Min erfarenhet säger nog att du inte kommer att få ett mtrlpaket värt 60-70? för 2 dagars visning.
Det tror inte jag heller. (58000kr för att vara exakt) Men vi måste börja någonstans. Han vill ju helst göra det gratis. Det hade i alla fall jag velat om jag var säljare. Då börjar jag högt och han lågt, så får vi se vad vi kommer fram till. Dålig ersättning=ingen visning. Hans förlust... ;D

Intressant läsning!

Tycker det verka urkasst att man inte
ens kan få komma in och titta i sitt eget
hus speciellt då man måste betala dvs...

Vi ska ju bygga & flytta in i mars och ska ha
som visningshus.... vi fick 15 000 för 2 dagar!

Tycker 58 000 är låter mycket!
Vore intressant å veta vad ni kommer få
för eran visning!

Lycka till med huset!

mvh Annika

Vi vet att 58000:- är för mycket begärt, så vi bad säljaren komma med ett motbud. Det dröjde två dagar, sedan lämnar han ett bud på 5000:- för 2 dagars öppen visning. :o Han vill tydligen inte ha en visning i vårt hus. Synd för honom att det är det enda huset här omkring som han kan visa nu i januari. :) Vi har själva sagt att vi inte ska gå under 20000:-. Jag sa åt säljaren att det var helt ointressant med 5000:-. Han tyckte att det var en bra timpeng. Jag tyckte att det var väldigt billig reklam. Så höll vi på tills han bestämde sig för att kolla en gång till och återkomma. Får väl se om det blir ett nytt bud eller om de inte har någon visning alls. Oss kvittar det. :)
Vi har dessvärre fortfarande inte fått ett inflyttningsdatum eller ett datum för slutbesiktningen. Eftersom vi har betalat 90% av huset och ändå inte får en nyckel till det, så har jag vänt mig till konsumentombudsmannen idag. Får se vad de säger. Vi vill ju flytta in!!!! Det har nu gått 2 veckor sedan huset stod klart. Det står bara där och drar ström nu, medans vi sitter fast i vår lägenhet. Deras reklam om inga dubbla avgifter och snabb inflyttning stämmer väl inte sådär jättebra. Får se om morgondagen för några nyheter med sig.

vi fick 15 000 från våran försäljare (modulenthus)
för 2 dagars visnig ,plus cetraldammsugare

vi fick 15 000 från våran försäljare (modulenthus)
för 2 dagars visnig ,plus cetraldammsugare
Tack för den informationen Skyfox!
Modulenthus tillhör ju samma koncern som Hjältevadshus, så det är väldigt intressant. Jag återkommer med nya besked. Antagligen att Hjältevadshus fortfarande inte har någon ordning på någonting och att vi får ytterligare ett skambud. Men den som lever får se. ;D

Har byggt samma hus som dig i Ale kommun norr om Göteborg. Hade tur (bättre service) för huset kom på onsdag och onsdagen efter var det besiktning. Vi fick dessutom nyckeln på lördagen däremellan. Det var dock en del diskussioner mellan säljare och snickare om vi skulle få nyckeln eller ej.
Huset kom den 10 november och i måndags var snickarna i huset för andra gången för att fixa småfel. Vi är nöjda med Hjältevads service.

Verkar dock som om vi inte har samma säljare från Göteborgskontoret.

Vi har tyvärr inte samma säljare. :(
Hjältevadshus har ett lokalkontor här i Alingsås. Har tyvärr inte fungerat så bra. Har varit dåligt med information hela tiden. Vi har fått jaga säljaren för att få information om vad som händer. Tyvärr kan ju inte vi som nybörjare tänka på att fråga om allt, så därför har det blivit ett par missar på vägen.
Det hela har blivit ännu värre efter det att huset har levererats. Som ni vet om ni har läst hela tråden, så har vi fortfarande ingen inflyttningsdatum. Huset har stått klart i 2 veckor. Jag har börjat ringa till huvudkontoret i småland för att få lite besked. Får se hur det avlöper.
Tråkigt att det ska behövas jagas hela tiden. Ska bli skönt när vi får flytta in och slipper prata med säljaren mer.

kornstad skrev:
Tack för den informationen Skyfox!
Modulenthus tillhör ju samma koncern som Hjältevadshus, så det är väldigt intressant. Jag återkommer med nya besked. Antagligen att Hjältevadshus fortfarande inte har någon ordning på någonting och att vi får ytterligare ett skambud. Men den som lever får se. ;D

hej igen

jag tror det är så att hjältevad och modulent concernen struntar i att pruta

vad jag har hört så är det upp till säljaren och hans försäljnings konto som det ska tas ifrån .

Med andra ord så tas det från hans lön

Det kan var en anledning att det blir så lite för jag tycker att det är i det minsta laget . 20 000 skulle jag varit lite mera nöjd med

/matte :-X

Mr Kornstad,

jag måste klargöra en sak vad gällde vårt arrangemang. Säljaren vi köpte huset av jobbar inte åt Hjältevads utan i princip köper de huset av Hjältevads och säljer det vidare åt oss. Så är det eftersom vi bor på Åland och Hjältevads inte har egen säljorganisation här. Därmed är det också "vår" säljare som styrt tidpunkten för vårt tillträde till huset.

Däremot så var det Hjältevads snickare som ca 3 h efter att huset började monteras, inbjöd oss att gå in i huset även om det då saknade övervåning och tak ;D Och på honom lät det som att dom alltid låter köparen gå in i huset på det sättet!

All vår kommunikation med Hjältevads har alltid löpt friktionsfritt och dom har varit mycket vänliga med att svara på frågor i efterhand och även skicka ritningar som inte var med i byggpärmen.

Stå på dig och lycka till!

/Krister
Mariehamn, Åland

All vår kommunikation med Hjältevads har alltid löpt friktionsfritt och dom har varit mycket vänliga med att svara på frågor i efterhand och även skicka ritningar som inte var med i byggpärmen.
Jag får säga till Hjältevadshus fördel att all vår kommunikation med Hjältavadshus huvudkontor har varit väldigt bra och givande. Det är vår säljare som inte sköter sitt. Med en annan säljare, så hade vi antagligen varit väldigt nöjda med dem. En säljare som informerade oss.
jag tror det är så att hjältevad och modulent concernen struntar i att pruta

vad jag har hört så är det upp till säljaren och hans försäljnings konto som det ska tas ifrån .
Jag har också hört det. Hade säljaren skött sina kortt rätt, så hade vi kanske kommit överens om en visning. Men så är inte fallet.
Jag pratade med säljaren för en stund sedan. Han kunde inte gå högre än 5000:- för två dagars öppen visning. När jag hänvisade till att andra (Bohman & Skyfox) har fått 15000:- för samma sak, så sa han i princip att jag inte talade sanning. Han visste minsann vad säljare i branschen brukar ge för en visning. Det handlade inte om de summorna. Han höll på att tjata, gnälla och be i en kvart-tjugo minuter innan han irreterat förstod att vi aldrig kommer att ha öppet hus i 2 dagar för 5000:-.
Så nu blir det ingen visning i vårt hus. Va tråkigt... ;D
Fick dessutom tvingat ur honom att det är besiktning i huset den 11 januari och att vi kan flytta in direkt efter det om det inte är några stora fel under slutbesiktningen som måste åtgätdas innan.
Det var nog som jag sa tidigare. Vi fick ingen information från honom om inflyttning förän han förstod att det inte kommer att bli någon visning i huset. Då helt plötsligt fick jag reda på att besiktningen ska vara 4 dagar innan visningen. Vilket medför att det hade varit kaos i huset om vi skulle ha flyttat in innan. Därför ville han låsa oss till visning innan han berättade om besiktningen.
Intressant att se hur vissa säljare fungerar. Eftersom jag redan hade pratat med huvudkontoret, så visste jag ju att någonting var på G. Men inte vilken dag. Bara att det var innan den 14 januari.
Men nu vet ju ni övriga att enligt säljaren i Alingsås så går det inte att få mer än 5000:- för en öppen visning under 2 dagars tid. Så grattis till alla er som har lyckats med det omöjliga... ;D
Skönt att kontakten med honom snart är slut. För nu ska vi flytta in i vårt nya hus!!!! ;D

Det är bra att ni inte tog den billiga visningen

Han kan ju för f..... inte tro att det ska bli nästan gratis att göra reklam..

Dessutom så är 2 stora visningar en enorm påfrestning för huset. Tänk alla folk som försäljaren inte hinne be att ta av sig skorna eller allt ryckande o kladdande i luckor och på lister.

/mvh matte

Hmm... intressant tråd. Hjältevadshus ligger som vår huvudkandidat fnv, och vad angår säljaren så har jag bara gott att säga. Ording och reda, inte påträngande alls, svarar snabbt och sakligt. Tyvärr kan jag inte säga detsamma om några andra firmor vi kontaktat :-/

Måste efter att ha läst detta naturligtvis dubbelkolla vad som gäller map visning och tillträde. Fast öppen visning tror jag inte är vår melodi :P

Måste efter att ha läst detta naturligtvis dubbelkolla vad som gäller map visning och tillträde. Fast öppen visning tror jag inte är vår melodi
Är allt sådant löst innan, så slipper man ju mycket av de problemen som vi har haft nu på slutet. Se till att bestämma tidigt med säljaren om ni kan tänka er att ha visning eller ej och se till att få en inflyttningsdag i god tid innan huset levereras. Enligt deras hemsida ska man ju som sagt få inflyttningsdagen i samband med att bygglovet går igenom.
Vad gäller kontakten med huvudkontoret och hantverkarna, så är vi helnöjda. Det vi har sett av huset än så länge, så är vi också helnöjda. (återkommer angående det efter tisdagens besiktning) Så fixas bara allt vad gäller leverans, besiktning, visning och inflyttning i god tid, så kan jag faktisk fortfarande rekomendera Hjältevadshus. Men som sagt, jag återkommer efter besiktningen på tisdag.
Ha det bra så länge och snickra lungt.

Nu är besiktningen genomförd. Det tog tre timmar att gå igenom huset. Det var en duktig och nogrann besiktningsman. På plats fanns även säljaren och en herre till från Hjältevadshus som hade lite mer ansvar(som jag fattade det). För vår egen del var det jag, min sambo, min far och min farfar. Eftersom vi inte har fått titta i huset innan besiktningen, så tog jag med mig lite fler "ögon" för att upptäcka eventuella fel och brister. Nu visade det sig att det inte var några jättesaker att påpeka. Men det fanns lite småsaker. Ringklockan fungerade ej, en larmsensor var ur funktion, saknades foder och tröskel i öppningen mellan kök och vardagsrum, saknades foder till sovrum, repa i parketten i vardagsrummet, saknades en plåt i nederkant av takkupan och det var en stor spricka i ena trappräcket. Fodret, tröskeln och larmet var redan anmält till Hjältevadshus av deras egna hantverkare. Ringklockan är nog bara slut på batterier. Tar man bort det, så är det bara saknad plåt, spricka i räcket och repa i golv kvar. Ett till synes väldigt välbyggt hus med andra ord. :)
Direkt efter besiktningen fick vi nycklarna till huset. Eftersom det är bestämt att det inte blir någon visning, så satte vi igång och städa med en gång. Höll på att städa hela kvällen. Kom inte hem förrän efter kl 23. Men nu är det bara att börja flytta saker. Huset är rent och klart och bara väntar på att vi ska börja flytta in.
Äntligen är vi ägare av ett Mogården!!!
Som avslutning vill jag bara säga att i det stora hela, så är vi jättenöjda med Hjältevadshus. Huset är jättefint och passar oss perfekt. Bortsett från säljaren så har kommunikationen fungerat bra. De hade de tillvalen som vi ville ha (förrutom murspis) och det var enkelt att själv ha koll på totalpriset.
Är det någon som har lite funderingar och frågor om vår byggnation eller om Hjältevadshus, så får ni gärna skicka ett mess direkt till mig. Jag kommer att svara så gott jag kan. Alltid kul om vi kan hjälpa någon.
Ha det så gott och försök att inte blåsa bort!!

Åhhh va jag blir avundsjuk!!!

Grattis till erat Nya Fina Hus!!!!!!! ;)

Karin ;D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.