 år. Hur i bar sig golvläggarna till förr i tiden?

• Nyinstallerat fiskbensmönstrat stavparkettgolv i ett hem med snyggt avslut mot dörr och fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:

Frågan kvarstår, vilka professionella fogsvansar du använder för det, alltså vilka rekommenderar du.
Om man nu kan hantera en sådan och såga rakt, utan skena...
Förr hade man häst och vagn, 2 kanaler på TVn och vänstertrafik, är du av åsikten att allt var bättre förut? :oops:

FredrikR FredrikR skrev:
är du av åsikten att allt var bättre förut?
Inte allt. Men på tiden man läst igenom den här tråden har man kommit långt på att lära sig såga rakt om man övat istället ;) (nätet är farligt för oss opti-fantaster)

• Haha
FredrikR
  • Laddar…
Q
Makita dss501 är mycket lätt 18v cirkelsåg, desutom perfekt utformad för användning med en hand. Sågdjup 51mm med 136mm klinga.
Makita dss501 + Swanson speed square = (y).

Tyckte i början att den var lite svag, men nu när jag låter den komma upp i varv innan kappning så funkar den väldigt bra. Inget man kliver 45mm reglar med, har dock klyvt 22mm virke med medföljande parallellanslag utan problem. Inget för den som vill ha mycket fin snittyta, men ganska ok, 16T standard klinga.
Går att köpa för ca 1400:-.

Q Adde byggahus skrev:
Makita dss501 är mycket lätt 18v cirkelsåg, desutom perfekt utformad för användning med en hand. Sågdjup 51mm med 136mm klinga.
Makita dss501 + Swanson speed square = (y).

Tyckte i början att den var lite svag, men nu när jag låter den komma upp i varv innan kappning så funkar den väldigt bra. Inget man kliver 45mm reglar med, har dock klyvt 22mm virke med medföljande parallellanslag utan problem. Inget för den som vill ha mycket fin snittyta, men ganska ok, 16T standard klinga.
Går att köpa för ca 1400:-.
Både Makita och Hikoki har andra sågar på sina 36 V-plattformar med den storleken som varvar 7000 rpm och som även verkar klara klyvning av regelvirke med bravur.

Håller helt med att det är bra med en liten såg ibland. Den lilla jag har är för metall och varvar bara 3600 rpm så lite långsam i trä men det får duga, kan inte motivera ytterligare en cirkelsåg :)

• Gilla
Qjanto
  • Laddar…
nikasp
nanowire nanowire skrev:
Både Makita och Hikoki har andra sågar på sina 36 V-plattformar med den storleken som varvar 7000 rpm och som även verkar klara klyvning av regelvirke med bravur.
[media]
Håller helt med att det är bra med en liten såg ibland. Den lilla jag har är för metall och varvar bara 3600 rpm så lite långsam i trä men det får duga, kan inte motivera ytterligare en cirkelsåg :)
Vafan, man ska inte läsa här... Vann ju en Makita kompressorkyl/frysbox med 2 st 6Ah batt här på BH så blev sugen på Makitan nu. Har massor med grejer på gång men den här sommarsäsongen vikt till målning. Och såklart har jag Hitachi-skena men inga sådana batterier.

nikasp nikasp skrev:
Vafan, man ska inte läsa här... Vann ju en Makita kompressorkyl/frysbox med 2 st 6Ah batt här på BH så blev sugen på Makitan nu. Har massor med grejer på gång men den här sommarsäsongen vikt till målning. Och såklart har jag Hitachi-skena men inga sådana batterier.
Skenor och kompatibla sågar är Hikokis svagaste område tycker jag. Den skenan är inget att bygga vidare på om du frågar mig.

nikasp
nanowire nanowire skrev:
Skenor och kompatibla sågar är Hikokis svagaste område tycker jag. Den skenan är inget att bygga vidare på om du frågar mig.
Få se om jag orkar köra på med sladd, både såg, skena och tvingar är fina och jag gillar sågen. Lockar starkt med batterimaskin dock... Lite för fina grejer för att dumpa i torpet, "så man slipper släpa grejer mellan" som jag brukar säga när jag är sugen på något nytt :D

drs780z speedsquare sprättlina 90% av jobben
5604R 230v med guid när det skall special snickras

tycker det har funkat bra dessa år

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.