Den har diskuterats lite HÄR..
Jag har en Makita själv och har inte provat AEG´n....

Jo, där jämfördes den med Makita 3070 som väl egentligen är att rekommendera. Dock har jag svårt att motivera den extra tusenlappen. Makitan har visserligen rejält med motorstyrka, men väger också 1,5 kg mer.

"pendel funktion med 19mm slaglängd" får mig att misstänka att den där inte alls har det vi kallar för pendling.......dvs den åker bara in och ut som alla standardsågar.....

tacho skrev:
Jo, där jämfördes den med Makita 3070 som väl egentligen är att rekommendera. Dock har jag svårt att motivera den extra tusenlappen. Makitan har visserligen rejält med motorstyrka, men väger också 1,5 kg mer.

Nja, den jämfördes med 3050´n...
Dock föreslogs 3070 eftersom TS hade en budget som "nästan" innefattade en sådan....;)

Ja, 3050 var också uppe men det är ju inte en vettig jämförelse eftersom den saknar pendling.

AEG:n verkar ha "äkta" pendelfunktion, dock enbart på/av och inte i steg. Möjligtvis kan slaglängden på 19 mm vara i kortaste laget, men jag har noll erfarenhet av maskintypen så jag kan inte bedöma det. Någon annan som vet bättre? :)

Ja det stämmer, var tvungen att läsa manualen och det finns ju ett reglage för "cirkelrörelse".

I övrigt, 3070n är skitbra. Har alltid kört Jula-tigersågar tidigare och då blir dom inte använda eftersom dom funkar dåligt. 3070n ändrar på detta.

Kanske kan AEGn vara en bra kompromiss mellan pris och prestanda. En sak är dock klar, ska man såga annat än metall, köp INTE såg som saknar pendling.

Jag har AEG:n. Visst har den pendling, som ju framkommit i tråden.
Jag har inget att klaga på vad gäller sågen, men jag har i ärlighetens namn inte kört många andra tigersågar. När jag kollade marknaden så var det som stack ut mest med AEG:n den korta slaglängden på 19 mm. Men jag vet inte om det är någon nackdel. Ibland kan det kanske till och med vara en fördel, om det är trångt på "djupet" där man ska såga.

Jag är nöjd, men som sagt, jag saknar erfarenhet av andra sågar.

Har varit och känt på maskinen och den känns helt okej. Som vanligt när det gäller AEG:s grejer så verkar den väldigt robust men också lite rustik i utformningen.

Även Bauhaus säljer modellen så man borde kunna använda deras prisgaranti, vilket ger ett pris på under 1100 kronor. Makitan är ju ett säkert köp - jag tvivlar inte en sekund på att det är en kanonsåg, men samtidigt mer än dubbelt så dyr. Tveksamt om den är dubbelt så bra :)

Tror inte heller makitan är dubbelt så bra, iallafall inte för hemmabruk. Den sista tusenlappen bokar man på feelgood-kontot....

Ja, det skulle väl vara det då. Sist jag kom hem med ett budgetbetonat verktyg (Meec från Jula) fick jag en föreläsning från sambon om att vi väl var överrens om att inte köpa billiga verktyg till det här hushållet. Har således stöd därifrån för att köpa en Makita iaf ;)

• Gilla
Matte_Nörden och 1 till
  • Laddar…
tacho skrev:
Har således stöd därifrån för att köpa en Makita iaf ;)
Och så startade du denna tråd???? ;)

Ja, det var ju dumt av mig ;)

Skämt åsido så tycker jag att AEG verkar vara ett helt okej märke. Det känns ju på grejerna att det inte är Meec-kvalitet, om man säger så. Jag ska ju inte använda maskinen yrkesmässigt och klarar mig säkert utmärkt utan avvibreringen hos Makitan (vilket egentligen är det enda sakliga argument jag kan hitta för att köpa den istället).

Det får bli att sova på saken. Tack för input!

Redigerat:
  • Gilla
Remne
  • Laddar…
Jag tror du gör bäst i att låta sambon sköta verktygsinköpen från och med igår. Verkar avsevärt bättre rustad för denna typ av tunga beslut.

Komplett erbjuder den billigt...dessutom fraktfritt...
Verktygsboden har ohumana fraktpriser..... (250kr/order):thumbdown:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.