16 930 läst ·
32 svar
17k läst
32 svar
Tiläggsisolera trähus utvändigt och sätta upp ny panel på befintlig?
Hitta en liten såg och som har bra kvalitet på virket så behöver du inte måla. Förut så målade man för att huset skulle efterlikna något finare material, som ex. tegel. Och ibland var bara framsidan målad, baksidan syntes ju ändå inte. Så färg var bara för utseende inte för att skydda.P PetrusLingonsylt skrev:Har ett tillbyggt sommarhus där jag vill åstadkomma följande:
- Nuvarande energivärde är 100 KWH/m2 vill få huset bättre isolerat
- Vill få en fasad med minimalt underhåll (slippa måla)
Bifogad bild visar hur jag tänker att jag vill göra ifall det går. Är det något man ska tänka på? förslag på panel som är underhållsfri och inte kostar skjortan? Vad för typ av isolering kan man använda i ett sånt här läge? Alla svar uppskattas!
Svårt att svara på utan att veta hur tilläggsisoleringen 2012 är gjord. Satte de ångspärr, isolermaterial. Helst bör man räkna på det så du inte får kondenspunkt inne i väggen om den är diffusionsöppen.P PetrusLingonsylt skrev:Såg
Fönstren på bild är nog gamla men i övrigt är det moderna 3-glas fönster, vinden är tilläggsisolerad etc och läste nu att tidigare ägare faktiskt har tilläggsisolerat huset 2012 då man bytte panel:
"2012 tilläggsisolerades fasadpanelen, arbetet utfördes av säljaren själv i samarbete med en granne som är hantverkare."
Egentligen har jag inget större problem med isoleringen, inga enorma uppvärmningskostnader men jag hade gärna haft en finare panel i något naturträ och tänker att man lika gärna kan isolera lite till? Kan man ha "för mycket isolering" så att säga?
Byggde ut och tilläggsisolerade min sommarstuga för några år sedan. Ursprungshuset var på 38m2 i 3" planktimmer, taket råspont med tegel och tunn tretex-skiva på insidan. I princip oisolerat. Sågspån i trossbotten.
La på 2"x8" rafter direkt på pappen på taket, 200mm glasull, vindduk och luftspalt innan ny råspont, Begagnat tegel tillbaka ovanpå.
Reglade upp 120mm utanpå planktimmret, vindduk och läkt och sedan eko-fiber insprutat mot timret. Ingen fuktspärr så isoleringen måste klara att hantera fukttransport. Utanpå läkten stående granpanel, järnvitrol för att det snabbt skulle gråna.
Golvet fick vara. Håller nu grundvärme 10grader med luft-luft värmepomp som drar en eller ett par hundra kWh per månad. Funkar finfint.
/Lars
La på 2"x8" rafter direkt på pappen på taket, 200mm glasull, vindduk och luftspalt innan ny råspont, Begagnat tegel tillbaka ovanpå.
Reglade upp 120mm utanpå planktimmret, vindduk och läkt och sedan eko-fiber insprutat mot timret. Ingen fuktspärr så isoleringen måste klara att hantera fukttransport. Utanpå läkten stående granpanel, järnvitrol för att det snabbt skulle gråna.
Golvet fick vara. Håller nu grundvärme 10grader med luft-luft värmepomp som drar en eller ett par hundra kWh per månad. Funkar finfint.
/Lars
Västkustskiva/Fasadskiva!
https://www.isover.se/products/isover-fasadskiva-30
Kan monteras direkt på panel
Bara vissa estetare som gnäller om fönstren, byggtekniskt så är det dock väldigt korrekt att låta fönstren sitta en bit in i väggen.
https://www.isover.se/products/isover-fasadskiva-30
Kan monteras direkt på panel
Bara vissa estetare som gnäller om fönstren, byggtekniskt så är det dock väldigt korrekt att låta fönstren sitta en bit in i väggen.
men, som nämnts tidigare så kan en luftspalt i gamla väggen dra ned rejält på isoleringsvärdet, och bara en västkustskiva med luftspalt innanför är tveksamt om det gör så mkt nytta? Fördelen är väl att fönstren inte sjunker in så långt, om man nu är estetiskt lagd, vilket vad jag förstår iallafall TS har ambitioner att vara då bytet föranleddes av att förändra det estetiska uttrycket snarare än isolervärdet - och förhoppningsvis (gissar jag) landa i ett bättre estetiskt värde en innan, så inte fönstren tar ut panelfärgen. Sen kan jag tycka att för husmodellen så passar nuvarande utseende bra så själv tycker jag det verkar vara att gå över ån efter vatten att göra detta arbete - men så är det ju, det är upp till ägaren att bedöma hur mycket krut man vill lägga för att få det exakt så som man vill ha...HammarClark skrev:
Om du ska få en värmepump lönsam på ett par år har du tur. Ja iofs en billig Jula lvp då som många här anser fungerar bra men t.ex. bergvärme pratar vi inte några få år.J JohanLun skrev:Låter som det aldrig kan bli nån lönsamhet på detta, generellt brukar fasadisolering och fönsterbyte inte löna sig, iallafall inte om man istället kan lägga pengarna på värmepump som blir lönsam på ett par år.
Om man vill ändra utseende så är det en annan sak, men som nämnt så blir det nog väldigt fult med insjunkna fönster och ingen takfot. Jag tror du gör dig själv en dyr björntjänst. Fundera på om du inte kan måla i någon (enligt din preferens) roligare färg istället...
Jo, men det är sannolikt i både lvp och bvp kortare payback än tilkägsisolering, givet att det inte är lövtunna väggar. En bvp har ju iom dyrare kostnad en längre payback men sannolikt på lång sikt mer lönsam.S Stego1 skrev:
Går ju utan problem täta den luftspalten med antingen tatningslist och eller fogskum! Så förstår inte varför det ens tas upp som ett problem..J JohanLun skrev:men, som nämnts tidigare så kan en luftspalt i gamla väggen dra ned rejält på isoleringsvärdet, och bara en västkustskiva med luftspalt innanför är tveksamt om det gör så mkt nytta? Fördelen är väl att fönstren inte sjunker in så långt, om man nu är estetiskt lagd, vilket vad jag förstår iallafall TS har ambitioner att vara då bytet föranleddes av att förändra det estetiska uttrycket snarare än isolervärdet - och förhoppningsvis (gissar jag) landa i ett bättre estetiskt värde en innan, så inte fönstren tar ut panelfärgen. Sen kan jag tycka att för husmodellen så passar nuvarande utseende bra så själv tycker jag det verkar vara att gå över ån efter vatten att göra detta arbete - men så är det ju, det är upp till ägaren att bedöma hur mycket krut man vill lägga för att få det exakt så som man vill ha...![]()
Ang estetik skrev jag "vissa". Bara för att du tycker det är snyggast med fönster jämte panelen så innebär det ju inte att alla tycker så
Det inkluderar arbetet. För 200 kr m2 får du svårt att få ny panel, reglar, skruv, ev vindpapp och till isolering räcker inte pengarna.P PetrusLingonsylt skrev:
En sommarstuga alltså (ej permanentboende)? Som redan är tilläggsisolerad och med ny panel så sent som 2012? Herregud att ens komma på tanken att riva bort panelen, isolera _ännu_ mer, ev förlänga takutsprång, flytta ut fönster... Förutom hästjobbet som måste läggas ner, så kommer de pengarna aldrig att kunna tjänas in. Måla om i en annan kulör om det prompt måste till en förändring (blå hus är imho sällan jättesnygga) och njut sedan av stugan istället för att jobba med den!
Målar om gör man ju inte förrän var 20:e år om ens det (om huset nu inte står i yttre havsbandet vilket inte verkar vara fallet här). Och överkomligt på en så låg 1-plansstuga (ingen ställning).
Annars är det ju oftast som så att man får vad man betalar för vad gäller panel. Tjock, välvuxen panel kostar just skjortan. För att inte tala om ceder, limträpanel osv. Där får du skicka med resten av kostymeringen också. Gör den inte det så är det "torr och fnösig" byggvaruhuspanel.
Målar om gör man ju inte förrän var 20:e år om ens det (om huset nu inte står i yttre havsbandet vilket inte verkar vara fallet här). Och överkomligt på en så låg 1-plansstuga (ingen ställning).
Annars är det ju oftast som så att man får vad man betalar för vad gäller panel. Tjock, välvuxen panel kostar just skjortan. För att inte tala om ceder, limträpanel osv. Där får du skicka med resten av kostymeringen också. Gör den inte det så är det "torr och fnösig" byggvaruhuspanel.
Hej, jag har gjort denna resa och jag tog bort min liggande panel först på mina väggar av 90mm stolpar . Utan på dessa satte jag på 145mm stolpar, så det blev 90+145 totalt. De nya 145-stolparna försökte jag ställa på andra ställen än 90-stolparna för att minimera köldbryggor. (Har för mig att 90-stolparna hade bredera cc mått så ser föll sig ganska naturligt.) Nya treglas fönster på det, med djupa fönsterbräder. Blev riktigt bra.Workingclasshero skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men som sagt, att sträva efter att isoleringen är så "obruten" som möjligt verkar vara en tumregel. Jag tänkte nämligen först låta befintlig panel vara kvar men det är tydligen inte lämpligt.
Lycka till.
Glömde säga att jag hade en firma som gjöt en ny mur utanför bef vägg som jag kunde fästa på nya 145mm syllen på. I övrigt gjorde jag utsidan själv. Tog väl ca två-tre sommar veckor för en gavel vill jag minnas.F fredand44 skrev:Hej, jag har gjort denna resa och jag tog bort min liggande panel först på mina väggar av 90mm stolpar . Utan på dessa satte jag på 145mm stolpar, så det blev 90+145 totalt. De nya 145-stolparna försökte jag ställa på andra ställen än 90-stolparna för att minimera köldbryggor. (Har för mig att 90-stolparna hade bredera cc mått så ser föll sig ganska naturligt.) Nya treglas fönster på det, med djupa fönsterbräder. Blev riktigt bra. [bild]
Men som sagt, att sträva efter att isoleringen är så "obruten" som möjligt verkar vara en tumregel. Jag tänkte nämligen först låta befintlig panel vara kvar men det är tydligen inte lämpligt.
Lycka till.
Redigerat:
Jag gör ungefär liknande projekt på vår sommarstuga. 50-plus år sedan något gjordes. Det har målats med allsköns färg-typer så den mesta av panelen är på väg att röta. Väggarna har 70mm isolering, på de ställen där inte mössen hittat vinterbostad. ytterdörr, fönster och altandörrar är också utdömnda enligt mig.
Först tänkte jag lägga reglar direkt på gamla fasden och isolera, men nu tar jag bort gammal fasad, Blir relativt enkelt med cirkelsåg o kofot. Byter även alla fönster och dörrar.
Väggarna har ju som sagt 70mm islolering så jag lägger på ytterligare 70mm så det blir 140 (ok'ish) sen vindduk, luftspalt och ny panel. Jag tänke först att det skulle se skumt ut vid utsprånget i taket men det blir nog bra.
Fasad och färg har jag funderat mycket på. Stugan ligger mitt i en skog så ljusa färger var uteslutet. Blir antingen järnvitrol eller svart.
Stugan har aldrig haft värme på vintern, men nu har jag även satt in en värmepump som kommer att hålla ca 15 grader. Gissar att denna tillägsisolering med värmepump gör att man kommer att åka ut någon hösthelg och myser.
Är mitt i projektet så fråga gärna eller kom med synpunker och råd.
Först tänkte jag lägga reglar direkt på gamla fasden och isolera, men nu tar jag bort gammal fasad, Blir relativt enkelt med cirkelsåg o kofot. Byter även alla fönster och dörrar.
Väggarna har ju som sagt 70mm islolering så jag lägger på ytterligare 70mm så det blir 140 (ok'ish) sen vindduk, luftspalt och ny panel. Jag tänke först att det skulle se skumt ut vid utsprånget i taket men det blir nog bra.
Fasad och färg har jag funderat mycket på. Stugan ligger mitt i en skog så ljusa färger var uteslutet. Blir antingen järnvitrol eller svart.
Stugan har aldrig haft värme på vintern, men nu har jag även satt in en värmepump som kommer att hålla ca 15 grader. Gissar att denna tillägsisolering med värmepump gör att man kommer att åka ut någon hösthelg och myser.
Är mitt i projektet så fråga gärna eller kom med synpunker och råd.