Den 22 december stod vårt Mogården klart på tomten. ;D Vi är väldigt nöjda än så länge med vad vi har sett. Problemet är bara att vi inte har fått se insidan av huset ännu. :-/ Imorgon ska vi betala 90% av huset. Då vill vi ju gärna ha en nyckel så vi kommer in i huset också. Men vår säljare säger att han inte får lämna ut nyckeln förrän det är slutbesiktigat. :( Jag känner flera stycken som har flyttat in i hus innan slutbesiktningen är gjord. ???
Därför undrar jag nu hur lång tid det har tagit för er från det att huset är klart till det att ni har fått tillträde till det. Eftersom vi byggde med Hjältevadshus, så är det ju väldigt intressant att få höra från er andra som också har byggt med dem. Men det vore även kul att höra hur andra hustillverkare agerar i denna fråga.

Hoppas att er jul har varit bra och att ni får ett riktigt gott nytt år!

Låter konstigt..
vart bygger ni?

I Alingsås. Ca 5 mil från Göteborg.
Visst låter det konstigt. Vi är förbluffade. Vi räknade ju med att kunna förbereda lite i huset i mellandagarna. Men det går ju inte som ni vet. :(

Vi hade tillträde under hela byggtiden. Men det hade vi särskilt kommit överens om med entreprenören i förväg.

Att Hjältevadshus inte vill att ni ska komma in i huset förrän det är slutbesiktigat är inte så konstigt. De vill helt enkelt inte ta ansvar för skador som ni kanske ställer till med när ni är där och "förbereder lite".

General Failure skrev:
Vi hade tillträde under hela byggtiden. Men det hade vi särskilt kommit överens om med entreprenören i förväg.

Att Hjältevadshus inte vill att ni ska komma in i huset förrän det är slutbesiktigat är inte så konstigt. De vill helt enkelt inte ta ansvar för skador som ni kanske ställer till med när ni är där och "förbereder lite".
...och vi vill inte ta ansvar för det Hjältevadshus har gjort under byggnationen. Jag förstår detta. Men en "lättare" förbesiktning av oss och säljaren kan lösa det mesta av det problemet.
Men borde inte säljaren då ha sett till så att slutbesiktningen är bokad och klar i god tid. Han har ingen aning om när besiktningen kommer att ske. Känns väldigt tråkigt att ha ett nytt hus som vi inte får röra. Blir ju en del dubbla kostnader också med ström och hyra.

Vårt Hjältevadshus kom den första april på en torsdagmorgon och samma dag var vi inne och tittade. På söndagen kunde vi flytta in fast slutbesiktningen gjordes långt senare.

Det som vi kunde notera och fotografera var att den beställda mellanväggsisoleringen inte hade lagts dit. Nu märkte vi det iofs också när huskropparna lyftes på plats, men det var enklare att dokumentera det inifrån. Hade vi inte sett det så hade det knappast påpekats...

/Krister

Tack Krister för den informationen. Jag ska ringa till Hjältevads huvudkontor under dagen och fråga när man normalt kan flytta in i deras hus. De har nämligen på sin hemsida en lista med 8 punkter. Där står det som punkt 6 att man normalt kan flytta in inom ca 1 vecka. På vår säljare verkar det som om det är en månad bort.
Men han vill ha en visning i vårt hus i mitten av Januari. Det är väl därför han försöker dra på inflyttningsdatumen.
Jag missade tyvärr att titta om det var isolerat i innerväggarna under monteringen. Får försöka undersöka detta så snart jag kommer in i mitt hus. ;)

Jag gick förbi min säljare och ringde direkt till huvudkontoret för Hjältevadshus för att få ett besked. De sa att inflyttningsdatumen är satt till den 14 januari. Så det verkar som om det bara är att fortsätta med att vänta en stund till. Men nu har vi åtminstonde en datum att se fram emot. När vi pratar med säljaren, så säger ju han att han inte har en aning om när vi kan flytta in. ??? Konstigt att säljaren har så dålig koll när en kille på kontoret kan svara direkt. >:(
Kan det bero på att han vill ha en visning i vårt hus innan vi flyttar in... Den ska vara den 16-17 januari. Bra ersättning bara, så kan vi väl vänta ytterligare ett par dagar. :)

Enligt vad jag har förstått så har Hjältevadshus nyligen ändrat sina rutiner. Tidigare har man kunnat flytta in tämligen omgående, men nu ska allt vara klart innan man får tillträde, inklusive slutbesiktning. De ger sig själva 4 veckor för att färdigställa. Mycket dåligt att inte er säljare har informerat er om detta. Det är också under all kritik att de inte ändrar informationen på sin hemsida. Där trycker de ju hårt på att just de har extremt kort tid från leverans till inflyttning...

Följande är ett citat från Hjältevadshus hemsida:

"Dessutom får du, i samband med att bygglovet går igenom, ett exakt inflyttningsdatum. Det gör att du kan säga upp nuvarande bostad i god tid och slippa dubbla boendekostnader. Första betalningen erläggs inte förrän några dagar efter leverans. De så kallade byggkreditiven (lån under byggnadstiden) som kommer som en obehaglig överraskning för många behöver du oftast inte bekymra dig om."

Vi har inte hört något om några nya rutiner. Men fyra veckor låter väl inte helt omöjligt i vårat fall. Bara hoppas att det inte tar längre tid.
Jag har också läst det på deras hemsida. Något inflyttningsdatum i samband med bygglov var det aldrig tal om. Vår säljare har bara sagt att de smäller upp huset på tre dagar. Sedan är det klart. Då tog tyvärr vi för givet att det innebar inflyttningsklart. Specielt som det står så på Hjältevads hemsida.
Ett direkt citat från www.hjaltevadshus.se

"1.Val av hustyp, tomt, kalkyl, bankkontakter och köpeavtal.
2.Bygglov från kommunen.
3.Leveransavrop med val av slutligt utförande samt fastställande av önskad leveransvecka.
4.Byggsamråd enligt Plan- och Bygglagen.
5.Byggstart för schakt, VA och grund.
6.Husleverans och montage (från husleverans till inflyttning ca en vecka).
7.Besiktning, betalning och inflyttning.
8.Kreditgivande bank placerar de slutliga lånen."

Vet inte om det går att missuppfatta på något vis?
Vår säljare är trevlig men fruktansvärt dålig på att informera. Det är ju informationen man vill åt.
Som tur var har vi inte sagt upp lägenheten förän till sista januari. Annars hade det varit kris.

Skrev ett långt mail till huvudkontoret hos Hjältevadshus igår kväll. Jag ifrågasatte deras information om inflyttning mm. >:( Får väl se om det blir någon reaktion.
En liten jämnförelse.
"Tänk om de skulle gå till en bilfirma och beställa en ny bil. Efter ett litet tag får de den hemlevererad till sin egen garageuppfart. De får betala bilen. Men när killen från bilfirman åker därifrån, så låser han bilen och tar med sig nycklarna. Han säger att tyvärr får ni inte använda bilen. Den måste besiktas först och det har vi inte beställt tid för än, så vi vet inte riktigt när det blir. Men med största säkerhet så får du inget besked den här veckan."
Undrar hus många av sina vänner som de hade rekommenderat att gå och köpa en bil hos den handlaren? :) Jag vet att det inte går att jämnföra en bil med ett hus. Men det är inte svårare att ha allt klart och bokat när huset levereras. Speciellt inte när policyn för företaget är snabb inflyttning efter leverans.
Nu väntar jag med spänning på en reaktion från Hjältevadshus på mitt mail. Med lite tur kanske jag till och med får ett svar... ;)

Vi kunde flytta in enligt planerat. Däremot hade vi det lite kämpigt att få hem folk och åtgärda punkterna på besiktningsprotokollet. Förmodar att det som beskrivs är ett led i att förbättra / korta ner tiden för "Levererat hus+åtgärdade besiktningsanmärkningar". Det bästa hade ju varit om de gjort en förbesiktning på fabrik och åtgärdat det mesta där.. men husvolymer är ju ganska stora och utrymmeskrävande så det är kanske en utopi att hålla kvar husen i fabriken.

Att ni inte får gå in i huset är ju snudd på sadistiskt, är de rädda för att ni medvetet ska förstöra ert hus? Löjligt!

När man köper ett hus tycker man ju att man minst ska få den service som man får i sin lokala konsumbutik, tycker ju att säljaren inte har gjort sitt jobb här.

Stå på er!
/PH

Förmodar att det som beskrivs är ett led i att förbättra / korta ner tiden för "Levererat hus+åtgärdade besiktningsanmärkningar". Det bästa hade ju varit om de gjort en förbesiktning på fabrik och åtgärdat det mesta där.. men husvolymer är ju ganska stora och utrymmeskrävande så det är kanske en utopi att hålla kvar husen i fabriken.
Men för att åtgärda besiktningsanmärkningar, så måste det ju göras en besiktning... :-/ Får väl se när säljaren behagar lämna ett besked till mig angående tid för besiktning. >:(
På tal om att förbesikta huset i fabriken, så antar och hoppas jag att de själva gör det innan huset lämnar fabriken. ??? Det anser jag att det är en självklarhet att någon går igenom huset för att se så allt är riktigt. Det gör ju till och med de flesta biltillverkarna. Även om inte allt upptäcks, så kan de ju avhjälpa de flesta felen.

Jag blev ordentligt ilsken när jag läste att han ville använda ert hus som visningshus utan att ha talat med er.
Han har nämt visningen för oss. Men jag tror att han drar ut på tiden för att få visa huset innan vi flyttar in. Han har redan sagt att vi ska få ersättning av honom om det blir så. Idag har jag lämnat ett besked till honom angående vad vi vill ha i ersättning för att ha öppen visning i huset. Vi vill ha byggsatsen till andra våningen, annars är det ointressant. Får väl se vad som händer. Återkommer i denna fråga.

Uttryckte mig lite luddigt angående besiktningen..givetvis tycker jag att det borde kunna planeras i god tid innan leverans...hus är ju inget man direkt impulsköper.

Jag trodde också i min enfald att det gjordes en liten besiktning innan huset lämnade fabriken, men icke, så det kan du bara fetglöma.

Tycker ju säljaren är ute på väldigt tunn is om han bara nämnt visningen i förbifarten utan att diskutera ersättning för detta. Jag tror att man generellt kan säga att han tjänar mer på visning än vad ni gör på det. Min erfarenhet säger nog att du inte kommer att få ett mtrlpaket värt 60-70? för 2 dagars visning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.