130 810 läst ·
468 svar
131k läst
468 svar
Tibber - tack för den här tiden
intressant med de som upprör sig över elanslutningarna till utlandet – både forummedlemmar och numera till och med politiker och politiska partier – och man vill begränsa eller stänga av exportenB Björn_66 skrev:
gäller det bara el? eller ska vi sluta exportera järnmalm också? stål? timmer? pappersmassa? medicin? bilar/lastbilar/bussar?
att vi exporterar och importerar el från utlandet har vi "alltid gjort" (se graf nedan) och får nog betraktas som en nödvändig komponent för ett väl fungerande kraftsystem – alternativet är att kraftigt överdimensionera sitt kraftsystem så att det alltid finns tillräckligt med el även vid de djupaste köldknäpparna eller om man tvingas snabbstoppa ett par kärnreaktorer, och det är väldigt kostsamt att bygga den överkapaciteten bara för att använda några dagar om året eller ännu mer sällan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
importen av el från utlandet är i avklingande under de senaste tjugo åren, samtidigt har elexporten ökat kraftigt sista decenniet (data för år 2021 omfattar endast kvartal 1 till 3)
och det där med att begränsa, eller inte ha någon elöverföring alls, till de som inte har det väl ordnat med sin egen elförsörjning – gäller det bara från Sverige till utlandet? eller ska det tillämpas inom landet också? Skåne uppges förbruka 13 TWh el varje år, men producerar blott 3 TWh... skulle elimporten till Skåne stängas av så skulle det bli väldigt mörkt och kallt...
Låt mig förtydliga lite, jag anser att Sverige aldrig skulle behöva importera, de enda som tjänar på det är elbolagen till nackdel för Sveriges elkonsumenter pga marginalprissättningen. Personligen är det inte så farligt, men det finns många som sitter taskigt till pga detta. till skillnad från mycket annat är det svårt att på kort sikt spara in mycket på elkonsumtionen. Det fanns en tid när man inte brydde sig om att isolera husen så mycket för vi hade ju i princip gratis el pga kärnkraften. De som nu äger de husen och kanske inte haft råd med värmepumpar etc har ingen bra sits.harka skrev:
intressant med de som upprör sig över elanslutningarna till utlandet – både forummedlemmar och numera till och med politiker och politiska partier – och man vill begränsa eller stänga av exporten
gäller det bara el? eller ska vi sluta exportera järnmalm också? stål? timmer? pappersmassa? medicin? bilar/lastbilar/bussar?
att vi exporterar och importerar el från utlandet har vi "alltid gjort" (se graf nedan) och får nog betraktas som en nödvändig komponent för ett väl fungerande kraftsystem – alternativet är att kraftigt överdimensionera sitt kraftsystem så att det alltid finns tillräckligt med el även vid de djupaste köldknäpparna eller om man tvingas snabbstoppa ett par kärnreaktorer, och det är väldigt kostsamt att bygga den överkapaciteten bara för att använda några dagar om året eller ännu mer sällan
[bild]
importen av el från utlandet är i avklingande under de senaste tjugo åren, samtidigt har elexporten ökat kraftigt sista decenniet (data för år 2021 omfattar endast kvartal 1 till 3)
och det där med att begränsa, eller inte ha någon elöverföring alls, till de som inte har del väl ordnat med sin egen elförsörjning – gäller det bara från Sverige till utlandet? eller ska det tillämpas inom landet också? Skåne uppges förbruka 13 TWh el varje år, men producerar blott 3 TWh... skulle elimporten till Skåne stängas av så skulle det bli väldigt mörkt och kallt...
Mjo, men höjer Svenska kraftnät priserna för att leverera el till stamnätet, då kommer elbolagen som producerar att höja sina priser ut mot slutkund ... dvs Svenska kraftnäts prishöjning kommer att överföras mot konsumenternaWigert skrev:
Sen att det blir ungf samma för alla är ointressant ut sammanhanget "kommer elspotpriserna att gå ned till kring 30öre igen"
Frågan är bara i vilket del av elräkingen som priserna kommer att stiga pga Svenska Kraftnät.
är det via elnätsbolagen eller via elhandelsbolagen.
Kör tibber sedan 1 juli, och optimerar undan för undan.
Precis som någon annan skrev, om man inte orkar lägga lite tid på att få huset smart är det inte lönt.
Dock är jag själv övertygad om att de bundna avtalen snart är ett minne blott (läs 1-3 år), sen blir det rörliga avtal för alla, fördelen är då för de som såg det komma, och agerade.
Precis som att Slänga upp solceller och sätta in kamin om möjlighet finns.
Precis som någon annan skrev, om man inte orkar lägga lite tid på att få huset smart är det inte lönt.
Dock är jag själv övertygad om att de bundna avtalen snart är ett minne blott (läs 1-3 år), sen blir det rörliga avtal för alla, fördelen är då för de som såg det komma, och agerade.
Precis som att Slänga upp solceller och sätta in kamin om möjlighet finns.
Det går export från SE3 när vi har låga priser, men inte så mycket nu när elen behövs här. Så visst blir det en liten fördel även för SE3 och SE4, men det blir nog på marginalen. För SE1 blir det stor skillnad. Just nu skickas lika mycket från SE1 till Finland som det skickas söderut i Sverige. Klart det kommer göra enorm skillnad när den exporten minskar.K Kallens skrev:
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
Har du räknat på kostnaden för att bygga så mycket reservkraft att vi aldrig skulle behöva importera? Den kostnaden skulle rimligen läggas på elpriset. Klart det vore möjligt, men då snackar vi verkligen kraftigt höjda elpriser.B Björn_66 skrev:Låt mig förtydliga lite, jag anser att Sverige aldrig skulle behöva importera, de enda som tjänar på det är elbolagen till nackdel för Sveriges elkonsumenter pga marginalprissättningen. Personligen är det inte så farligt, men det finns många som sitter taskigt till pga detta. till skillnad från mycket annat är det svårt att på kort sikt spara in mycket på elkonsumtionen. Det fanns en tid när man inte brydde sig om att isolera husen så mycket för vi hade ju i princip gratis el pga kärnkraften. De som nu äger de husen och kanske inte haft råd med värmepumpar etc har ingen bra sits.
Vi hade billig el pga kärnkraften men gratis var det inte, det betalade vi via skattsedeln. I dagsläget är det kommersiella intresset för kärnkraft noll då det är minst dubbelt så dyrt som alternativen, så det skulle behöva bli samma historia igen. Ingen är dock i dagsläget intresserad av att stoppa in hundratals miljarder i kärnkraft, så det är bara spel för gallerierna. Det kommer att byggas mycket havsbaserad vindkraft, men nån ny kärnkraft blir det inte.
Byggår är irrelevant. Däremot är det ju så att man behöver ett värmesystem som det funkar med, såsom bergvärme. Har du direktverkande el blir det förstås en rejäl slant för att byta. Jag har just gjort det på vårt hus från -67, så det är definitivt ingen omöjlighet.baal skrev:
Vet faktiskt inga exakta siffror på vad kärnkraft har för produktionskostnad framöver, men lägger hellre pengar på det än 300 miljardr på snabbtåg. Planerbar elkraft måste få kosta. Just nu betalar elabonnenter i SE3 & 4 notan för att det saknas samt för att Svenska Kraftnät/regeringen har en otrolig oförmåga att få till överföringskapacitet söderut. Men det drabbar ju inte våra överbetalda politiker så de skiter i det. Räknar dock med en folkstorm när alla har fått räkningen för December, då kommer alla populister att lova allmänheten allt möjligt.M Merko skrev:Har du räknat på kostnaden för att bygga så mycket reservkraft att vi aldrig skulle behöva importera? Den kostnaden skulle rimligen läggas på elpriset. Klart det vore möjligt, men då snackar vi verkligen kraftigt höjda elpriser.
Vi hade billig el pga kärnkraften men gratis var det inte, det betalade vi via skattsedeln. I dagsläget är det kommersiella intresset för kärnkraft noll då det är minst dubbelt så dyrt som alternativen, så det skulle behöva bli samma historia igen. Ingen är dock i dagsläget intresserad av att stoppa in hundratals miljarder i kärnkraft, så det är bara spel för gallerierna. Det kommer att byggas mycket havsbaserad vindkraft, men nån ny kärnkraft blir det inte.
PS. Jag hade gärna haft politiker och generaldirektörer som vore värda de löner de har idag, men de lyser med sin frånvaro.
Tja, 300 miljarder räcker inte långt. I bästa fall kanske vi skulle ha 3 reaktorer till och de skulle vara klara om 20 år (här är jag optimistisk). Det skulle knappast påverka elpriset i ett läge som dagens när priset sätts av europeisk efterfrågan, där är 3 reaktorer mer eller mindre en droppe i havet.B Björn_66 skrev:
Kärnkraft är dessutom inte planerbar, den producerar lika mycket hela tiden, vare sig det behövs eller ej. Den kräver därför reglerkraft för att balansera upp detta så att elen räcker även på dagen/vintern. Ett annat problem är att kärnkraft ibland måste snabbstoppas. Därför måste man konstant reservera motsvarande överföringskapacitet i elnätet så att man har möjlighet att parera om en reaktor går ner.
Men detta är extraproblem. Grundproblemet är att det är så oerhört dyrt att bygga att det inte kommer att hända, samt att det tar alldeles för lång tid.
Hej nagrom00N nagrom00 skrev:
När det gäller hushållskunder är nog inte när ”folk duschar” som är problematiken, utan annat t.ex. eluppvärmning när det blir kallt.
Har elanvändaren valt direktel så ökar elbehovet ganska proportionellt med ökad kyla.
Har elanvändaren valt någon form av värmepump och då valt att spetsa med (någon form av) direktel när det blir kallt, då innebär att man sparar elenergi (och betalar in mindre) men förväntar sig att det skall finnas tillräcklig effekt när det är (riktigt) kallt.
En del luftvärmepumpar stannas t.o.m. av, för att minska slitaget (det blir bl.a. ett högt tryck), vid sträng kyla. Det innebär då att uppvärmningen återgår till att bli direktel vid sträng kyla.
Ibland används elelement (eller bilkupefläktar) och påslagna ugnar med öppna ugnsluckor som extra värmetillskott vid hög kyla när ordinarie värme inte räcker, t.ex. vid fjärrvärme.
Till detta kommer, att vi i ökande grad vill kunna ladda en (eller två) elbilar, gärna med hög effekt, detta ökar effektbehovet, och även kravet på dimensioneringen av elnäten.
Det verkar som om vi kommer att införa effekttariffer (t.ex. Göteborg har börjat) för att hantera balansen mellan energiavgifter och behovet av hög eleffekt.
Med effekttariffer får vi betala även för behovet av hög eleffekt, även om det är under kort tid. Troligen (rimligen) så försvinner samtidigt de abonnemangsavgifter (säkringsavgifter) vi har idag.
Så... när det blåser massor, och elpriset i Danmark och Tyskland är negativt (att man får betalt för att förbruka energin) då ska man stoppa importen och sparka igång nån reglerbar kraft istället i Sverige, om inte vår vindkraft räcker? Känns inte som att det skulle gynna konsumenterna. Dessutom behöver vi ha importen för att klara timmarna med mest effektbehov, eftersom vi inte har tillräckligt med effekt.B Björn_66 skrev:Låt mig förtydliga lite, jag anser att Sverige aldrig skulle behöva importera, de enda som tjänar på det är elbolagen till nackdel för Sveriges elkonsumenter pga marginalprissättningen. Personligen är det inte så farligt, men det finns många som sitter taskigt till pga detta. till skillnad från mycket annat är det svårt att på kort sikt spara in mycket på elkonsumtionen. Det fanns en tid när man inte brydde sig om att isolera husen så mycket för vi hade ju i princip gratis el pga kärnkraften. De som nu äger de husen och kanske inte haft råd med värmepumpar etc har ingen bra sits.
Ska vi göra samma med import av bilar, mat, olja eller är det bara el som vi ska klippa bort omvärlden?
Vi kanske ska stoppa exporten av trä också, så altanen blir billigare att bygga med. Och stoppa veteexporten, så priset på bröd i butiken sjunker....?
Nej, vi ska låta marknaden exportera och importera baserat på pris, oavsett vara. Däremot så saknas tillräckliga incitament på elmarknaden för att bygga planerbareffekt. Men det är en politikerfråga. Senaste åren har ju satsningar från politikerhåll bara resulterat i vind och solpaneler... börjar kanske bli läge att satsa på reglerbar kraft.
Ja, och marknaden funkar ju kanonbra när våra politikers oförmåga att hantera överföringskapacitet råder. Tror också på marknaden egentligen, men eftersom Sydsveriges marknad är just icke fungerande bl a pga strypningen från norr samtidigt som vi lade ner Ringhals, så betalar konsumenterna i syd för detta. Svenska Kraftnät tjänar miljarder på detta, pengar som de säger sig inte vilja tjäna, och som de inte hade tjänat om överföringen fungerade. Problemet är ju bara att det inte drabbar statskassan eller de som styr, det drabbar mig och dig. Dessutom kan elproducenterna på extremt bra betalt. Så statens ofömåga gör nu att staten tjänar enorma summor på just detta. Hade staten skjutit till lite pengar till Ringhals för att säkra produktion i syd, så hade det sett annorlunda ut. Men rent ekonomiskt ligger det inte i statens eller elbolagens intresse att det skall fungera. Kanske någon politiker fattar att det även drabbar Sveriges industri och ecport av varor men det är kanske att hoppas på för mycket.B BSOD skrev:Så... när det blåser massor, och elpriset i Danmark och Tyskland är negativt (att man får betalt för att förbruka energin) då ska man stoppa importen och sparka igång nån reglerbar kraft istället i Sverige, om inte vår vindkraft räcker? Känns inte som att det skulle gynna konsumenterna. Dessutom behöver vi ha importen för att klara timmarna med mest effektbehov, eftersom vi inte har tillräckligt med effekt.
Ska vi göra samma med import av bilar, mat, olja eller är det bara el som vi ska klippa bort omvärlden?
Vi kanske ska stoppa exporten av trä också, så altanen blir billigare att bygga med. Och stoppa veteexporten, så priset på bröd i butiken sjunker....?
Nej, vi ska låta marknaden exportera och importera baserat på pris, oavsett vara. Däremot så saknas tillräckliga incitament på elmarknaden för att bygga planerbareffekt. Men det är en politikerfråga. Senaste åren har ju satsningar från politikerhåll bara resulterat i vind och solpaneler... börjar kanske bli läge att satsa på reglerbar kraft.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 216 inlägg