Hej!

Igår satt jag och en kompis och tog några öl och kom då in på styrning av belysning (för övrigt ett helt normalt samtalsämne en lördagskväll ;) )
I framtiden när jag ska göra om trädgården vill jag att trädgårdsbelysningen skall tändas vid mörkrets inbrott, lysa till en önskad tid, tända på morgonen igen fram till solen går upp. Däremellan skall den reagera på rörelse. Tiden för släckning på kvällen skall ske senare på fredag och lördag kväll. Det närmsta jag funnit är Steinel IS NM 360, men där saknas funktionen med fast sken på morgonen. Alternativt Konstsmides Nattvakten, men där kan man inte reglera tiden.
Mitt mellan två munnar öl slog mig tanken att man kan parallellkoppla skymningsrelä, tidur och rörelsesensor för att lösa detta.
Dvs man har tidur och skymningsrelä i serie över tex L1 ut till lampan (alternativt ett astrour), sedan har man rörelsesensorn även denna på L1 men däremot parallellkopplad över tidur/skymningsrelä-kombon.
Då det är samma fas borde det ju inte bli några problem tänker jag, eller har jag snurrat till det?

Jag skulle ta ett ljusrelä ett kopplingsur och en rörelsevakt, kopplingsuret styr vad som ska sköta tändningen och vid vilka tider dom olika funktionerna ska vara aktiva. Rita upp ett litet kopplingsschema innan du kopplar så ser du lätt vad som händer.

Det är i stort sett rätt, men du får kasta om ordningen på skymmning och uret. Dvs först skymmningskopplaren vars utgång går via urets kontakt till belysningen, rörelsevakten matar du med från punkten före uret så att den är inaktiv när det är ljust och utgången från den till urets utgående så den kan övermanna när det är brutet nattetid vid rörelse.

Tänk vad bra att jag tänkte hyfsat rätt ändå :)
Om man vill ha rörelsesensorer som reagerar på samma sätt men på flera olika platser, tex runt hörn, då är det väl bara att parallellkoppla ytterligare en sensor på samma sätt?

Ja det går fint att lägga till fler rörelsevakter, Om du väljer typer med reläutgång för skymmning och rörelse är det allra bäst och säkrast att du inte får problem med denna kopplingen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.