Tycker tvärtom många andra, på helgen får man väsnas mycket senare på kvällen, men på veckan vill man sova då man skall upp till jobbet

• Gilla
Prodigys och 3 till
  • Laddar…
OlssonX OlssonX skrev:
Det finns absolut tydliga regler för hur mycket man får låta utomhus i tättbebyggt område.
Din kommun kan berätta exakt vad som gäller, nivån kan variera eftersom det är lokala miljökontoret som tar beslut och hanterar klagomål.
Begränsningarna inom planlagt område är inte någon hemlis.
En vanlig gräns, som används de flesta kommuner, är max 55 dB utomhus mellan klockan 22 och 06.
Övriga tider gäller ju folkvett och allmän hänsyn. Dvs man drar igång klipparen nånstans mellan 8 och 20, om man vill ha fred med grannarna.
08:00 - 20:00 är lagom folkvett varje dag enl min mening . Inte vare sig senare eller tidigare på helger.

• Gilla
Teacer och 5 till
  • Laddar…
Vad är normala tider? Jag jobbar skift, förmiddagsveckor, eftermiddag, och natt skift. Jag går ju inte ut o skriker på mina grannar när dom klipper gräsmattan bara för jag sover på dagen. Det här är villa liv, gillar man inte oljud kanske man skulle köpt ett hus i ett lugnare område eller ute på landet! Det är skönt med lite liv och rörelse, i måttliga mängder såklart ;)

Men håller i övrigt med att efter 22 kanske man inte ska stå ute o väsnas för mycket, sen är ju frågan hur stor tomt man har o klippa. Om de tar 10 minuter o klockan är sent, vad gör det ?

• Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Tycker man skall ta hänsyn till sina grannar. Jag har en Gardena Sileno som inte låter något alls så den kan gå hela dagen. Den gamla Bosch Indego gick 8 - 11 och 14-17. Lite irriterande när man sitter ute och äter och har svart att höra vad folk säger för oljudet.
Och då tog jag bara hänsyn till mig själv.
Skulle heller aldrig starta sågen efter 19 på en fredag-söndag av samma anledning.

• Gilla
Hasse Sandin och 1 till
  • Laddar…
P
fia_mstd fia_mstd skrev:
Har försökt googla fram om det finns några lagar om hur dax man får bullra med gräsklippare, lövblåsar, häcksaxar och annat "som låter mycket". I bostadsområde, that is, inte lägenhet. Finns det egentligen?
Det beror på vad kommunen har bestämt i sin lokala ordningsstadga. Om ingenting står där kan man alltid vända sig till Miljökontoret som har uppsikt över hälsofaror i kommunen.

• Gilla
Destrier
  • Laddar…
En schysst modern batteriklippare löser både ljud- avgas- och grannproblematiken - tre i ett liksom!

• Gilla
Frank1stein
  • Laddar…
Jag tycker det är otroligt dåligt av grannen att hoppa på er istället för att prata lungt och sansat.
I Norge är det strängt förbjudet att klippa gräs på helgdagar. Såg även på Fredrikstadsbladets Instagram häromdagen att en granne hade fått anonymt brev om att han hade hängt ut kläder på tork på en söndag. Helt sjukt i min mening. Klipper du gräset på en söndag eller röd dag i Norge så kan polisen komma och knacka på.

Fråga grannen vilka tider som är okej. Är det acceptabla tider så är det ju okej.

• Wow
Destrier
  • Laddar…
Har inga direkta synpunkter på när det klipps, men när grannar som är pensionärer och är hemma hela veckans dagar måste klippa på lördag kväll, kan man undra om det är nödvändigt.

• Gilla
GreenYoda och 2 till
  • Laddar…
OlssonX OlssonX skrev:
Det finns absolut tydliga regler för hur mycket man får låta utomhus i tättbebyggt område.
Din kommun kan berätta exakt vad som gäller, nivån kan variera eftersom det är lokala miljökontoret som tar beslut och hanterar klagomål.
Begränsningarna inom planlagt område är inte någon hemlis.
En vanlig gräns, som används de flesta kommuner, är max 55 dB utomhus mellan klockan 22 och 06.
Övriga tider gäller ju folkvett och allmän hänsyn. Dvs man drar igång klipparen nånstans mellan 8 och 20, om man vill ha fred med grannarna.
Folkvett är en sak, o det är absolut det bästa att komma överens o följa ”oskrivna regler”.
Men att det är olagligt att tex klippa gräset efter ett visst klockslag tror jag inte finns.
Det närmsta blir i såfall ett ofredande, o det lär inte bli något av det.

V Vildparti skrev:
Där jag växte hade de den lokala förening i samförstånd med alla villaägare bestämt att från kl 5-21 alla dagar utom söndag var ok att klippa gräset köra vedklyv motorsåg osv osv. Många hade vedeldat så därför kunde vissa ljud vara ok så tidigt bpå morgonen bom man ville tända i pannan och glömt förbereda innan jobbet tex.
Samt att gräsklippning kunde efter väldig lång regnperiod vara ok på söndagar. Men inte annars.

Här verkar allt vara ok från kl 7 till 21 oavsett veckodag. Nyinflyttad och jag har valt att härmas. Hör jag någon föra oväsen så hakar jag på med vad jag behöver få gjort. Känns som att de övriga gör så med förutom den som startar allt just den dagen då.
Själv tycker jag väl att måndagar och torsdagar är bra grejja ute dagar. De är ju ändå dagar då man är trött under en 5dagsrs arbetsvecka så varför då spara på krafterna. Bättre och vila ut de dagarna man inte är helt ur balans :)
Låter som det vara många religiösa i den föreningen. Skulle säga att mellan 08-21 alla dagar.

Sen klipper jag själv på söndagar för att driva lite ev religiösa grannar...

• Gilla
  • Haha
Henri och 1 till
  • Laddar…
D danjac skrev:
Fram till 21 tycker jag låter rimligt. 23 på lördagar
Fast att dra igång motorsågen 22:45 en lördagskväll tycker nog jag är en bit över gränsen.

• Gilla
GreenYoda och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast att dra igång motorsågen 22:45 en lördagskväll tycker nog jag är en bit över gränsen.
Kan delvis hålla med dig
Men jag lyssnar hellre på en motorsåg 22.45 än hipp hopp musik vid den tiden

• Gilla
  • Haha
stjp8729 och 2 till
  • Laddar…
fia_mstd fia_mstd skrev:
Har försökt googla fram om det finns några lagar om hur dax man får bullra med gräsklippare, lövblåsar, häcksaxar och annat "som låter mycket". I bostadsområde, that is, inte lägenhet. Finns det egentligen?
Sunt förnuft funkarför det mesta. Måste man hänvisa till regelverk så finns det ju sådana. Man får inte väsnas med byggverkyg efter 22.00. Samma borde gälla trädgårdsskötsel.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
C
Om "taskiga grannar"... Se bara till att grannen inte är rättshaverist,som våran granne....2 anmälningar till Lantmäteriet,1 till byggnadsnämnden,en till polisen o en till miljökontoret...På 2,5 månad! De torskade på allt... men tjafsar fortfarande...inte verbalt,vi pratar inte med dem..Men mannen i huset kan stå o tokstirra,(f-n vet om han ens blinkar,)i måååånga minuter inte så kul att ha som granne... Vi startar att arbeta 09.00 o slutar 21.00...Nån gång kan det bli tidigare men mera sällan senare...Märkligt nog verkar hantverkare ha ungefär samma starttid men sluta betydligt tidigare 15.00- 16.00... Ett sånt jobb skulle man ha haft...fast ändå inte.....

Redigerat:
D danjac skrev:
Men jag lyssnar hellre på en motorsåg 22.45 än hipp hopp musik vid den tiden
Jag lyssnar hellre på en motorsåg än på oljudet från Hip Hop alldeles oavsett tidpunkt... :geek:

• Gilla
Bangan och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.