10 674 läst ·
19 svar
11k läst
19 svar
Tidsstyra varmvattenberedare
Sida 1 av 2
Hade tänkt förlägga uppvärmningen av varmvatten till nattetid för att slippa de värsta elpriserna på dagtid. Vet att liknande trådar finns men är för elmässigt inkompentent för att välja vilka delar som passar just mina förutsättningar. Elektriker ska förstås koppla in det hela, men behöver beställa rätt saker.
Har knappa 300 liter varmvattenberedare från Metro Therm som enligt vad jag kan läsa mig till är fast installerad mot 2-fas. Det hela ska styras på elpris och tid via Homey och Tibber.
Har sett lösningar som Shelly 3EM + kontaktor rekommenderas. Men också liknande lösningar med Shelly Pro 1PM eller Shelly Pro 2PM.
Gillar Shelly så har inget emot detta. Men vilka produkter fungerar till min utrustning? Vad är bäst? Vad är billigast?
Har knappa 300 liter varmvattenberedare från Metro Therm som enligt vad jag kan läsa mig till är fast installerad mot 2-fas. Det hela ska styras på elpris och tid via Homey och Tibber.
Har sett lösningar som Shelly 3EM + kontaktor rekommenderas. Men också liknande lösningar med Shelly Pro 1PM eller Shelly Pro 2PM.
Gillar Shelly så har inget emot detta. Men vilka produkter fungerar till min utrustning? Vad är bäst? Vad är billigast?
Medlem
· Stockholm
· 1 025 inlägg
Jag körde en shelly 2 pro mot en kontaktor. Funkar bra. Styr inte automatiskt dock. Har webhooks, timer, tidsur, tidsstyrning, mqtt.D Dannepoke skrev:Hade tänkt förlägga uppvärmningen av varmvatten till nattetid för att slippa de värsta elpriserna på dagtid. Vet att liknande trådar finns men är för elmässigt inkompentent för att välja vilka delar som passar just mina förutsättningar. Elektriker ska förstås koppla in det hela, men behöver beställa rätt saker.
Har knappa 300 liter varmvattenberedare från Metro Therm som enligt vad jag kan läsa mig till är fast installerad mot 2-fas. Det hela ska styras på elpris och tid via Homey och Tibber.
Har sett lösningar som Shelly 3EM + kontaktor rekommenderas. Men också liknande lösningar med Shelly Pro 1PM eller Shelly Pro 2PM.
Gillar Shelly så har inget emot detta. Men vilka produkter fungerar till min utrustning? Vad är bäst? Vad är billigast?
Här är nog den absolut billigaste lösningen och enklaste... kanske inte helt snygg installationsmässigt.
principmässigt så fungerar det.
Ang shelly så brukar jag förespråka uni men då krävs lite pillande med löddkolv, dock klarar den att ta in 3 tenperaturer också.
https://www.kjell.com/se/produkter/...tionskontaktor-for-din-skena-2-pol-20a-p67231
https://www.kjell.com/se/produkter/...re/luxorparts-timer-24-h-jordad-2-pack-p67659
principmässigt så fungerar det.
Ang shelly så brukar jag förespråka uni men då krävs lite pillande med löddkolv, dock klarar den att ta in 3 tenperaturer också.
https://www.kjell.com/se/produkter/...tionskontaktor-for-din-skena-2-pol-20a-p67231
https://www.kjell.com/se/produkter/...re/luxorparts-timer-24-h-jordad-2-pack-p67659
Tack för bägge förslag!
Angående billiga förslag är nog fortfarande minimikrav att det ska gå att ansluta till redan befintligt Homeysystem. Då verkar just Shelly vara bra alternativ.
Däremot förstår jag inte riktigt skillnaden mellan Shelly Pro 1, Pro 2 och 3EM. Någon som kan förklara på en 5-årings nivå när de olika är användbara samt fördelar/nackdelar?
Angående billiga förslag är nog fortfarande minimikrav att det ska gå att ansluta till redan befintligt Homeysystem. Då verkar just Shelly vara bra alternativ.
Däremot förstår jag inte riktigt skillnaden mellan Shelly Pro 1, Pro 2 och 3EM. Någon som kan förklara på en 5-årings nivå när de olika är användbara samt fördelar/nackdelar?
Medlem
· Stockholm
· 1 025 inlägg
1-2-3 anger hur många faser du vill styra.D Dannepoke skrev:Tack för bägge förslag!
Angående billiga förslag är nog fortfarande minimikrav att det ska gå att ansluta till redan befintligt Homeysystem. Då verkar just Shelly vara bra alternativ.
Däremot förstår jag inte riktigt skillnaden mellan Shelly Pro 1, Pro 2 och 3EM. Någon som kan förklara på en 5-årings nivå när de olika är användbara samt fördelar/nackdelar?
Pro-enheter är till för DIN-skenemontering jämfört med plus som tex installeras bakom lampknappar.
EM är till för tyngre elektronik. PM för mer vanlig hushållselektronik. Typ bvp, vvb, spis, lampor osv.
Renoverare
· Falun
· 171 inlägg
Renoverare
· Falun
· 171 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 1 025 inlägg
Siffrorna står för antalet kanaler, inte antalet faser.V Viktorbyggahus skrev:
Skulle säga att EM/3EM är produkter som i första hand mäter effekt, medan PM-suffixet sitter på produkter som både innehåller brytare och effektmätning.
Sedan finns Plus-serien som har lite kraftfullare processor.
Efter vad jag kan se så är dom bara för upp till 230Volt så för två OLIKA faser krävs en kontaktor. Visst kan dom kanske klara 400V men då är man långt över deras rekommendationer. Skulle dom vara godkända för 400V skulle det säkert framgå av deras specifikation.