Hade tänkt förlägga uppvärmningen av varmvatten till nattetid för att slippa de värsta elpriserna på dagtid. Vet att liknande trådar finns men är för elmässigt inkompentent för att välja vilka delar som passar just mina förutsättningar. Elektriker ska förstås koppla in det hela, men behöver beställa rätt saker.

Har knappa 300 liter varmvattenberedare från Metro Therm som enligt vad jag kan läsa mig till är fast installerad mot 2-fas. Det hela ska styras på elpris och tid via Homey och Tibber.

Har sett lösningar som Shelly 3EM + kontaktor rekommenderas. Men också liknande lösningar med Shelly Pro 1PM eller Shelly Pro 2PM.

Gillar Shelly så har inget emot detta. Men vilka produkter fungerar till min utrustning? Vad är bäst? Vad är billigast?
 
D Dannepoke skrev:
Hade tänkt förlägga uppvärmningen av varmvatten till nattetid för att slippa de värsta elpriserna på dagtid. Vet att liknande trådar finns men är för elmässigt inkompentent för att välja vilka delar som passar just mina förutsättningar. Elektriker ska förstås koppla in det hela, men behöver beställa rätt saker.

Har knappa 300 liter varmvattenberedare från Metro Therm som enligt vad jag kan läsa mig till är fast installerad mot 2-fas. Det hela ska styras på elpris och tid via Homey och Tibber.

Har sett lösningar som Shelly 3EM + kontaktor rekommenderas. Men också liknande lösningar med Shelly Pro 1PM eller Shelly Pro 2PM.

Gillar Shelly så har inget emot detta. Men vilka produkter fungerar till min utrustning? Vad är bäst? Vad är billigast?
Jag körde en shelly 2 pro mot en kontaktor. Funkar bra. Styr inte automatiskt dock. Har webhooks, timer, tidsur, tidsstyrning, mqtt.
 
Tack för bägge förslag!

Angående billiga förslag är nog fortfarande minimikrav att det ska gå att ansluta till redan befintligt Homeysystem. Då verkar just Shelly vara bra alternativ.

Däremot förstår jag inte riktigt skillnaden mellan Shelly Pro 1, Pro 2 och 3EM. Någon som kan förklara på en 5-årings nivå när de olika är användbara samt fördelar/nackdelar?
 
D Dannepoke skrev:
Tack för bägge förslag!

Angående billiga förslag är nog fortfarande minimikrav att det ska gå att ansluta till redan befintligt Homeysystem. Då verkar just Shelly vara bra alternativ.

Däremot förstår jag inte riktigt skillnaden mellan Shelly Pro 1, Pro 2 och 3EM. Någon som kan förklara på en 5-årings nivå när de olika är användbara samt fördelar/nackdelar?
1-2-3 anger hur många faser du vill styra.

Pro-enheter är till för DIN-skenemontering jämfört med plus som tex installeras bakom lampknappar.

EM är till för tyngre elektronik. PM för mer vanlig hushållselektronik. Typ bvp, vvb, spis, lampor osv.
 
Behöver man en kontaktor? Shelly 2pm verkar kunna köra 2 faser med 16A per fas.
 
Men är den godkänd för 400Volt? som det ju blir med 2 olika faser
 
M mapeje skrev:
Behöver man en kontaktor? Shelly 2pm verkar kunna köra 2 faser med 16A per fas.
Shelly 2 PM har två kanaler/utgångar men det är samma fas som styrs. Vill du styra en tvåfasig förbrukare måste du använda kontaktor.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Renoverings-Pettson Renoverings-Pettson skrev:
Shelly 2 PM har två kanaler/utgångar men det är samma fas som styrs. Vill du styra en tvåfasig förbrukare måste du använda kontaktor.
Tack, men jag menade nya shelly pro 2pm. Sorry.
 
M mapeje skrev:
Tack, men jag menade nya shelly pro 2pm. Sorry.
Samma sak, bara annan formfaktor. Fortfarande två utgångar från samma fas, inte två olika faser.
 
Renoverings-Pettson Renoverings-Pettson skrev:
Samma sak, bara annan formfaktor. Fortfarande två utgångar från samma fas, inte två olika faser.
Tack. Kollade igen och det stämmer att PRO 2pm är en fas men PRO 2 verkar gå på två faser, eller?
 
Renoverings-Pettson Renoverings-Pettson skrev:
Samma sak, bara annan formfaktor. Fortfarande två utgångar från samma fas, inte två olika faser.
Jag har shelly 2 pm. Funkar finfint.
 
M mapeje skrev:
Kollade igen och det stämmer att PRO 2pm är en fas men PRO 2 verkar gå på två faser, eller?
Det verkar så, tror det är den enda Shelly-produkten som kan bryta mer än en fas.
 
V Viktorbyggahus skrev:
1-2-3 anger hur många faser du vill styra.

Pro-enheter är till för DIN-skenemontering jämfört med plus som tex installeras bakom lampknappar.

EM är till för tyngre elektronik. PM för mer vanlig hushållselektronik. Typ bvp, vvb, spis, lampor osv.
Siffrorna står för antalet kanaler, inte antalet faser.

Skulle säga att EM/3EM är produkter som i första hand mäter effekt, medan PM-suffixet sitter på produkter som både innehåller brytare och effektmätning.
Sedan finns Plus-serien som har lite kraftfullare processor.
 
Efter vad jag kan se så är dom bara för upp till 230Volt så för två OLIKA faser krävs en kontaktor. Visst kan dom kanske klara 400V men då är man långt över deras rekommendationer. Skulle dom vara godkända för 400V skulle det säkert framgå av deras specifikation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.