Hej,

Försöker se om ett pågående jobb är rimligt med hänsyn till nedlagd tid;

Vi har ett 1-plans hus på 200 m2 (ca 250 m2 väggyta)

Målarna har;

  • bredspacklat alla väggar
  • målat all väggar
  • målat tak (obehandlad träpanel)
  • målat alla snickerier dvs. taklister, golvlister, fönster och dörrar (19 fönster/15 dörrar)
  • Målat 20 elementskydd i trä
Det har inte varit några "komplikationer" under arbetet.

Skulle någon kunna ge mig en ungefärlig uppskattning på hur många timmar detta ska ta för en professionell målare i timmar?

Jag inser naturligtvis att det finns reservationer och att det skiljer sig från hus till hus men en "ball park figure" att utgå ifrån hade varit otroligt hjälpsamt.

Mycket tacksam för alla svar!
 
Har ganska bra koll på målningsarbeten och min första fråga tillbaka är om de har tvättat taket? slipat ? spacklat? och sedan målat taket.

Är lister målade på plats eller har dessa tagits loss?

Målning generellt brukar ligga på c:a 240kr / m2 detta då utan moms och rot, men lägger vi på detta i slutet så kan du välja och vraka själv.

Går vi på taket som då är 200 kvm så är detta då 240 kr, obehandlat tak säger du, lackat tak är vanligt, så slipning brukar vara standard.
200x240=48 000kr detta inkluderar då färg, tar vi bort färgen som för ditt tak borde ligga på 3000kr.
sen har det täck material och div penslar / rollers, kostar c:a 3000kr.
dvs c:a 42 000 kr kvar, detta ger då 86 timmar för att måla taket. ( jag anser dock att detta bör inkludera tvätt, slipning, lite spackel samt två strykningar.

Väggar 250 kvm dock innehåller detta bredspackling som då tar längre tid, skulle säga att 300 kr kvm är rimligt för tvätt, bredspackling samt två strykningar.
Detta ger då 75000 kr för väggarna, tar vi bort material som är på runt 10 000kr så blir det 130 timmar.

Snickerier är runt 2,5 timmar per fönster 2 stykningar, så 19 fönster och 15 dörrar bör ge c:a 80 timmar.
golvlister är omständligt att måla, har nog bara målat dessa om det är mycket gamla, är de släta så byter man alltid golvlister.

Elementskydd är c:a 3 timmar per styck.

Min uppskattning i tid är, dock är den högst baserad på ett genomsnitt av de målningsentreprenader jag haft de senaste åren.
  • målat all väggar (130 h)
  • målat tak (obehandlad träpanel) (86h)
  • målat alla snickerier dvs. taklister, golvlister, fönster och dörrar (19 fönster/15 dörrar) (80h)
  • Målat 20 elementskydd i trä (60h)
 
  • Gilla
andersgrebin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.