113 872 läst ·
228 svar
114k läst
228 svar
Tider gräsklippning
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Man brukar säga inte före kl 9 och inte efter 21, vi har en konstigt granne rakt över också, som sitter inne hela dagen, har barn i skolåldern, men 21.30-22 tiden ska snöslungan eller gräsklipparen fram! Han är en sådan som gärna sopar av bron med snöslungan!
Sov manligt önskar jag att de vassa svaren bara raddat upp sig men det gjorde de först 24h skenare. Det "värsta" jag gjort nu är att spela Spotify med högrock åt deras håll och knutit den berömda knytnäven i den berömda fickan. Oerhört moget! 


Där jag växte hade de den lokala förening i samförstånd med alla villaägare bestämt att från kl 5-21 alla dagar utom söndag var ok att klippa gräset köra vedklyv motorsåg osv osv. Många hade vedeldat så därför kunde vissa ljud vara ok så tidigt bpå morgonen bom man ville tända i pannan och glömt förbereda innan jobbet tex.
Samt att gräsklippning kunde efter väldig lång regnperiod vara ok på söndagar. Men inte annars.
Här verkar allt vara ok från kl 7 till 21 oavsett veckodag. Nyinflyttad och jag har valt att härmas. Hör jag någon föra oväsen så hakar jag på med vad jag behöver få gjort. Känns som att de övriga gör så med förutom den som startar allt just den dagen då.
Själv tycker jag väl att måndagar och torsdagar är bra grejja ute dagar. De är ju ändå dagar då man är trött under en 5dagsrs arbetsvecka så varför då spara på krafterna. Bättre och vila ut de dagarna man inte är helt ur balans
Samt att gräsklippning kunde efter väldig lång regnperiod vara ok på söndagar. Men inte annars.
Här verkar allt vara ok från kl 7 till 21 oavsett veckodag. Nyinflyttad och jag har valt att härmas. Hör jag någon föra oväsen så hakar jag på med vad jag behöver få gjort. Känns som att de övriga gör så med förutom den som startar allt just den dagen då.
Själv tycker jag väl att måndagar och torsdagar är bra grejja ute dagar. De är ju ändå dagar då man är trött under en 5dagsrs arbetsvecka så varför då spara på krafterna. Bättre och vila ut de dagarna man inte är helt ur balans
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 214 inlägg
Jag tycker att gräsklippning vardagkvällar är mer ok än helgkvällar. De senare kan jag förstå att man vill njuta lugnet av och att ett kvällspass med gräsklippare/häcktrimmer just då stör.
Jag gissar att sövande av barn inte är det stora problemet här.
Sen får man väl fundera på hur mycket man kan anpassa sig. Alla kan inte alltid bli nöjda.
Jag gissar att sövande av barn inte är det stora problemet här.
Sen får man väl fundera på hur mycket man kan anpassa sig. Alla kan inte alltid bli nöjda.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
Hann inte somna en kväll när sommargrannen 22.10 drog igång kompostkvarnen, inte en vanlig en utan en utan en bensindriven jättemaskin, och malde ner häckplantor...
Personligen kör jag högljudda maskiner till 21 om ingen ber mig sluta. Har robotklippare så det blir lite snopet när man dricker morgonkaffet på helgen och grannskapet turas om att klippa gräsmattan med förbränningsklippare.
Personligen kör jag högljudda maskiner till 21 om ingen ber mig sluta. Har robotklippare så det blir lite snopet när man dricker morgonkaffet på helgen och grannskapet turas om att klippa gräsmattan med förbränningsklippare.
Medlem
· östergötland
· 213 inlägg
Börja leva 09:00 och sluta 21:00 tycker jag är att visa grannar respekt.
Jag bor på en camping på sommaren och där är reglerna; Motorklippare och trimmer mellan kl 09.00 och 18.00. Detta för att många börjar grilla kl 18.00 och det är inte så trevligt om grannen börjar klippa gräset mitt i maten. Tiden på morgonen beror på att folk är trötta efter grillningen.... Jag skulle inte uppskatta om grannen hemma skulle klippa gräset kl 21.00, ens på en vardag.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Min granne klipper gärna på lördagar 7.30 och ibland runt 22.00 I veckorna 
Den där "grannsämjans skull", det är mycket vikt vid den på detta forum. Jag skulle inte orka tassa på tårna för att behålla den till varje pris. Vissa grannar är dumma i huvudet helt enkelt. Då får det också vara så. Tycker inte man skall göra ALLT som står i ens makt för att bevara denna.M Micro skrev:
Jag inga grannar nära inpå. Men jag har svårt att hålla de tider ni rekommenderar. När man jobbar på dagarna och har barn så är det efter barnens läggdags det finns lite tid. Så det blir en del vedkapning och gräsklippning på kvällar.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
5 på morgonen är tiiidigt..! Jag skulle då bli galen om nån körde byggsåg kl 5 en helg..V Vildparti skrev:Där jag växte hade de den lokala förening i samförstånd med alla villaägare bestämt att från kl 5-21 alla dagar utom söndag var ok att klippa gräset köra vedklyv motorsåg osv osv. Många hade vedeldat så därför kunde vissa ljud vara ok så tidigt bpå morgonen bom man ville tända i pannan och glömt förbereda innan jobbet tex.
Samt att gräsklippning kunde efter väldig lång regnperiod vara ok på söndagar. Men inte annars.
Här verkar allt vara ok från kl 7 till 21 oavsett veckodag. Nyinflyttad och jag har valt att härmas. Hör jag någon föra oväsen så hakar jag på med vad jag behöver få gjort. Känns som att de övriga gör så med förutom den som startar allt just den dagen då.
Själv tycker jag väl att måndagar och torsdagar är bra grejja ute dagar. De är ju ändå dagar då man är trött under en 5dagsrs arbetsvecka så varför då spara på krafterna. Bättre och vila ut de dagarna man inte är helt ur balans![]()
