Hej,

Någon som kan tipsa om ett 230v tidrelä på primärsidan och 12VDC på sekundär som har funktionen som en vanlig brytare men stänger av efter en viss tid? Det ska vara till en magnetkontakt för uppställning av en dörr. Ställer man upp dörren så ska man kunna bryta och stänga men glömmer man så släpper magneten automatisk efter 10 min.

MVH
R

Förstår jag dig rätt om: Trycka på en knapp för att starta en magnetspole som håller en dörr öppen i 10 minuter. Tryck igen för att manuellt släppa, alternativt låt tiden gå ut?
I sådant fall bör ett https://www.elbutik.se/product.html/analogt-multifunktionstidrela-mfz12dx-uc

Reviderar svaret lite, och tänker att en brytare för impuls "starta" när du tryckt upp dörren i öppet läge och en vanlig strömbrytare för att släppa den blir nog enklast.

Redigerat:
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Finns multirelän som fungerar, allt mellan 24 VAC/DC och 230 VAC när den får spänning så ligger den dragen tills tiden gått ut. ( frånslagsfördröjd ) Det ska vara ett relä med potensialfria kontakter. Den ska då ha en konstant spänning till sig och får en inpuls från något, tex en tryckknapp och då aktiveras relät.

Det skulle gå att stänga manuellt med, då ska det vara en T-knapp ellr så som bryter kontstanta spänningen till relä som då släpper magneten, hur vill du ha det med manövreringen, en utanpåliggande brytare på vägg eller vad.

Redigerat:
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
C Casca skrev:
Förstår jag dig rätt om: Trycka på en knapp för att starta en magnetspole som håller en dörr öppen i 10 minuter. Tryck igen för att manuellt släppa, alternativt låt tiden gå ut?
I sådant fall bör ett [länk]

Reviderar svaret lite, och tänker att en brytare för impuls "starta" när du tryckt upp dörren i öppet läge och en vanlig strömbrytare för att släppa den blir nog enklast.
Precis så men vill helst bara vill ha en brytare för enkelhetens skull om det går eftersom det är fler än jag som ska använda dörren och uppställningsfunktionen :)

J jonaserik skrev:
Finns multirelän som fungerar, allt mellan 24 VAC/DC och 230 VAC när den får spänning så ligger den dragen tills tiden gått ut. ( frånslagsfördröjd ) Det ska vara ett relä med potensialfria kontakter. Den ska då ha en konstant spänning till sig och får en inpuls från något, tex en tryckknapp och då aktiveras relät.

Det skulle gå att stänga manuellt med, då ska det vara en T-knapp ellr så som bryter kontstanta spänningen till relä som då släpper magneten, hur vill du ha det med manövreringen, en utanpåliggande brytare på vägg eller vad.
Tänker en vanlig brytare utanpåliggande som ska sitta utomhus. Relät får sitta inomhus. Funkar detta i så fall med endast en brytare?

tommib
Funktionen går att realisera enkelt med en trappljusautomat. Eller, som redan föreslagits, ett frånslagsfördröjt relä.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Funktionen går att realisera enkelt med en trappljusautomat. Eller, som redan föreslagits, ett frånslagsfördröjt relä.
Tänkte också trappljusautomat men finns det som går att släcka också? Brukar väl bara gå att tända dessa?

tommib
Den jag har går utmärkt att släcka. Eltako TLZ12 någonting om jag minns rätt. Enda problemet är väl varningsblinket när tiden närmar sig slutet, inte givet att din magnet och trafo gillar det. Kanske går den funktionen att stänga av.
Å andra sidan så blir det lika bra med ett frånslagsfördröjt relä. Frågan är väl vad som är billigast.

M Mjuus skrev:
Tänker en vanlig brytare utanpåliggande som ska sitta utomhus. Relät får sitta inomhus. Funkar detta i så fall med endast en brytare?
Måste se hur sådan koppling kan bli, ge mig någon dag

Edit kan du ha 24 V endast

M Mjuus skrev:
Hej,

Någon som kan tipsa om ett 230v tidrelä på primärsidan och 12VDC på sekundär som har funktionen som en vanlig brytare men stänger av efter en viss tid? Det ska vara till en magnetkontakt för uppställning av en dörr. Ställer man upp dörren så ska man kunna bryta och stänga men glömmer man så släpper magneten automatisk efter 10 min.

MVH
R
Om du ser på det Casca länkar till i #2 är det helt rätt för vad du vill göra. Du får sätta en impulsknapp dvs återfjädrande och välja funktionstyp SRV på reläet. Det är ett exempel som du kan se på och sen leta andra liknande det finns många varianter på temat.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Perfekt! Många tack för hjälpen alla 🙌

M Mjuus skrev:
Perfekt! Många tack för hjälpen alla 🙌
En fråga till, är det en magnet i en dörrstängare eller en s.k brandörrsmagnet.

J jonaserik skrev:
En fråga till, är det en magnet i en dörrstängare eller en s.k brandörrsmagnet.
Tänkte typ denna: https://amzn.eu/d/e3jOkQQ

Dock är det inte en branddörr utan ståldörr till ett förråd.

Jepp det är lika som en branddörrsmagnet, när den blir utan spänning så tar det någon/ra sekunder innan den släpper. Dt relät som länkades till i # 7 kan fungera, har du läst allt om det. Lite knepigt med trycken. Annars två brytare , en för att aktivera relät ( driftfärdig direkt ) och dörren fastnar vid helöppen dörr, den andra bryter spänning till relät och det faller, dörren stängs. Annars stänger den efter insatt tid.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tänkte direkt på Eltakos TLZ12 trappautomat när jag läste första inlägget
https://www.eltako.com/fileadmin/downloads/sv/_bedienung/TLZ12-8plus_23100832-1_sw.pdf
Jag antar att det är det som tommib tänkte på också.

Det har universalspänningsingång 8V -230V lik/växel, och en massa olika programmeringsmöjligheter, men tider är valbara i fasta steg, så det duger inte om det är en väldigt exakt tid som man vill ha om den inte råkar finnas med bland de valbara.

Tidrelät i inlägg 2 skulle jag tro funkar väldigt lika, kanske bättre, för denna applikation, men jag har aldrig själv använt det och har ingen bra koll.

Men Eltako har generellt en massa produkter inom detta område och oerhört finessrika. Men bruksanvisningarna är genomruttet kassa, och tar sällan upp alla möjligheter. Jag brukar ringa deras utesäljare för min region, han är oerhört trevlig, kunnig, hjälpsam, och viktigt - pedagogisk. Han skulle troligen t.o.m kunna leda min morsa genom en programmering av en Eltako-produkt, det betyget är guldstjärna.

Och kom ihåg att eltako har några av sina tidrelän i form av dospuckar, kan vara det som räddar en ibland.

• Gilla
JFrisk och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.