3 651 läst ·
14 svar
4k läst
14 svar
Tidsåtgång badrum?
Hej, jag har lite planer på att göra om badrummet i lägenheten hemma, ett litet badrum om ungefär 1,8x1,8m. Samtliga väggar/golv är betong eller lättbetong.
Tidigare ägaren har renoverat någon gång på 90-talet och installerat en duschkabin. Vi skulle gärna vilja ta bort den men är väldigt osäkra på om underarbetet (fuktspärr mm) är korrekt gjort. Fallet är definitivt helt fel så det måste åtgärdas. Kaklet är inte heller det snyggaste så det kan få gå i samma veva.
Projektet är änsålänge bara i planeringsstadiet, spånar på hur lång tid det skulle ta.
Det som är planerat är:
- Bila bort befintligt kakel och klinker
- Flytspackla
(- Eventuellt lägga värmeslinga)
(- Isåfall flytspackla ingen)
- Tätskikt
- Plattsättning
Jag har alltså ingen lust/behov av att byta avlopp eller flytta golvbrunn.
Hur lång tid kan detta ta förutsatt att man kan jobba med det hela dagarna. Vi skulle vara två som sliter varav en gjort det tidigare.
MVH
Jonas Hallman
Tidigare ägaren har renoverat någon gång på 90-talet och installerat en duschkabin. Vi skulle gärna vilja ta bort den men är väldigt osäkra på om underarbetet (fuktspärr mm) är korrekt gjort. Fallet är definitivt helt fel så det måste åtgärdas. Kaklet är inte heller det snyggaste så det kan få gå i samma veva.
Projektet är änsålänge bara i planeringsstadiet, spånar på hur lång tid det skulle ta.
Det som är planerat är:
- Bila bort befintligt kakel och klinker
- Flytspackla
(- Eventuellt lägga värmeslinga)
(- Isåfall flytspackla ingen)
- Tätskikt
- Plattsättning
Jag har alltså ingen lust/behov av att byta avlopp eller flytta golvbrunn.
Hur lång tid kan detta ta förutsatt att man kan jobba med det hela dagarna. Vi skulle vara två som sliter varav en gjort det tidigare.
MVH
Jonas Hallman
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Jag är tämligen säker på att brunnen är nyare än 1990.
Däremot är vår fastighet inte stambytt. Om man vill så kan man byta kroken från badrummet ut till stammen och på så sätt slippa riva allt när väl stambytet kommer igång.
Om man nu skulle bila upp golvet och byta det röret så måste man ju gjuta fast det nya, hur länge tar det då för betongen/bruket att bränna klart så man kan gå vidare?
Är det bara att trä på en ny brunnsmanchett om man väljer att behålla den befintliga brunnen?
Däremot är vår fastighet inte stambytt. Om man vill så kan man byta kroken från badrummet ut till stammen och på så sätt slippa riva allt när väl stambytet kommer igång.
Om man nu skulle bila upp golvet och byta det röret så måste man ju gjuta fast det nya, hur länge tar det då för betongen/bruket att bränna klart så man kan gå vidare?
Är det bara att trä på en ny brunnsmanchett om man väljer att behålla den befintliga brunnen?
Om man använder ett snabbt golvbruk för att gjuta igen så kan du belägga efter 24 timmar. Med vanlig betong är det minst en månad.
Ja, man sätter en ny manschett (fast den träs inte på på något sätt..) som sedan kläms fast med brunnens klämring.
Ja, man sätter en ny manschett (fast den träs inte på på något sätt..) som sedan kläms fast med brunnens klämring.
Min syn på tidsåtgång är lite mer pessimistisk än Jons - vi har behörig plattsättare till vårt badrum och det du beskriver skulle ha tagit honom 4 veckor tror jag. Han klagar dock på att han behövt såga en massa plattor då vi valt en bård som kräver det mm mm. SÅ tidsåtgång kan nog variera beroende på vad ni skall glöra och hur mcker borr/sågning av kakel som krävs. Vår hantverkare är minutiöst noga med kakling så det blir snyggt, men taaaaaar tiiiiiiid!
Nu pratar vi om två personer, och ett litet rum. Ett badrum i den storleken där underarbetet är gjort flytspacklar, tätskiktar, plattsätter och fogar jag på en vecka, kanske sex dagar om det är lite knepiga omständigheter. Och underabetet här bör definitivt inte ta mer än en vecka, plus att de var två personer som skulle bygga.
OK - jag har ingen erfarenhet själv utöver att jag observerat våra hantverkare. Vi använde LIPs nya tätskikt system och för att få upp 1.5 kg/kvm krävdes 3-4 dagar bara för detta. Det torkade väldigt långsamt.
Men det känns som att våra hantverkare jobbat väldigt segt så....men vissa saker har ju en viss torktid och kan inte snabbas på. De nya LIP systemet kräver mer mängd per kvm vilket innebär längre tid.......
Men det känns som att våra hantverkare jobbat väldigt segt så....men vissa saker har ju en viss torktid och kan inte snabbas på. De nya LIP systemet kräver mer mängd per kvm vilket innebär längre tid.......
4 veckor känns som väldigt lång tid för det här rummet. Jag kan hålla med om att det är petigt att kapa en massa kakel och så men det känns ändå som om den mesta tiden kommer gå åt till att vänta på torkning i det här fallet.
Kan ni rekommendera något paket (flytspackel, tätskikt) som torkar hyggligt fort? Vore ju super om man kan köra två skikt på ett dygn.
Kan ni rekommendera något paket (flytspackel, tätskikt) som torkar hyggligt fort? Vore ju super om man kan köra två skikt på ett dygn.
Finja 260 är ett bra spackel för ändamålet. Och det finns massor av tätskikt som kan appliceras på en dag. Ni behöver inte ge er på de bästa tätskikten med över 1 000 000 s/m i ångmotstånd, det är fullt tillräckligt och godkänt med längre ångmotstånd när det är den konstruktionen bakom.
Hej.
Jag är inne på mitt 10:e badrum.
För 3:e gången byter golvbrun.
Lagt golvvärme själv för 1:a gången.
Min uppskattning.
Riva allt=4 timmar
Lägga nya gipsplattor =4 timmar
Byta golvbrunn = 6 timmar
Lägga golvvärme med flyttspackel = 4 timmar
Fuktspärr = 2x 2 timmar = 4 tim
"Klistra" kakel + klinker ca 25-35 timmar (beroende på storleken o mönstret)
Om du har en kille att göra jobbet, bör det inte taga mer än 60 timmar. Men tänk på härdningen av betongen/flyttspacklet. Själv sate jag värmen på redab efter 4 dygn.
Känner en kille som gjorde det efter 2 dagar (men vattenburet) 1992 och inget hände sedan dess. Han har tipsat mig att kaklet och klinkers samt fixet ska ha samma temp som golvet när man limmar det. 1992-2007 det är några år och inget hände. Varken sprickor eller lösa plattor. Jag ska göra samma sak.
Lycka till.
Jag är inne på mitt 10:e badrum.
För 3:e gången byter golvbrun.
Lagt golvvärme själv för 1:a gången.
Min uppskattning.
Riva allt=4 timmar
Lägga nya gipsplattor =4 timmar
Byta golvbrunn = 6 timmar
Lägga golvvärme med flyttspackel = 4 timmar
Fuktspärr = 2x 2 timmar = 4 tim
"Klistra" kakel + klinker ca 25-35 timmar (beroende på storleken o mönstret)
Om du har en kille att göra jobbet, bör det inte taga mer än 60 timmar. Men tänk på härdningen av betongen/flyttspacklet. Själv sate jag värmen på redab efter 4 dygn.
Känner en kille som gjorde det efter 2 dagar (men vattenburet) 1992 och inget hände sedan dess. Han har tipsat mig att kaklet och klinkers samt fixet ska ha samma temp som golvet när man limmar det. 1992-2007 det är några år och inget hände. Varken sprickor eller lösa plattor. Jag ska göra samma sak.
Lycka till.
Vad gäller att slå på värmen tidigare än rekommenderat så diskuteras det i den här tråden.
Att det fungerar ibland tvivlar jag inte på, men det är ett faktum att det inte fungerar alltid. Jag förstår inte hur man vågar ta risken, och vad skälet är att man väljer att göra det. Materialen ska alltid ha ungefär samma temperatur, men det har inte riktigt med huruvida man kan slå på värmen tidigare att göra.
Nu är detta off topic, men jag var tvungen att svara när kamilenski mer eller mindre propagerade för att slå på värmen i förtid.
Att det fungerar ibland tvivlar jag inte på, men det är ett faktum att det inte fungerar alltid. Jag förstår inte hur man vågar ta risken, och vad skälet är att man väljer att göra det. Materialen ska alltid ha ungefär samma temperatur, men det har inte riktigt med huruvida man kan slå på värmen tidigare att göra.
Nu är detta off topic, men jag var tvungen att svara när kamilenski mer eller mindre propagerade för att slå på värmen i förtid.
Jag chippar en några följdfrågor här, fick så bra svar sist.
Väger mer och mer mot att verkligen genomföra renoveringen men det dyker hela tiden upp nya funderingar.
Som det är nu så ligger det en ~3cm tjock betongplatta i badrummet. Under den är det kanske 1cm tjärpapp eller något (åtminstone vad jag kunnat se genom att ta bort tröskeln) och sen själva betongplattan som utgör våningsgolvet.
Det finns väl inga andra nackdelar än att golvet blir högre om jag låter själva plattan ligga kvar? Skulle helst bara bila fram rören och gjuta ner nya sådana + brunn.
Angående rör. Ett 110mm rör till toastol från stammen med avgreningar 70mm för dusch och 50mm för handfat/tvättmaskin, detta borde räcka va?
Väger mer och mer mot att verkligen genomföra renoveringen men det dyker hela tiden upp nya funderingar.
Som det är nu så ligger det en ~3cm tjock betongplatta i badrummet. Under den är det kanske 1cm tjärpapp eller något (åtminstone vad jag kunnat se genom att ta bort tröskeln) och sen själva betongplattan som utgör våningsgolvet.
Det finns väl inga andra nackdelar än att golvet blir högre om jag låter själva plattan ligga kvar? Skulle helst bara bila fram rören och gjuta ner nya sådana + brunn.
Angående rör. Ett 110mm rör till toastol från stammen med avgreningar 70mm för dusch och 50mm för handfat/tvättmaskin, detta borde räcka va?
Nja, du bör ta bort den tunna plattan. Den har säkert en mycket hög fukthalt då den legat på den våta sidan av det gamla tätskiktet. Dessutom kommer den säkert spricka hur lätt som helst när du bilar i den. Och slutligen kommer du få dubbla tätskikt om du behåller den, inte hela världen egentligen i det här fallet, men onödigt.
Avloppslösningen verkar bra.
Avloppslösningen verkar bra.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden