1 736 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Tigersåg
Hej,
Funderar på en tigersåg.
Min gamla CO-tech gav upp i somras.
Jag provade en Hilti från en hantverkare för några år sedan, men den var mycket tyngre än CO-techen, annars var den största fördelen med Hilti att den hade snabbfäste för bladen.
Nu har jag eventuellt tänkt slå på stort och satsa på en Milwaukee.
Men dessa finns i tre huvudutgåvor 800, 1000 och 1300, vilket motsvarar effekten på motorn.
Vad behöver man motoreffekt till?
Hur skiljer sig användandet av en såg med högre effekt än en med lägre effekt?
CO-techen var på 750W och sågade på tills den gick sönder.
Är det något mer man ska tänka på?
Något annat märke som kan rekommenderas?
Funderar på en tigersåg.
Min gamla CO-tech gav upp i somras.
Jag provade en Hilti från en hantverkare för några år sedan, men den var mycket tyngre än CO-techen, annars var den största fördelen med Hilti att den hade snabbfäste för bladen.
Nu har jag eventuellt tänkt slå på stort och satsa på en Milwaukee.
Men dessa finns i tre huvudutgåvor 800, 1000 och 1300, vilket motsvarar effekten på motorn.
Vad behöver man motoreffekt till?
Hur skiljer sig användandet av en såg med högre effekt än en med lägre effekt?
CO-techen var på 750W och sågade på tills den gick sönder.
Är det något mer man ska tänka på?
Något annat märke som kan rekommenderas?
Redigerat:
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Tigersågar är ju nästan skrotningsmaskiner, så hög effekt är väl eftersträvansvärt då för att de ska tåla så mycket stryk som möjligt. Milwaukees sågar har ju väldigt bra rykte. Själv har jag en Bosch på 1200w och den är jag väldigt nöjd med, men den har inte pendling vilket är bra för att öka på avverkningen.
bytte upp mig i höstas från en biltema till en beg milwaukee 1300qx.
innan fattade jag inte att jag saknat pendling, avvibration, ställbart sågdjup, vridbar klinga och massor med kraft. saknar bara en stark lampa
innan fattade jag inte att jag saknat pendling, avvibration, ställbart sågdjup, vridbar klinga och massor med kraft. saknar bara en stark lampa
Har nu idag låtit min SSPX 1300QX riktigt få bekänna färg under vårt rivningsarbete i ett badrum.Nimajneb skrev:
Personligen tycker jag det är ett helt annat verktyg jämfört med min gamla Biltema.
Att man kan hålla den med en hand och den skär igenom en plankvägg som en varm smörkniv genom grädde....
Men bästa betyget måste ju vara att frugan la beslag på maskinen..o hon som tokvägrat använda den gamla sågen....d^_^b
Det kanske är ett bra betyg, men det kan också markera slutet på ditt välde. Bara tänk dig att du inte kan bygga en bänk för att dominon är upptagen...Nimajneb skrev:Har nu idag låtit min SSPX 1300QX riktigt få bekänna färg under vårt rivningsarbete i ett badrum.
Personligen tycker jag det är ett helt annat verktyg jämfört med min gamla Biltema.
Att man kan hålla den med en hand och den skär igenom en plankvägg som en varm smörkniv genom grädde....
Men bästa betyget måste ju vara att frugan la beslag på maskinen..o hon som tokvägrat använda den gamla sågen....d^_^b
--- Mats ---
Hehe benjamin, du är ägd...
skämt åsido... Min fru sa häromdan att hon ville lära sig både snöslungan och den åkbara gräsklipparen..... Hmmm sa jag... "Önskar du livet ur mig??"
Nej jag vill BARA lära mig sa hon........
hur ska man tolka det?
skämt åsido... Min fru sa häromdan att hon ville lära sig både snöslungan och den åkbara gräsklipparen..... Hmmm sa jag... "Önskar du livet ur mig??"
Nej jag vill BARA lära mig sa hon........
hur ska man tolka det?
Hej,
det blev 1000-wattaren från Milwaukee.
Jag har bara torrkört den. Dvs satt i väggkontakten och monterat ett blad och startat.
Men känslan i maskinen var utmärkt. Den gamla Cotechen som den ersatte verkar helt föråldrad.
Provade för några år sedan en byggares Hilti mot Cotechen. Hiltin var väsentligt mycket tyngre och lite bättre.
Milwaukee-maskinen väger lika mycket som Co-techen (som var på 750W), men verkar ha en helt annan manöverförmåga.
Återstår att se, jag ska riva lite i köket snart.
det blev 1000-wattaren från Milwaukee.
Jag har bara torrkört den. Dvs satt i väggkontakten och monterat ett blad och startat.
Men känslan i maskinen var utmärkt. Den gamla Cotechen som den ersatte verkar helt föråldrad.
Provade för några år sedan en byggares Hilti mot Cotechen. Hiltin var väsentligt mycket tyngre och lite bättre.
Milwaukee-maskinen väger lika mycket som Co-techen (som var på 750W), men verkar ha en helt annan manöverförmåga.
Återstår att se, jag ska riva lite i köket snart.
Hoppas du blir nöjd med ditt köp, Milwaukee´s tigersågar har ju bra rykte.
De små maskinerna brukar vara bra till att såga ur fönster, lossa reglar och annat vardagspul med. Då de är små och smidiga.
De stora tycker jag är mest användbara vid tunga jobb som att såga i gamla timmerstocksväggar och dylikt, det är där de extra watten kommer till användning. De har ofta bra avvibrering också.
De små maskinerna brukar vara bra till att såga ur fönster, lossa reglar och annat vardagspul med. Då de är små och smidiga.
De stora tycker jag är mest användbara vid tunga jobb som att såga i gamla timmerstocksväggar och dylikt, det är där de extra watten kommer till användning. De har ofta bra avvibrering också.
Klicka här för att svara